Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Żegluga Gdańska wchodzi na rynek przewozów towarów. Kupiła już trzy statki

Jacek Sieński
Statek Corina, należący do ŻG, przy nabrzeżu Gdańskiej Stoczni "Remontowa" SA
Statek Corina, należący do ŻG, przy nabrzeżu Gdańskiej Stoczni "Remontowa" SA Jerzy Uklejewski
Żegluga Gdańska wchodzi na rynek przewozów towarów. Spółka kupiła już trzy statki, w tym kontenerowiec. Finalizowany jest zakup czwartego. Żegluga Gdańska Ltd., obecnie znana jest ze śródlądowych i przybrzeżnych przewozów wycieczkowych pasażerów.

- Poszerzyliśmy swoją działalność o morskie przewozy towarowe, bo nie da się utrzymać przedsiębiorstwa jedynie z rejsów wycieczkowych - nie ukrywa Jerzy Latała, prezes ŻG. - Żegluga pasażerska jest sezonowa, a więc przynosi przychody tylko w krótkim okresie lata. Natomiast transportowanie towarów odbywa się przez cały rok. Jesienią ubiegłego roku odkupiliśmy do armatora amerykańskiego dwa nieduże statki drobnicowe: Bineville o długości 84,9 metra i Progres - 84,3 metra. Obsługiwały one poprzednio linie pomiędzy portami meksykańskimi a amerykańskimi, w rejonie Zatoki Meksykańskiej.

Teraz oba te statki pływają pod polską banderą i z polskimi załogami, a ich portem macierzystym jest Gdańsk.
- Jesteśmy ich właścicielem i operatorem. Współpracujemy jednak z firmą duńską, która zapewnia im ładunki. Bineville i Progres przewożą różne towary między portami zachodnioeuropejskimi i leżącymi nad Morzem Śródziemnym. Są to elementy wież elektrowni wiatrowych czy drewno - dodaje Latała.

Ostatnio gdański armator odkupił od niemieckiej firmy żeglugowej Wegener Hans Peter Jork uniwersalny kontenerowiec Carina, przemianowany już na Corina. Cumuje on w Gdańskiej Stoczni "Remontowa", w której przechodzi przegląd mechanizmów i systemów okrętowych oraz drobną konserwację. Kadłub statku jest w doskonałym stanie i nie wymaga renowacji. Wkrótce Corina wypłynie na morze i będzie przewozić ładunki. Ponieważ rynek przewozów kontenerowych poważnie się skurczył, będą to przede wszystkim typowe towary drobnicowe i project cargo, czyli ciężkie, wielkogabarytowe konstrukcje i urządzenia, często wymagających demontażu na czas transportu.

- Obecnie negocjujemy w sprawie odkupienia siostrzanego statku Coriny. Korzystamy z tego, że armatorzy pozbywają się drobnicowców o nośności do około sześciu tysięcy ton, wymieniając je na większe statki. Nasza flotylla, licząca 17 statków wycieczkowych, w tym cztery katamarany, zabierające na pokłady po 500 pasażerów, i trzy wodoloty, wkrótce zwiększy się o cztery statki - dodaje prezes Latała.

Kontenerowiec uniwersalny Corina zbudowany został w 1990 roku przez znaną stocznię niemiecką JJ Sietas Schiffswerft GmbH u. Co. w Hamburgu.

Zarejestruj się i czytaj wybrane artykuły Dziennika Bałtyckiego www.dziennikbaltycki.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Żegluga Gdańska wchodzi na rynek przewozów towarów. Kupiła już trzy statki - Dziennik Bałtycki

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki