Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Naftoport zmienia kurs. Coraz więcej ropy dla naszych rafinerii

Jacek Sieński
fot. Przemek Świderski
Alarmistyczne prognozy, że po drastycznym ograniczeniu tranzytu ropy ze wschodu Naftoport straci na znaczeniu, nie potwierdziły się. Firma prognozuje nawet spory wzrost przeładunków.

Paliwa płynne - surowa ropa naftowa i produkty naftowe, wciąż stanowią grupę towarową mającą zdecydowany wpływ na wyniki obrotów w porcie gdańskim. Przedsiębiorstwo Przeładunku Paliw Płynnych Naftoport w Gdańsku, dysponujące Bazą Paliw Płynnych w Porcie Północnym, mimo gwałtownego spadku ilości ropy tranzytowej z kierunków wschodnich, zdołało przeładować w ubiegłym roku łącznie ponad 10,3 mln ton paliw, z czego 74 proc. stanowiła ropa.

- W minionym roku przeładowaliśmy tylko 750 tysięcy ton ropy tranzytowej z Rosji i Kazachstanu, której duże ilości obsługiwano niegdyś w Gdańsku - zaznacza Dariusz Kobierecki, prezes spółki Naftoport. - Rosjanie wykorzystują do eksportu swojej ropy nowe porty nad Zatoką Fińską - w Ust - Łudze i Primorsku. Lukę po tranzycie rosyjskim wypełniły między innymi przeładunki w imporcie dla rafinerii niemieckich. Ropa rozładowywana w bazie Naftoportu jest tłoczona do Niemiec ropociągiem Przyjaźń. W 2012 roku było to 1,4 miliona ton surowca z różnych źródeł. Polskie rafinerie sprowadziły 5,5 miliona ton ropy, natomiast Lotos wyeksportował 2,7 miliona ton produktów naftowych. W styczniu tego roku obsłużyliśmy 1,2 miliona ton ropy i paliw.

Tegoroczny wynik, gdy chodzi o przeładunki, może być dla nas lepszy niż w zeszłym roku. Powinien zaważyć zwiększony import. Spodziewamy się obrotów na poziomie 12 milionów ton, a optymistycznie patrząc - nawet 15 milionów ton. Naszymi głównymi partnerami są Grupa Lotos i Orlen w Płocku. Ta druga dostosowana jest technologicznie do przetwarzania zasiarczonej rosyjskiej ropy, która kosztuje mniej i tłoczy się ją ropociągiem Przyjaźń, zatem transportuje taniej niż drogą morską.

Obecnie baza Naftoportu posiada stanowiska przeładunkowe dla dużych i mniejszych tankowców O, P i R i T. Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" SA w Płocku ma zbudować wielką Bazę Magazynowo - Przeładunkową w Porcie Północnym. Jej uruchomienie zwiększy znacząco zapotrzebowanie na usługi Naftoportu. Również Grupa Lotos zainteresowana jest eksportem produktów naftowych, jakimi są oleje napędowe i opałowe oraz benzyny. Stąd Naftoport realizuje inwestycję mającą z jednej strony umożliwić większe przeładunki produktów naftowych, a z drugiej - odciążyć stanowiska obsługujące zbiornikowce z ropą. Po drugiej stronie pirsu stanowiska T budowane jest stanowisko T1.

Jak poinformował prezes Kobierecki, w tym roku na stanowisku T1, już pogłębionym, powinny być zakończone prace hydrotechniczne, obejmujące instalację urządzeń cumowniczych - dalb, kabestanów i polerów. Natomiast urządzenia do obsługi ładunków tankowców - ramiona przeładunkowe, rurociągi i system gaśniczy - będą instalowane w 2014 roku.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki