We wtorek w Urzędzie Miejskim w Gdańsku zaprezentowano projekt "Program ożywienia ekonomiczno-społecznego obszarów nadbrzeżnych w Gdańsku", zaakceptowany już przez kolegium prezydenta miasta. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele władz szwedzkiego Kalmaru, partnera Gdańska w realizacji projektu Unii Europejskiej "Południowy Bałtyk 2009".
- Przez wiele ostatnich lat Gdańsk był odwrócony plecami do morza, gdy chodzi o turystykę i rekreację żeglarską - podkreśla Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych UM w Gdańsku. - Projekt, który opracowujemy i zamierzamy realizować, ma na celu stworzenie w Gdańsku dużego i prężnie działającego ośrodka turystyki wodnej.
Sprzyja temu nadmorskie położenie miasta oraz liczne szlaki śródlądowe, łączące je z Zalewem Wiślanym oraz krajowymi i europejskimi drogami wodnymi. Nasi sąsiedzi skandynawscy - od Danii, poprzez Szwecję, do Finlandii - mają bardzo rozwinięte żeglarstwo. Polska nie oferuje jednak na tyle atrakcyjnych warunków pobytu, żeby skłonić ich do przypływania jachtami do naszych portów. Brakuje nam zaplecza żeglarskiego. I to należy jak najszybciej zmienić .
Dyrektor Rudziński nie ukrywa, że władze miasta i tutejsze środowisko żeglarskie, podejmując działania na rzecz utworzenia Gdańskiego Portu Jachtowego, wzorują się na podobnych ośrodkach wodnych funkcjonujących za granicą. We Francji jest to centrum żeglarskie w Lorient, w Szwecji - zrewitalizowany i przekształcony w rejon służący turystyce obszar portowy oraz postoczniowy w Kalmarze.
Nad Wisłą działają przystanie gdańskich klubów jachtowych i kajakarskich oraz stocznie. Trzeba jednak opracować projekt, umożliwiający ujednolicenie infrastruktury żeglarskiej w Gdańsku i zagospodarowanie wszystkich wolnych terenów nadbrzeżnych, z wyłączeniem obszarów ujętych w programie Natura 2000, jak rezerwat "Ptasi Raj" na Wyspie Sobieszewskiej. Grunty należy zaproponować inwestorom, którzy zbudują obiekty służące turystom wodnym.
Władze miasta współdziałają już z zainteresowanymi nim instytucjami, firmami i organizacjami. Urząd Morski w Gdyni przygotowuje projekt odbudowy nabrzeży nad Wisłą Martwą i Wisłą Śmiałą. Grupa Lotos zainwestuje w udrożnienie szlaku wodnego, prowadzącego Wisłą Śmiałą do nabrzeża rafinerii nad Wisłą Martwą.
- W powiązaniu z programem ożywienia dróg wodnych opracowaliśmy projekt rewitalizacji Stogów, dzielnicy Gdańska przylegającej do Martwej Wisły - mówi Edyta Damszel- Turek z Biura Rozwoju Gdańska. - Zbudowanie przystani żeglarskiej i przystanku tramwaju wodnego na Stogach powinno przyczynić się do odrodzenia tej części miasta.
Podniesienie atrakcyjności turystycznej sprawi, że w dzielnicy pojawi się więcej młodych ludzi, których teraz jest naprawdę bardzo mało. Nastąpi więc jej aktywizacja społeczna, mieszkańcy bardziej niż dotąd dbać będą o ulice i najbliższe otoczenie swoich domów.
Co w planach
W ramach "Programu ożywienia ekonomiczno- społecznego obszarów nadbrzeżnych w Gdańsku" powstaną przystanki tramwaju wodnego nad Motławą, Wisłą Martwą i Wisłą Śmiałą ogólnodostępne przystanie żeglarskie i kajakarskie z zapleczem socjalnym wypożyczalnie pływającego, turystyczno-rekreacyjnego sprzętu wodnego (kajaków, łodzi żaglowych, wiosłowych i motorowych, desek z żaglem) małe motele wodne i punkty gastronomiczne małe stocznie budujące i remontujące jachty nadwodne stacje paliw sklepy żeglarskie punkty firm sprzedających i serwisujących silniki motorowodne siedziby firm wytwarzających sprzęt wodny i wyposażenie jachtowe żaglownie wytwarzające i naprawiające żagle.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?