Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Siedem ministerstw zajmuje się rzekami

(cz)
Tomasz Sowiński, prezes Związku Miast Nadwiślańskich, były wojewoda pomorski pisał na naszych łamach, że ład kompetencyjny w polskiej gospodarce wodnej, można by sparafrazować przysłowiem: "gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść".

KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WSZYSTKIEGO O NASZEJ AKCJI!

W wypadku gospodarki wodnej owych kucharek jest co najmniej siedem - najwięcej do powiedzenia ma Ministerstwo Środowiska - to w jego kompetencji leży największy zakres spraw związanych z gospodarką wodną.

Niezwykłe rozdrobnienie spraw związanych z wodami śródlądowymi - pozostałe ministerstwa odpowiadają za mniejsze obszary związane z tym działem gospodarki - powoduje praktyczną niewydolność administracji publicznej, zwłaszcza centralnej, do sprawowania skoordynowanego zarządu nad kompleksem zagadnień dotyczących gospodarki wodnej.

Poza tym, brak strategii i programów na szczeblu państwa powoduje niemożność ubiegania się o środki UE. Nie mogąc ich pozyskać uznaje się, że na gospodarkę wodną nie ma środków.

W specjalnym opracowaniu na ten temat Tomasz Sowiński napisał: "problem uwarunkowań prawnych i kompetencyjnych gospodarki wodnej w Polsce jest zagadnieniem niezwykle złożonym, zagmatwanym, co więcej pozostającym w wielu przypadkach w sprzeczności z elementarnymi zasadami organizacji i zarządzania, by nie rzec kolokwialnie, że także ze zdrowym rozsądkiem".

KTO CZYM SIĘ ZAJMUJE?

  • Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zajmuje się: żeglugą śródlądową - (podlegają mu urzędy żeglugi śródlądowej), śródlądowymi drogami wodnymi, wydaje pozwolenia na konstrukcje w obszarach morskich, zajmuje się bezpieczeństwem żeglugi statków morskich i śródlądowych, ochroną żeglugi i portów, szkoleniami i kwalifikacjami morskimi i w żegludze śródlądowej- inwestycjami morskimi, portowymi oraz wodnymi śródlądowymi finansowanymi z udziałem środków publicznych
  • Ministerstwo Gospodarki odpowiada m.in. za funkcjonowanie krajowych systemów energetycznych, z uwzględnieniem zasad racjonalnej gospodarki i potrzeb bezpieczeństwa energetycznego kraju, w tym energetyki wodnej.
  • Ministerstwo Skarbu Państwa sprawuje nadzór właścicielski nad przedsiębiorstwami państwowymi, nad przedsiębiorstwami skomercjalizowanymi, a także wykonywaniem władztwa SP w stosunku do akcji i udziałów sprywatyzowanych przedsiębiorstw działających w gospodarce wodnej, np. przedsiębiorstwa budownictwa wodnego.
  • Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zajmuje się bezpieczeństwem i porządkiem na akwenach wodnych, podlega jemu policja wodna.
  • Ministerstwo Środowiska zajmuje się wodami płynącymi, eksploatacją dna i brzegów, zasobów wodnych (pobór wody pitnej i do celów przemysłowych), portami i przystaniami, jazami, śluzami, kanałami, kształtowaniem, ochroną i racjonalnym wykorzystywaniem zasobów wodnych, utrzymaniem śródlądowych wód powierzchniowych, stanowiących własność Skarbu Państwa wraz z infrastrukturą techniczną związaną z tymi wodami, modernizacją oraz utrzymaniem śródlądowych dróg wodnych, ochroną przeciwpowodziową. Nadzoruje Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej
  • Ministerstwo Rolnictwa zajmuje się rybołówstwem morskim i śródlądowym, melioracjami, problematyką suszy, zarybianiem, kwotami połowowymi, przetwórstwem rybnym
  • Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zajmuje się prowadzeniem spraw związanych z inicjowaniem, programowaniem i koordynowaniem działań administracji rządowej w zakresie przeciwdziałania skutkom powodzi, osuwisk ziemnych i innych klęsk żywiołowych oraz usuwania skutków takich zdarzeń, prowadzeniem spraw dotyczących programów lub projektów mających na celu poprawę bezpieczeństwa, w tym "Programu ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły", procedurami w wypadku klęsk żywiołowych, wałami przeciwpowodziowymi.

"Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle"

22 marca br. rozpoczęliśmy akcję społeczną "Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle". Doprowadzimy do tego, by w końcu rząd zainteresował się komunikacją śródlądową na Wiśle. Wymusimy deklaracje i konkretne działania. Jednocześnie będziemy dbać o to, by nie zniszczyć walorów przyrodniczych Wisły, walorów, które są niezaprzeczalne.

Chcemy doprowadzić do sytuacji, by nad Wisłą powstały nowe miejsca pracy, by nastąpił rozwój małych miejscowości. Chcemy, by turystyka wiślana stała się jedną z głównych atrakcji naszego regionu. Oddamy głos ekspertom i osobom, dla których ożywienie Wisły jest wyjątkowo ważną sprawą. Będziemy rozliczać decydentów z deklaracji!

Artykuły dotyczące naszej akcji ukazują się w papierowym wydaniu "Dziennika Bałtyckiego" w każdy piątek i poniedziałek oraz na naszej stronie dziennikbaltycki.pl.

Zapraszamy do wyrażania swojego zdania na naszej stronie i na facebooku.

Czekamy również na Państwa opinie i sugestie przysyłane e-mailem na adres: [email protected]. Prosimy o poparcie naszej akcji!

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Siedem ministerstw zajmuje się rzekami - Dziennik Bałtycki

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki