Menu Region

Tramwaje wodne na Półwysep Helski uratowane. Gdynia będzie...

Tramwaje wodne na Półwysep Helski uratowane. Gdynia będzie dotować kursy, Gdańsk ma dość

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Dziennik Bałtycki

Szymon Szadurski, Jacek Wierciński

18Komentarzy Prześlij Drukuj
Gdyńscy samorządowcy są już po słowie z władzami Jastarni i - mimo wycofania się innych partnerów z Trójmiasta - chcą kontynuować w tym roku kursowanie tramwajów wodnych, które są mocno komplementowane przez turystów i mieszkańców aglomeracji.
Tramwaje wodne na Półwysep Helski uratowane. Gdynia będzie dotować kursy, Gdańsk ma dość

(© T.Bolt)

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni szykuje się już do rozpisania przetargów i w marcu będzie szukał przewoźnika, skłonnego organizować połączenia. Aby jednak do tego doszło, wcześniej wyrazić zgodę muszą radni Gdyni.
- Uchwała w tej sprawie głosowana będzie na najbliższej, lutowej sesji rady miasta - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Burmistrz Jastarni Tyberiusz Narkowicz zadeklarował już, iż z budżetu tej miejscowości jest w stanie przeznaczyć na kursowanie tramwajów kwotę sięgającą 300 tys. zł.

- W sprawie tego przedsięwzięcia jestem w kontakcie z gdyńskimi samorządowcami - mówi Narkowicz.

Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek napisał też ostatnio wniosek do samorządu województwa o dofinansowanie przedsięwzięcia. Prośba ta - jak się ocenia - ma wielkie szanse powodzenia.

- Jestem zwolennikiem tramwajów wodnych - usłyszeliśmy wczoraj od marszałka Mieczysława Struka. - Są wielką atrakcją dla turystów. Wniosek władz Gdyni jednak dopiero do mnie dotarł. Aby rozpatrzyć go pozytywnie, trzeba przekonać do tego radnych Sejmiku i zmienić budżet województwa. Będę zabiegał, aby właśnie tak się stało. Ponadto widzę też możliwość dofinansowania przedsięwzięcia z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.

Co więcej, marszałek Struk zdradza, iż będzie próbował ponownie nakłonić do współfinansowania pomysłu helskich samorządowców. - Zostałem zaproszony na sesję radnych Helu i będziemy rozmawiać - deklaruje Struk. Może okazać się to jednak trudne, bo burmistrz Helu, Mirosław Wądołowski, poinformował nas pod koniec ubiegłego roku, że w budżecie samorządu nie ma pieniędzy, aby dołożyć 750 tys. zł do kursowania tramwajów.

Główny koszt przedsięwzięcia ponieść będzie musiała Gdynia - pieniądze na ten cel zabezpieczone zostały w tegorocznym budżecie. Co więcej, niewykluczone, że nie wzrośnie cena tramwaju wodnego i będzie ona taka sama, jak w ubiegłym roku.
- Planujemy sprzedawać bilet normalny po 14 zł, ulgowy po 7 zł, a opłata za przewóz roweru wynosić będzie prawdopodobnie 3 zł - mówi prof. Olgierd Wyszomirski, dyrektor gdyńskiego ZKM. - Chcemy, by dziennie wykonywane były po trzy kursy z Gdyni do Jastarni i z powrotem. Pierwszy z nich wyruszy w stronę półwyspu Helskiego prawdopodobnie około godz. 9.
Tymczasem Sopot i Gdańsk, zgodnie ze złożonymi już wiele miesięcy temu deklaracjami, z projektu tramwaju wodnego definitywnie się wycofują. Jerzy Dobaczewski, dyrektor gdańskiego Zarządu Transportu Miejskiego, informuje, iż nie ma środków finansowych na ten cel. - W tym momencie rozmowy na temat przywrócenia kursowania tramwajów nie są prowadzone - przyznaje też Jerzy Dobaczewski.

Gdyby z Sopotu i Gdańska w wakacje miały popłynąć na półwysep Helski katamarany, turyści będą musieli płacić za nie komercyjne ceny. Bilet normalny kosztować miałby w takim przypadku prawdopodobnie około 30 - 40 zł.
- To dużo - mówi Artur Gniazdo, mieszkaniec Gdańska. - Kurs na półwysep z żoną i dwójką dzieci oznaczałby zbyt duży koszt.


Gdańsk ma dość



Decyzja o zamknięciu połączeń z Gdańska i Sopotu zapadła jesienią ubiegłego roku.
Gdański Zarząd Transportu Miejskiego organizował kursy na Hel zarówno z tego miasta, jak i z Sopotu. Jesienią 2012 r. magistrat ostatecznie zadecydował, że wycofa się ze współfinansowania turystycznego projektu.

- Skoro helscy samorządowcy, którzy z projektu czerpali największe zyski, nie chcą na niego dalej łożyć, nie ma o czym dyskutować. Nie jestem dobrym wujkiem, który za pieniądze Gdańska będzie wywoził z naszego miasta turystów, aby mogli zostawiać pieniądze w lokalach na półwyspie. Nie jesteśmy tym zainteresowani. Byłoby to działanie na szkodę Gdańska - tłumaczył wiceprezydent Maciej Lisicki.

Argumentami jakie przemawiały za jego decyzją był fakt, że helski samorząd sygnalizował, że kwota 750 tys. zł rocznie, którą miasteczko dokładało do utrzymania tramwajów, jest zbyt dużym obciążeniem dla jego 12-milionowego budżetu oraz wycofanie wsparcia w wysokości 230 tys. zł rocznie przez pomorski Urząd Marszałkowski. Koszt funkcjonowania tramwajów na Hel z Gdańska i Sopotu wyniósł w sezonie w 2012 roku netto 3,89 mln zł. Dochody netto ze sprzedaży biletów w tym samym okresie ok. 2,13 mln zł.

Już wcześniej były problemy



Kontynuowanie projektu tramwajów wodnych zagrożone było już w ubiegłym roku.
Stało się tak m.in. na skutek tego, że z finansowania przedsięwzięcia wycofał się Hel. Samorządowcy na szczęście ostatecznie jednak uznali, iż kursy trzeba kontynuować za wszelką cenę, bowiem ich brak podczas trwania w Gdańsku EURO 2012 byłby kompromitacją. Ale na skutek wycofania się części partnerów wzrosły ceny połączeń na Hel. Bilet normalny kosztował 20 zł.
Do Jastarni, która współfinansowała projekt, popłynąć można było za 14 zł.

Co gorsza, fiaskiem zakończył się powiązany z tramwajami wodnymi projekt połączeń autobusowych na linii Jastarnia - Hel, realizowanych przez PKS Wejherowo. Cieszył się on nikłym zainteresowaniem turystów.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Zarejestruj się i czytaj wybrane artykuły Dziennika Bałtyckiego www.dziennikbaltycki.pl/piano

Reklama
18

Komentarze

zwiń wszystkie wątki najnowsze najstarsze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się

pies pasażerem

+7 / -10

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Marian Rogala (gość)  •

Absolutny zakaz podróżowania tramwajem z psem nawet w kagańcu i na smyczy znacznie zmniejsz ilość pasażerów, jest to zupełnie bezsensowny zakaz, dlaczego posiadacze psów są aż tak karani okrutnie karani za posiadanie psiego przyjaciela, czy ktoś myślał wprowadzając takie przepisy?

odpowiedzi (0)

skomentuj

zmowa milczenia

+22 / -15

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

mieszkaniec sobieszewa (gość)  •

Udaną inwestycją dla mieszkańców Wyspy Sobieszewskiej był tramwaj wodny linii F4.
Tramwajem tym przypływało na wyspę w dwa miesiące około 10000 osób. O czym w artykule nie wspominano zabrano ją nam jakby nie było statutowym obowiązkiem Miasta utrzymywanie komunikacji miejskiej w ramach dotowanej działalności. Obniży to w znaczny sposób wpływy na Wyspie. Na siłę utrzymuje się natomiast inne tramwaje jak na przykład linia tramwaju wodnego na Górki Zachodnie. Przyszedł już chyba czas żeby ktoś rozliczył trafione i nie trafione inwestycje w ramach Pętli Żuław a dotyczące miasta Gdańsk. Pobudowane przystanie dla kajaków linie tramwaju wodnego na Górki Zachodnie a oczekiwana przystań w Sobieszewie została mimo projektu nie zrealizowana.

odpowiedzi (0)

skomentuj

tramwaje

+26 / -16

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

turysta (gość)  •

Ani Gdańsk , ani Sopot, nie powinni nawet myśleć o wycofaniu się z dofinansowania tramwajów , też nie mają aż tylu atrakcji, by turysta spędził urlop i był zadowolony , wiadomo jak nie ma pogody , to jeżdzi się na WYCIECZKI -czym KOLEJKĄ??? czy POCIĄGAMI ktorych coraz mniej???!!

odpowiedzi (0)

skomentuj

tramwaje

+7 / -10

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

turysta (gość)  •

Ani Gdańsk , ani Sopot, nie powinni nawet myśleć o wycofaniu się z dofinansowania tramwajów , też nie mają aż tylu atrakcji, by turysta spędził urlop i był zadowolony , wiadomo jak nie ma pogody , to jeżdzi się na WYCIECZKI -czym KOLEJKĄ??? czy POCIĄGAMI ktorych coraz mniej???!!

odpowiedzi (0)

skomentuj

Tramwaje wodne.

+13 / -9

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

POmroczność jasna (gość)  •

Hel to już "zadupie' jak mówią w Helu tylko władza samorządowa ma się coraz lepiej co widać na liście płac.Burmistrz Helu zabiega o nową podwyżkę wynagrodzenia.Należy się tym bardziej ,że tyle kosztowali adwokaci w sprawie z Sawicką.

skomentuj

tramwaje wodne

+20 / -41

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

nagi (gość)  •

co ??? znowu podwyżka ,to nieprawda, przecież w Helu urząd miasta od stycznia oszczędza-likwidują kasę w urzędzie w ramach oszczędności!!!!!

odpowiedzi (0)

skomentuj

NIE dla spólek

+46 / -15

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

bosy (gość)  •

Jastarnia wysupła 300 tyś bo tam każde gospodarstwo to biznes a w Helu wojskowi emeryci albo wdowy.

odpowiedzi (0)

skomentuj

tramwaj na Hel

+13 / -6

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

tk89 (gość)  •

Moja propozycja to wprowadzić łodzie Wikingów, galerników którzy za talerz zupki będą wozić turystów na trasie Gdańsk - Hel - Gdańsk. Nie wyobrażacie sobie jaka to będzie atrakcja dla turystów. Albo może propagować piesze wycieczki? Oj kochani włodarze cosik wam nie wychodzi. ECS owszem wielkie przestronne ale komu to potrzebne; skończyły się pomniki - czołgi, żołnierzy, zaczęły się pamiątki solidarnościowe a co jest w kolejce.

odpowiedzi (0)

skomentuj

w Budynowie coraz gorzej

+14 / -7

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

FC (gość)  •

w Gdańsku co chwilę coś likwidują (oczywiście poza ECSem). Coraz bardziej utwierdzam się w przekonaniu, że przeprowadzka do Gdyni była jedną z najlepszych moich decyzji

odpowiedzi (0)

skomentuj

biedni bedą wspierać biznesmenów

+44 / -77

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

projekt (gość)  •

Władze Helu niech najpierw naprawią chodniki , bo nogi można sobie połamać. Mieszkańcom wyławiacza sie światło , bo nie ma pieniędzy. turysty jak nie stać na bilet 40 zł to niech nie płynie statkiem , bo ja z roku na rok płacę coraz większe podatki , dzieci graja w piłkę na ciemnym boisku. Mogę długo wymieniać małe i duże spawy.

skomentuj

projekt

+12 / -8

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

zwierz (gość)  •

to według ciebie tramwaje wodne powinny być dla bogatych?? to niedługo Hel będzie CIEMNOGRODEM!!!!!

odpowiedzi (0)

skomentuj

Neptun pochodzi z gdyni ?

+18 / -10

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

robson (gość)  •

tramwaje wodne nie promowały Gdańska? nie ? to likwidujemy.BRAWO! O WIELKI NAJMĄDRZEJSZY..... Sport ( piłka ręczna , koszykówka , siatkówka....) nie promowały Gdańska ? nie ? to się go pozbyliśmy. BRAWO! Po co nam wysportowana,zwinna młodzież,przecież i tak nie mają gdzie ćwiczyć - no to zlikw..stop! I CO? Brniemy dalej NIEOMYLNI ? To może im trawkę damy i kłopot z głowy? No jeszcze Opera Bałtycka -niepotrzebna -Panie Prezydencie Szczurek (osobiście nie przepadam)jak masz Pan wolne klepisko to zabieraj te Opere - może pójdzie w dobre ręce.aaa... bym zapomniał - czy NEPTUN aby napewno z gdańska?
Przegiąłem? może trochę , ale jak tu się nie wk....ć - jak rządzą w NASZYM GRODZIEl ludzie bez wyobraźni - bo długo by o tym opowiadać .

odpowiedzi (0)

skomentuj
1 »
Reklama
Reklama