Propozycja zmiany OMT w rejonie Miszewa wyszła z inicjatywy dwóch firm, Hydromega i Ashland. Mieszkańcy dowiedzieli się o niej w styczniu, gdy GDDKiA zaprosiła ich na spotkanie informacyjne.
- Aż do 24 stycznia nie wiedzieliśmy, co się dzieje - mówi Paweł Koreń z rady sołeckiej w Baninie. - Pojechaliśmy na to spotkanie, wysłuchaliśmy projektantów. Przeszliśmy trasą zaproponowaną przez gdańską firmę. Ta niebieska korekta zagroziła bezpośrednio mieszkańcom wielu ulic w Baninie. Rozpoczęliśmy akcję informacyjną - roznieśliśmy 5 tysięcy ulotek, były billboardy w sklepach, wolontariusze chodzili po domach i apelowali o udział w badaniu ankietowym. Wielu ludzi nie miało świadomości, co dzieje się w ich okolicy i że w najbliższym sąsiedztwie będą mieć czteropasmową drogę .
Według wstępnych wyników za wariantem czerwonym IA, rekomendowanym przez GDDKiA oraz projektanta, poznańską firmę Lafrentz Polska, opowiedziały się 782 osoby. Zaproponowany przez gdańską firmę Neret wariant niebieski zdobył 220 głosów poparcia.
Pierwsze głosowanie miało miejsce już podczas spotkania z mieszkańcami 24 stycznia - tam 36 ankiet było za wariantem niebieskim, 12 za czerwonym, a 2 były nieważne. Urna druga została wystawiona 15 lutego w remizie OSP w Baninie. Wrzucono do niej 593 głosy poparcia dla wariantu czerwonego, 17 za niebieskim, 3 ankiety za wariantem różowym oraz 2 głosy nieważne. Kolejna urna pojawiła się 19 lutego w Miszewie - tam oddano 159 głosów za korektą niebieską, a 50 głosów za wariantem czerwonym IA.
W siedzibie GDDKiA złożono 127 ankiet za trasą czerwoną i 8 za niebieską korektą.
Przypomnijmy, że GDDKiA unieważniła wszystkie głosy złożone do urny w Urzędzie Gminy w Żukowie.
- Póki nie będzie oficjalnych wyników, my nie podajemy tych z otwarcia urn - komentuje Leszek Leśniowski, zastępca naczelnika wydziału dokumentacji GDDKiA w Gdańsku. - Rezultat potwierdził wynik badania ankietowego przeprowadzonego w listopadzie 2011 r., kiedy to respondenci oceniali propozycje trasy IIA oraz IIB na etapie studium korytarzowego OMT. Projektanci firmy Neret wykonali koncepcje - my pozwoliliśmy społeczności lokalnej zapoznać się z tą propozycją. Jeśli wynik ankiet potwierdzi, że lokalna społeczność jest za wersją IA czerwoną, a nie za korektą, pozostaniemy przy pierwszej propozycji.
Ankiety będą jeszcze weryfikowane. Firma badań społecznych Millward Brown sprawdzi, czy wszystkie osoby, które je złożyły, miały do tego prawo, czy nie oddały ankiet kilkakrotnie.
- Poczekamy na oficjalne wyniki ankiet - mówi Piotr Musiał, dyrektor zakładu firmy Ashland Poland w Miszewie. - Liczymy na porozumienie z GDDKiA w Gdańsku i konstruktywne rozwiązanie. Ankiety obejmowały tylko mieszkańców, ale to nie odzwierciedla całości aspektu społecznego związanego z korektą przebiegu obwodnicy. W naszym interesie jest, aby sytuacja jak najszybciej się wyjaśniła, bo wstrzymaliśmy inwestycje dotyczące rozbudowy zakładu.
- Na początku ankietowania powszechną aprobatę zyskał wariant niebieski - mówi Zbigniew Zienowicz, prezes firmy Hydromega. - Przesunięcie terminu ankietowania do 20 lutego, spowodowało, że ankiety złożyli również mieszkańcy Banina zamieszkali 1, 3 km od przebiegu OMT, co całkowicie wypacza wynik końcowy, dlatego właśnie nie może on być wiarygodny.
- Obwodnica metropolitalna ma służyć mieszkańcom - podsumowuje burmistrz Żukowa Jerzy Żurawicz. - Wprawdzie wariant różowy obwodnicy pogodziłby zarówno dobro mieszkańców Miszewa, jak i Banina, a także ochroniłby dwa duże zakłady pracy, ale jeśli mieszkańcy gminy Żukowo wyrazili właśnie taką wolę jej przebiegu, to należy ją przyjąć i uszanować.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?