Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Kontrowersje wokół Nowej Wałowej. Arteria przepołowi Młode Miasto?

Jacek Wierciński
Budowana w Gdańsku Nowa Wałowa będzie główną arterią komunikacyjną Młodego Miasta. Choć prace nad pierwszym etapem dopiero ruszają, trasa już budzi kontrowersje. Zdaniem przeciwników, przepołowi powstającą dzielnicę. Wykonawca tłumaczy, że drogę buduje zgodnie z wymogami magistratu, a magistrat - że droga musi wyprowadzić ruch z centrum...

Cztery pasy ruchu i tramwaj, długi na kilkaset metrów nasyp, dwa przejścia dla pieszych (ewentualnie dwa kolejne - w formie kładek nad drogą lub pieszych tunelów) na niemal 2-kilometrowej trasie - tak docelowo wyglądać będzie Nowa Wałowa.
Na razie duński deweloper BPTO buduje wartą 60 mln zł pierwszą nitkę drogi, która połączy al. Zwycięstwa z ul. Rybaki Górne. To warunek postawiony firmie przez miasto, jeśli chce ona realizować inwestycje na terenie postoczniowym. Przeciwnicy przekonują, że nie jest jeszcze za późno, by powstrzymać kolejne etapy budowy, której konsekwencje mają być dramatyczne.

Zobacz także: Nowa Wałowa w Gdańsku. Rusza budowa drogi i budzi kontrowersje [WIZUALIZACJE]

- Zapowiadającą się niezwykle atrakcyjnie dzielnicę przetnie autostrada. To rozdzieranie tkanki miasta. Odetnie ona część mieszkańców i będzie to powtórka błędu popełnionego wcześniej na Podwalu Przedmiejskim. Skutki na Dolnym Mieście i Żabim Kruku aż kłują w oczy - przekonuje dr Jacek Dominiczak, architekt i wykładowca gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dodaje, że jak dotąd nie widział wizualizacji drogi, a informacje, jakie pojawiły się publicznie na jej temat, określa jako "szczątkowe".

- Tworzymy wizualizacje, najprawdopodobniej przedstawimy je wiosną - zapowiada Dagmara Rozkwitalska, menedżer projektu w BPTO. Dodaje, że planowany kształt drogi firma uzgodniła z magistratem, który miał wobec Nowej Wałowej konkretne wymagania.

- Projekt to rezultat wieloletnich prac zespołu ekspertów od komunikacji. Jego kontestacja może doprowadzić do odstąpienia przez miasto od realizacji lub po prostu wzbudzić niechęć do inwestycji. Służy nie tylko nowej dzielnicy, ale i odciążeniu dziś zakorkowanego centrum miasta - mówi Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Można się spierać na przykład o długość nasypu, ale to kwestia bezpieczeństwa - chcieliśmy uniknąć sytuacji podobnej do tej na ul. Rakoczego, gdzie kierowcy przy złej pogodzie mają problem z hamowaniem i podjazdem - dodaje.
Krytycy podkreślają, że choć prace nad pierwszym etapem drogi już ruszyły, wciąż warto rozmawiać o jej definitywnym kształcie.
- To kwestia przyjętej strategii - "zabieramy ruch z dzielnicy A, więc dzielnica B musi pocierpieć". Urzędnicy działają jak strażacy, reagując na doraźne potrzeby, zamiast podejmować długofalowe decyzje. Dziś są korki, a liczba aut rośnie, więc trzeba budować kolejne arterie. Powinno się myśleć kategoriami nadchodzących dziesięcioleci, nie miesięcy czy lat - uważa Łukasz Pancewicz, architekt z Politechniki Gdańskiej.

Czy jest szansa na zmianę w planie Nowej Wałowej? - Przygotowujemy plan, wizję zagospodarowania terenów należących do BPTO, który przedstawimy najprawdopodobniej w drugim kwartale tego roku -tłumaczy Rozkwitalska, dodając, że harmonogramu realizacji kolejnego etapu Nowej Wałowej - budowy dodatkowych dwóch pasów drogi - na razie nie ma, a "decyzja należy do miasta".

Tymczasem, że szansa na inną Nową Wałową wciąż istnieje, przekonuje Andrzej Duch. - Jeżeli pojawiłaby się rzetelna krytyka i propozycja nowych rozwiązań, jesteśmy otwarci na dyskusję - mówi. Podkreśla jednak, że droga przewidziana była jako "obwodnica Śródmieścia", więc kluczowa pozostaje kwestia jej przepustowości, czyli liczby samochodów, jakie będą mogły przejechać przez Młode Miasto. - Jej brak w prosty sposób przełoży się na korki na ulicach - dodaje.

Powstanie Nowej Wałowej to pierwszy etap budowy Młodego Miasta. Dzielnica powstanie na 70 hektarach terenów postoczniowych (22 ha należą do BPTO). W planach gdańskiego magistratu dotyczących stoczni jest m.in. budowa Drogi do Wolności, czyli deptaka, który połączy Europejskie Centrum Solidarności z nabrzeżem, a jeden z deweloperów chce zbudować tam centrum handlowo-usługowo-mieszkalne, które gabarytami przewyższy Galerię Bałtycką.

Skomentuj: Co sądzisz o planach miasta dotyczących Nowej Wałowej?

Zarejestruj się i czytaj wybrane artykuły Dziennika Bałtyckiego www.dziennikbaltycki.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki