Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Po drugie - autostrada wodna na Wiśle". Rozpoczynamy akcję społeczną - przyłącz się!

Jarosław Popek
Sylwia Dąbrowa/ Polskapresse
W trosce o rozwój Pomorza, rozpoczynamy dziś szeroko zakrojoną batalię o odbudowanie drogi wodnej na Wiśle i ustanowienie jednego ministerstwa, jednej instytucji odpowiedzialnej za rozwój dróg śródlądowych w Polsce. Przyłączcie się do naszej akcji!

Bądź z nami na Facebooku - KLIKNIJ I PRZYŁĄCZ SIĘ DO AKCJI!

Co roku z gdańskiego portu w Polskę transportowanych jest około miliona kontenerów. Za trzy lata ma ich być cztery miliony. I też trzeba będzie je przewieźć. Wizja dodatkowych tysięcy wielkich samochodów ciężarowych na naszych drogach to wizja koszmarna. Nasze nowe drogi, rozjeżdżane przez tiry, będą wymagały coraz bardziej kosztownych remontów. Bezpieczeństwo na drogach pogorszy się zdecydowanie.

Żegluga śródlądowa może być remedium na te problemy. Niestety, w Polsce ta forma transportu praktycznie nie istnieje. Nie korzystamy z doświadczeń krajów o wiele od nas bogatszych, a szkoda. Żegluga śródlądowa ma ogromny udział w przewozach towarowych np.w Niemczech.

W sumie w Niemczech rzekami przewozi się ponad 13 proc. wszystkich towarów. Przypomnijmy, że w Polsce to niecały 1 procent, a udział w tym ma głównie transport na Odrze. Wisła pod względem transportowym nie żyje.

W sumie, w naszym kraju żeglowne jest niewiele ponad 200 km dróg wodnych. To tylko 5 proc. długości rzek, po których mogłyby pływać statki. W Niemczech to 70 proc., we Francji 29 proc. a w Belgii 55 proc. Różnica jest więc kolosalna.

To, że polskie władze nie zauważają praktycznie możliwości, jakie daje transport rzeczny, jest zdumiewające. Transport taki jest wyjątkowo ekologiczny, energooszczędny, Według fachowców, jeden litr paliwa użytego przez statek pozwala na przewiezienie 127 ton ładunku. Samochód zużywając litr paliwa przewiezie 50 ton, a pociąg 97 ton. Zysk jest bardzo widoczny.

Jednak transport towarowy to tylko jeden z aspektów ożywienia rzek. W wielu dobrze rozwiniętych, choć nie tylko, krajach świata, rzeki stanowią ogromną atrakcję turystyczną. Rejsy i wyprawy to nieodzowne punkty wizyty w Paryżu, Budapeszcie, Pradze czy w miastach chińskich przy wielkiej rzece Jangcy- Ciang. Wisła może stać się ogromną atrakcją.

Jako rzeka dzika, wspaniała, oferująca wszelkiego rodzaju niespodzianki dla miłośników przyrody, może przyciągać tysiące turystów. Unowocześnienie torów wodnych i brzegów nie powinno zniszczyć tego potencjału, jeśli będzie przeprowadzone w sposób rozważny i umiejętny.

W piątek, w siedzibie Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni odbędzie się konferencja poświęcona inicjatywie "Pomorskiego Klastra Rzecznego - Partnerstwa na rzecz ekologicznego transportu". Pomorski Klaster to projekt uczelni, przedsiębiorców oraz organizacji samorządowych. Początek o godz. 11. Relacja z konferencji w poniedziałkowym wydaniu "Dziennika Bałtyckiego".

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki