Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejka będzie nowoczesna

Paweł Rydzyński
Informacje o odjazdach pociągów - peron SKM w Gdyni Głównej
Informacje o odjazdach pociągów - peron SKM w Gdyni Głównej Tomasz Bołt
Nowoczesne, zmodernizowane pociągi zatrzymujące się przy wyremontowanych peronach. Pociąg niemalże wjeżdżający na Główne Miasto. System sterowania ruchem, który pozwoli na kursowanie kolejek częściej niż obecnie. Takie są założenia projektu "Rozwój SKM", który jak zapewnia prezes SKM Andrzej Osipów - ma być zrealizowany przed Euro 2012. Wyłoniony został zwycięzca przetargu na stworzenie studium wykonalności projektu.

Studium stworzy biuro WYG International Polska, z siedzibą w Warszawie, członek WYG Group, notowanej na londyńskiej giełdzie. Oferta WYG International opiewa na kwotę 957,7 tys. zł (w tym VAT) i była tańsza mniej więcej o połowę od stawek podyktowanych przez trzy inne firmy, które stanęły do przetargu na stworzenie studium.

Dokumentacja projektu "Rozwój SKM" ma być gotowa za osiem miesięcy. Realizacja tego przedsięwzięcia ma kosztować 262 mln zł, połowa będzie pochodzić z Unii Europejskiej. Projekt zakłada m.in. kapitalny remont peronów w Sopocie i Sopocie Wyścigach (co nastąpi w 2009 roku - do końca tego roku ma się zakończyć remont peronu w Gdańsku Oliwie), a następnie na przystankach Gdańsk Politechnika, Wrzeszcz i Żabianka oraz Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana.
- Wszystkie zostaną przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych - zapowiada Maciej Lignowski z SKM.

Udogodnienia dla niepełnosprawnych znajdą się też w 22 pociągach (na 65, którymi kolejka dysponuje), które mają zostać wyremontowane w ramach projektu "Rozwój SKM". Po remoncie te składy będą wyglądały tak samo jak cztery już przebudowane kolejki - będą miały zlikwidowane ścianki działowe i tzw. przedziały służbowe, fotele i malowanie według nowej stylizacji, stojaki na rowery, zamknięte zbiorniki WC.

Gdy te składy zostaną przebudowane, w rozkładzie SKM pojawią się oznaczenia, które pociągi są przystosowane dla niepełnosprawnych. Dziś takich pociągów SKM ma zbyt mało (tylko siedem), by można było ryzykować wprowadzenie oznaczeń - w przypadku awarii takiego pociągu nie ma szansy zastąpienia go innym składem dostępnym dla niepełnosprawnych.

Przed Euro 2012 ma zostać otwarty nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście. Będzie on zlokalizowany pod wiaduktem na al. Armii Krajowej, w sąsiedztwie skrzyżowania z ul. Okopową i Podwalem Przedmiejskim. Tory kolejki zostaną przedłużone o ok. 1800 m.

Projekt "Rozwój SKM" zakłada też uruchomienie zdalnego systemu sterowania ruchem SKM-ek na odcinku pomiędzy Gdańskiem Gł. a Rumią. Pozwoli to na zwiększenie częstotliwości kursowania do pięciu minut. W styczniu ten system ma rozpocząć funkcjonowanie między Gdynią Gł. a Orłowem.
Od niedzieli będzie nowy rozkład
W niedzielę wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej.
W dni robocze w godz. 6-19 przez cały dzień pomiędzy Gdańskiem Gł. a Gdynią Gł. kolejki będą kursowały co 7-8 min. Do tej pory taka częstotliwość była utrzymywana tylko w porannym i popołudniowym szczycie - w środku dnia SKM-ki kursowały co 15 min.

Częściej niż do tej pory będą kursowały pociągi pomiędzy Gdańskiem a Rumią - w godz. 6-19 w dni robocze nie rzadziej niż co 15 min, w porannym szczycie jeszcze częściej. Pojawią się też składy kursujące w relacji Gdańsk - Reda.

Po południu łatwiej będzie dojechać do Wejherowa. Według obecnego rozkładu, tylko do godz. 17 kolejki z Gdańska do Wejherowa kursują co 15 minut (później co pół godziny). W nowym rozkładzie pociągi do Wejherowa będą odjeżdżać z Gdańska co kwadrans do godz. 19.

Więcej kolejek pojawi się na trasie późnym wieczorem. SKM-ki z Gdańska Gł. do Gdyni Gł. odjeżdżać będą co kwadrans do godz. 22; w starym rozkładzie kursowały rzadziej już od godz. 21.
Niestety, SKM nie jest w stanie zwiększyć liczby pociągów na szlaku, więc aby wydłużyć relacje jednych składów, inne trzeba skrócić. Odczują to m.in. mieszkańcy Chyloni.

Obecnie do godz. 21.30 codziennie kolejki z Gdyni Gł. w kierunku Chyloni odjeżdżają co 15 min, od 14 grudnia od godz. 19.30 będą kursować co pół godziny.
Leopold Naskręt z Wydziału Marketingu i Umów SKM zapowiada jednak, że frekwencja będzie monitorowana i jeśli się okaże, że niektóre pociągi jeżdżą przepełnione, mogą być wprowadzone poprawki do rozkładu.

Rozkład SKM na trasie do Tczewa i Lęborka praktycznie się nie zmieni. Zlikwidowany został weekendowy pociąg Gdańsk - Słupsk, który docierał do Słupska o 1 w nocy. Nie cieszył się popularnością wśród pasażerów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki