Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Kolejna ostroga rzeki została odbudowana

Jacek Sieński
Odbudowana ostroga przy śluzie Gdańska Głowa
Odbudowana ostroga przy śluzie Gdańska Głowa RZGW GDAŃSK
Zakończyła się odbudowa ostrogi regulacyjnej, zlokalizowanej przy brzegu Wisły, na wysokości śluzy Gdańska Głowa.

Roboty hydrotechniczne, mające wartość około 600 tys. zł, wykonała firma Agromel Przedsiębiorstwo Robót Agromelioracyjnych i Hydrotechnicznych w Pruszczu Gdańskim. Została ona wybrana na drodze przetargu przez zleceniodawcę - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

Bogusław Pinkiewicz, rzecznik prasowy RZGW w Gdańsku, poinformował, że odbudowana ostroga chroni tor wodny prowadzący z Wisły, poprzez śluzę Gdańska Głowa, na Szkarpawę, będącą szlakiem wiodącym na Zalew Wiślany. Jej rewitalizacja, rozpoczęta przez ekipy firmy Agromel w październiku 2014 roku, objęła prace ziemne, osadzenie drewnianej palisady, ułożenie materacy faszynowo-kamiennych i włókninowych oraz wykonanie narzutu kamiennego, podwodnego na geowłókninie i podkładu z tłucznia kamiennego pod bruk.

Na koniec na korpusie ostrogi ułożono nawierzchnię brukowaną z kamienia naturalnego, na podsypce piaskowej. Jest ona już 11 z ostróg wiślanych, które są odbudowywane w ramach projektu „Kompleksowe Zabezpieczenie Przeciwpowodziowe Żuław - Etap I - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku”, realizowanego z dofinansowaniem z funduszy Unii Europejskiej i z budżetu państwa.

RZGW w Gdańsku zarządza około 3 tysiącem ostróg znajdujących się przy brzegach Wisły, od Włocławka do jej ujściowych odcinków - Przekopu Wisły i Martwej Wisły. Tylko na obszarze Żuław, od Kwidzyna do Gdańska, nad Wisłą umiejscowionych jest około 700 ostróg. Poza projektem żuławskim, gdański RZGW zaplanował odbudowę jeszcze 8 ostróg w rejonach Torunia i Grudziądza.

Ostroga regulacyjna jest budowlą wodną, posadowioną poprzecznie do brzegu rzeki. Jej rolę stanowi zwężanie koryta cieku i odsuwanie jego głównego nurtu od brzegu, co chroni go przed wymywaniem. Do budowania korpusów ostróg z głowicami wykorzystuje się zwykle głównie kamienie. Pozwalają one na utrzymanie gwarantowanych parametrów żeglugowych drogi wodnej, odsunięcie nurtu rzeki od brzegów, zmniejszenie ryzyka powstawania zatorów lodowych; zapewnienie głębokości umożliwiających lodołamaczom operacje łamania lodów, poprawę stateczności wałów przeciwpowodziowych, usprawnienie spływu wód powodziowych i pochodu lodów oraz zmniejszenie erozji brzegów w pasie między ostrogami.

Fatalny stan wielu ostróg stanowi następstwo oddziaływania na nie różnych czynników niszczących. Są to m.in. przejścia wezbranych wód powodziowych, pochody lodów i spływ kry, napierającej na ich korpusy oraz zatory lodowe powodujące zatrzymywanie się na nich dużych, wypiętrzonych mas kry i lodu. W okresach udrożnienia rzeki masy lodu i wody ruszają w dół, niszcząc przeszkody, do których należą ostrogi.

Najczęściej uszkodzeniom ulegają głowice ostróg oraz zapadają się i odrywają od lądu ich korpusy. Podczas wezbrań woda płynąca z wielką energią wydostaje się z koryta na międzywale, porywa narzuty kamienne korpusów i powoduje rozmywanie brzegu za ostrogami. Wezbrania, nasilające się wczesną wiosną, w okresach roztopów, i latem, kiedy występują długotrwałe, intensywne opady, sprawiają, że budowle regulacyjne są stale w różnym stopniu uszkadzane. Stopień ich zużycia w ostatnich latach, a zwłaszcza po wielkich powodziach, oceniono na 30 -- 90 proc.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki