- Poszerzyliśmy swoją działalność o morskie przewozy towarowe, bo nie da się utrzymać przedsiębiorstwa jedynie z rejsów wycieczkowych - nie ukrywa Jerzy Latała, prezes ŻG. - Żegluga pasażerska jest sezonowa, a więc przynosi przychody tylko w krótkim okresie lata. Natomiast transportowanie towarów odbywa się przez cały rok. Jesienią ubiegłego roku odkupiliśmy do armatora amerykańskiego dwa nieduże statki drobnicowe: Bineville o długości 84,9 metra i Progres - 84,3 metra. Obsługiwały one poprzednio linie pomiędzy portami meksykańskimi a amerykańskimi, w rejonie Zatoki Meksykańskiej.
Teraz oba te statki pływają pod polską banderą i z polskimi załogami, a ich portem macierzystym jest Gdańsk.
- Jesteśmy ich właścicielem i operatorem. Współpracujemy jednak z firmą duńską, która zapewnia im ładunki. Bineville i Progres przewożą różne towary między portami zachodnioeuropejskimi i leżącymi nad Morzem Śródziemnym. Są to elementy wież elektrowni wiatrowych czy drewno - dodaje Latała.
Ostatnio gdański armator odkupił od niemieckiej firmy żeglugowej Wegener Hans Peter Jork uniwersalny kontenerowiec Carina, przemianowany już na Corina. Cumuje on w Gdańskiej Stoczni "Remontowa", w której przechodzi przegląd mechanizmów i systemów okrętowych oraz drobną konserwację. Kadłub statku jest w doskonałym stanie i nie wymaga renowacji. Wkrótce Corina wypłynie na morze i będzie przewozić ładunki. Ponieważ rynek przewozów kontenerowych poważnie się skurczył, będą to przede wszystkim typowe towary drobnicowe i project cargo, czyli ciężkie, wielkogabarytowe konstrukcje i urządzenia, często wymagających demontażu na czas transportu.
- Obecnie negocjujemy w sprawie odkupienia siostrzanego statku Coriny. Korzystamy z tego, że armatorzy pozbywają się drobnicowców o nośności do około sześciu tysięcy ton, wymieniając je na większe statki. Nasza flotylla, licząca 17 statków wycieczkowych, w tym cztery katamarany, zabierające na pokłady po 500 pasażerów, i trzy wodoloty, wkrótce zwiększy się o cztery statki - dodaje prezes Latała.
Kontenerowiec uniwersalny Corina zbudowany został w 1990 roku przez znaną stocznię niemiecką JJ Sietas Schiffswerft GmbH u. Co. w Hamburgu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?