Paliwa płynne - surowa ropa naftowa i produkty naftowe, wciąż stanowią grupę towarową mającą zdecydowany wpływ na wyniki obrotów w porcie gdańskim. Przedsiębiorstwo Przeładunku Paliw Płynnych Naftoport w Gdańsku, dysponujące Bazą Paliw Płynnych w Porcie Północnym, mimo gwałtownego spadku ilości ropy tranzytowej z kierunków wschodnich, zdołało przeładować w ubiegłym roku łącznie ponad 10,3 mln ton paliw, z czego 74 proc. stanowiła ropa.
- W minionym roku przeładowaliśmy tylko 750 tysięcy ton ropy tranzytowej z Rosji i Kazachstanu, której duże ilości obsługiwano niegdyś w Gdańsku - zaznacza Dariusz Kobierecki, prezes spółki Naftoport. - Rosjanie wykorzystują do eksportu swojej ropy nowe porty nad Zatoką Fińską - w Ust - Łudze i Primorsku. Lukę po tranzycie rosyjskim wypełniły między innymi przeładunki w imporcie dla rafinerii niemieckich. Ropa rozładowywana w bazie Naftoportu jest tłoczona do Niemiec ropociągiem Przyjaźń. W 2012 roku było to 1,4 miliona ton surowca z różnych źródeł. Polskie rafinerie sprowadziły 5,5 miliona ton ropy, natomiast Lotos wyeksportował 2,7 miliona ton produktów naftowych. W styczniu tego roku obsłużyliśmy 1,2 miliona ton ropy i paliw.
Tegoroczny wynik, gdy chodzi o przeładunki, może być dla nas lepszy niż w zeszłym roku. Powinien zaważyć zwiększony import. Spodziewamy się obrotów na poziomie 12 milionów ton, a optymistycznie patrząc - nawet 15 milionów ton. Naszymi głównymi partnerami są Grupa Lotos i Orlen w Płocku. Ta druga dostosowana jest technologicznie do przetwarzania zasiarczonej rosyjskiej ropy, która kosztuje mniej i tłoczy się ją ropociągiem Przyjaźń, zatem transportuje taniej niż drogą morską.
Obecnie baza Naftoportu posiada stanowiska przeładunkowe dla dużych i mniejszych tankowców O, P i R i T. Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" SA w Płocku ma zbudować wielką Bazę Magazynowo - Przeładunkową w Porcie Północnym. Jej uruchomienie zwiększy znacząco zapotrzebowanie na usługi Naftoportu. Również Grupa Lotos zainteresowana jest eksportem produktów naftowych, jakimi są oleje napędowe i opałowe oraz benzyny. Stąd Naftoport realizuje inwestycję mającą z jednej strony umożliwić większe przeładunki produktów naftowych, a z drugiej - odciążyć stanowiska obsługujące zbiornikowce z ropą. Po drugiej stronie pirsu stanowiska T budowane jest stanowisko T1.
Jak poinformował prezes Kobierecki, w tym roku na stanowisku T1, już pogłębionym, powinny być zakończone prace hydrotechniczne, obejmujące instalację urządzeń cumowniczych - dalb, kabestanów i polerów. Natomiast urządzenia do obsługi ładunków tankowców - ramiona przeładunkowe, rurociągi i system gaśniczy - będą instalowane w 2014 roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?