Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cztery miliony kontenerów w gdańskim porcie. Kolejne tereny w dzierżawę dla DCT [FILM]

Jacek Sieński
Za trzy lata gdański port będzie mógł rocznie przeładować ponad 4 mln kontenerów. To dzięki planowanej robzudowie DCT Gdańsk. Ma on za 250 mln euro zyskać nowe stanowisko dla kontenerowców, mogących przewozić nawet 18 tys. TEU. Rozbudową nie będzie kierował Boris Wenzel. Po pięciu latach i dynamicznym rozwoju terminalu podejmie nowy projekt w Hiszpanii.

Między pirsem terminalu kontenerowego DCT Gdańsk SA a pirsem rudowym, wzdłuż brzegu, ma być zbudowane drugie nabrzeże, ze stanowiskiem głębokowodnym, o długości 650 m, dla największych, oceanicznych statków kontenerowych. Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA i DCT Gdańsk zawarli umowę przedwstępną na wydzierżawienie 27 hektarów gruntów portowych, co umożliwi rozbudowę terminalu. Jednocześnie pożegnano dyrektora Wenzla, który odchodzi z DCT po pięciu latach pracy.

Rada nadzorcza i walne zgromadzenie ZMPG SA wyraziły pod koniec 2011 roku zgodę na odstąpienie od procedury przetargowej na wydzierżawienie DCT dodatkowych gruntów. Obecnie terminal zajmuje obszar 44 hektarów. W 2012 roku przeładowano w nim 897 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych). Docelowo DCT ma osiągnąć roczną zdolność przeładunkową 4-5 mln TEU.

- Terminal DCT jest swego rodzaju koniem pociągowym dla całego naszego portu - powiedział wiceprezes Melaniuk. - Dotychczas taką rolę pełnił Naftoport, ale przeładunki w nim spadły, a w DCT nieustannie rosną. Czeka nas teraz drugi etap rozbudowy terminalu. Plany przewidują, że w przyszłości nastąpi też trzeci etap rozszerzenia jego obszaru i zwiększenia zdolności przeładunkowych. Niestety, odchodzi dyrektor Wenzel. Liczymy jednak na to, iż będzie utrzymywał z nami kontakt, a tam, gdzie podejmie pracę, postara się o otworzenie linii kontenerowej do Gdańska. Podpisana umowa wstępna z DCT stanowi załącznik do wystąpienia do naszego właściciela, jakim jest Ministerstwo Skarbu Państwa, o przekazanie tej spółce w dzierżawę gruntów. Po uzyskaniu pozytywnej decyzji ministerstwa, której można się spodziewać w ciągu półtora miesiąca, umowa ta stanie się główną, pozwalającą na wydzierżawienie DCT gruntów portowych i rozpoczęcie procedur związanych z budową drugiej części terminalu.

W odróżnieniu od pierwszej części terminalu, ulokowanej na pirsie wychodzącym w głąb basenu portowego, druga jego część będzie prostopadła do pirsu i zbudowana zostanie na plaży. Nowa inwestycja australijskiego funduszu Global Infrastructure Fund II, która kosztować będzie ponad 250 mln euro, ma być zakończona w 2016 roku. Nowe nabrzeże pozwoli na obsługiwanie przy nim zarówno niedużych kontenerowców dowozowych, jak i oceanicznych gigantów o pojemności po 18 tys. TEU. Obecnie terminal współpracuje z duńskim Maers Line. W ramach obsługiwanego przez armatora serwisu AE 10 do Gdańska zawijają największe kontenerowce, o pojemności ponad 15 tys. TEU. Toczą się jednak rozmowy dotyczące przyciągnięcia kolejnych światowych armatorów z azjatyckiego kierunku.

Dyrektor Wenzel stwierdził, że mija równo pięć lat od rozpoczęcia przez niego kierowania DCT. Początek nie był łatwy, bo terminal miał nielicznych klientów, ponosił straty i groziła mu upadłość. Z czasem udało się jednak doprowadzić do tego, że stał się on konkurentem dla największych terminali kontenerowych w Europie, m.in. w Hamburgu i Rotterdamie. Teraz dyr. Wenzel mógł się zająć rozbudową DCT i dalszym zwiększaniem jego zdolności przeładunkowych lub podjąć nowe wyzwania. Zdecydował się na to drugie. Przenosi się do Hiszpanii i tam ma kierować zespołem terminali portowych.

Za pozytywną sytuację należy uznać to, iż udało się doprowadzić do zmiany nastawienia do siebie portów w Gdańsku i Gdyni. Z konkurentów stały się one partnerami. To istotne, bo rzeczywistymi konkurentami dla portów trójmiejskich są porty zachodnioeuropejskie, a nowymi wschodnioeuropejskie - Kłajpeda na Litwie i Ust-Ługa w Rosji.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Zarejestruj się i czytaj wybrane artykuły Dziennika Bałtyckiego www.dziennikbaltycki.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki