Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. W listopadzie koniec przebudowy ujścia Wisły

Jacek Sieński
Remontowany odcinek obu kierownic, które uległy zniszczeniu w wyniku sił przyrody, uzupełniono o elementy podnoszące trwałość i odporność na działanie fal i lodu
Remontowany odcinek obu kierownic, które uległy zniszczeniu w wyniku sił przyrody, uzupełniono o elementy podnoszące trwałość i odporność na działanie fal i lodu RZGW Gdańsk
W listopadzie 2015 r. firma DORACO sfinalizuje proces przebudowy ujścia Wisły. To jedno z najbardziej wymagających i największych zadań projektu „Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - etap I”, realizowanego przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

Generalnym wykonawcą Przebudowy Ujścia Wisły jest Korporacja Budowlana DORACO. Celem finalizowanych w listopadzie prac jest ułatwienie swobodnego spływu lodu, odpływu wód powodziowych przy zapewnieniu odpowiedniej głębokości rzeki.

Zakres tego hydrotechnicznego przedsięwzięcia, które rozpoczęło się w grudniu 2011 roku, obejmuje remont istniejących kilkusetmetrowych falochronów tzw. kierownic ujścia Wisły: wschodniej i zachodniej oraz wydłużenie kierownicy wschodniej o 200 m. Remontowany odcinek obu kierownic, które uległy zniszczeniu w wyniku sił przyrody, uzupełniono o elementy podnoszące trwałość i odporność na działanie fal i lodu. Trwałość konstrukcji zapewnić ma zaprojektowany w części podwodnej próg, stanowiący oparcie dla części nadwodnej i jednocześnie zapewniający stateczność skarpy.

- Nietypowym i zarazem jednym z najbardziej wymagających dla wykonawcy rozwiązań dla ujścia Wisły jest nowo budowany odcinek przedłużenia kierownicy wschodniej. Zaprojektowano go z płyt żelbetowych osadzonych w blokach oporowych i ułożonych na gabionowych materacach. Na materacach, posadowionych na głębokości 6 metrów, umieszczono prefabrykaty oporowe. To najcięższe i największe elementy, o masie 44 t i długości ok. 14 m. Na nich układane są prefabrykaty przeponowe oraz ściany. Ostatni element stanowią prefabrykaty zamykające. Całość tworzy zamkniętą konstrukcję o wymiarach 6 x 14 x 5,6 m. Nowo budowany odcinek liczy 30 takich segmentów - mówi Marek Bianga, kierownik budowy reprezentujący Korporację Budowlaną DORACO.

Ze względu na rezerwat przyrody Mewia Łacha oraz walory przyrodnicze terenu objętego programem Natura 2000 Ujście Wisły, wszystkie prace są prowadzone pod nadzorem środowiskowym i ornitologicznym, zgodnie z wymogami decyzji środowiskowej.

Celem zabezpieczenia naturalnego środowiska lęgowego ptaków przed drapieżnikami i wpływem działań człowieka wykonawca przez cały okres realizacji utrzymywał specjalną rynnę. Rynna została zlokalizowana pomiędzy kierownicą wschodnią ujścia Wisły a ptasią łachą. Jej minimalna głębokość to około 2 metrów. Dzięki tego typu rozwiązaniom prowadzone prace nie wpłynęły na procesy lęgowe ptaków. Główne kolonie lęgowe: śmieszki, rybitwy rzecznej, rybitwy białoczelnej, rybitwy czubatej są zlokalizowane około 100-200 metrów od placu budowy. - Realizacja na tak wrażliwym, bogatym przyrodniczo terenie stanowiła hydrotechniczną łamigłówkę, której rozwiązanie nie nastąpiło od razu. Wymagało głębokiej analizy i ciągłej gotowości do bieżącej weryfikacji. Na przykład w sierpniu 2013 roku nasza ekipa musiała zmierzyć się z faktem, iż okres lęgowy ptaków uległ wydłużeniu o ponad dwa tygodnie. Skutkowało to przedłużeniem fazy przestoju o ten dodatkowy, tak cenny, bo sprzyjający okres. W praktyce czas od marca do sierpnia był dla nas wyłączony. Zimą z kolei, kiedy aspekty środowiskowe sprzyjały - ekipy nurkowe pracujące na głębokości 6 metrów borykały się z problemem słabej widoczności - mówi Andżelika Cieślowska, prezes DORACO.

Remontowany odcinek obu kierownic, które uległy zniszczeniu w wyniku sił przyrody, uzupełniono o elementy podnoszące trwałość i odporność na działanie fal i lodu

[email protected]

 

Bądź z nami na Facebooku - KLIKNIJ I PRZYŁĄCZ SIĘ DO AKCJI!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki