A co zrobimy w Pomorskiem dzięki unijnym dotacjom w latach 2014 - 2020? To zależy od tego, jak o unijne dotacje będziemy umieli walczyć. Niezwykle istotny będzie kontrakt terytorialny, czyli umowa pomiędzy rządem a samorządami poszczególnych województw. W tym kontrakcie zawarte zostaną cele i zadania sygnatariuszy oraz określone instrumenty ich realizacji (środki unijne i krajowe). Kontrakt pozwoli na lepszą koordynację działań obu szczebli władz oraz na dopasowanie finansowania inwestycji do specyficznych potrzeb i mocnych stron każdego regionu - czytamy na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
- Kontrakt terytorialny będzie narzędziem koordynacji działań rozwojowych pomiędzy rządem a samorządem regionalnym - mówił Paweł Orłowski, wiceminister rozwoju regionalnego, podczas spotkania z pomorskimi samorządami. - Nie chodzi w nim tylko o wskazanie punktowych inwestycji, które województwo chciałoby zrealizować, ale o rzetelne rozpoznanie potrzeb rozwojowych i zestawienie ich z priorytetami krajowymi.
- Pomorskie przygotowuje się do negocjacji z rządem treści kontraktu terytorialnego - mówi Radomir Matczak, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Wkrótce zarząd województwa przyjmie pakiet negocjacyjny tego kontraktu.
- Uczelnie, dotychczas szybko się rozrastające, bardzo niewiele dostaną na budowę nowych obiektów. Środki, które otrzyma Polska w ramach polityki spójności, wykorzystamy głównie na badania naukowe i ich komercjalizację - mówiła Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego podczas seminarium zorganizowanego w Przedstawicielstwie Komisji Europejskiej w Warszawie. - Finansowane będą budowy ważnych połączeń drogowych (autostrady, drogi ekspresowe). Nie znajdą się w tych funduszach środki na drogi gminne. Wspierany będzie rozwój przedsiębiorczości, transport przyjazny środowisku (kolej, transport publiczny) cyfryzacja (szerokopasmowy dostęp do Internetu, e-usługi administracji) czy włączenie społeczne i aktywizacja zawodowa.
Według dyrektora Radomira Matczaka, w następnym okresie finansowania, będziemy dbać nie tyko o wyrównywanie różnic cywilizacyjnych, czyli o podnoszenie jakości życia w Pomorskiem, ale też o działania prorozwojowe. Postawimy więc na innowacyjność, kształcenie ustawiczne. Rozwijany będzie publiczny transport zbiorowy, w tym zelektryfikowana i wydłużona ma być Pomorska Kolej Metropolitalna. Postawimy na efektywność energetyczną. W planach rządowych są budowy trasy lęborskiej i obwodnicy metropolitalnej Trójmiasta. Na trzecim miejscu znajduje się OPAT - obwodnica połnocna aglomeracji trójmiejskiej.
Przedsiębiorcy liczą na poprawę spójności peryferiów województwa z centrum czyli z aglomeracją gdańską - mówi dr Zbigniew Canowiecki, prezes zarządu Pracodawców Pomorza. Samorząd województwa powinien zadbać o to, by młodzi ludzie, mieszkańcy obrzeży województwa pomorskiego, po ukończeniu studiów, zechcieli wracać do miasteczek na obrzeżach regionu i tam stać się siłą napędową rozwoju gospodarczego i społecznego. Trzeba stworzyć sieć dróg, zapewniających powiązanie transportowe między miastami powiatowymi i stolicą województwa. Powinniśmy zadbać o kolejowe dworce ni tylko w Trójmieście. W przedsiębiorstwach i uczelniach trzeba rozwijać innowacyjność, byśmy nie byli podwykonawcami dla gospodarek zachodnich, ale sami mieli coś do zaproponowania.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?