Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

VII Festiwal Goldbergowski. Odkrywanie skarbów dawnej muzyki gdańskiej

Maja Korbut
Goldberg Baroque Ensemble
Goldberg Baroque Ensemble
Andrzej Mikołaj Szadejko i jego Goldberg Baroque Ensemble podczas niedzielnego koncertu w kościele św. Trójcy, zorganizowanego w ramach Festiwalu Goldbergowskiego, wykonali kolejną już kompozycję odnalezioną w archiwum Biblioteki PAN.

Po przywróconych gdańszczanom kantatach bożonarodzeniowych, wielkopostnych i adwentowych, które zostały wydane na płytach, przyszedł czas na Pasję Johanna Balthasara Christiana Freislicha. Gdyby oceniać to na podstawie tej tylko kompozycji, Freislich słusznie uznawany jest za jednego z najwybitniejszych - obok Andreasa Hakenbergera i Kaspara Förstera - kompozytorów gdańskich minionych epok.

Pasja Freislicha cechuje się nie tylko bogatym, obrazowym tekstem, stworzonym przez Bartholda Heinricha Brockesa (prowadzący koncert Piotr Orawski, dziennikarz radiowej Dwójki, przypomniał przy tej okazji, że pisanie poetyckich tekstów do muzycznych pasji było w XVII w. osobnym fachem), ale także - a może przede wszystkim - cudowną, zapadającą w pamięć muzyką, pełną barokowych zabiegów, uściślających związek muzyki ze słowem.

Sama muzyka nie byłaby jednak tak zachwycająca gdyby nie wykonawcy. Już odsłuchiwanie nagranych przez Goldberg Baroque Ensemble płyt z cyklu "Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska" pozwalało uświadomić sobie, że Andrzej Szadejko zebrał grupę muzycznych profesjonalistów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej. Podczas niedzielnego koncertu temu zespołowi towarzyszyło grono wybitnych solistów: Julia Kirchner, Ingrida Gapova, Franz Vitzthum, Georg Poplutz, Virgil Hartinger, Daniel Oleksy, Marek Rzepka oraz Ekkehard Abele. Każdy z nich zadziwiał unikatową barwą głosu (chociaż delikatny kontratenor Vitzthum bywał momentami zagłuszany przez orkiestrę), każdy przekazywał swoją partię bardzo emocjonalnie, pozwalając słuchaczom na przeżycie misterium Pasji.

Pozostaje mi się tylko zdziwić, że Festiwal Goldbergowski, który proponuje koncerty na takim poziomie, ciągle nieco ginie na tle innych, głośniejszych gdańskich festiwali. Pieczołowite odszukiwanie zapomnianych skarbów gdańskiej muzyki zasługuje na więcej uwagi i poklasku, a podczas VII edycji Festiwalu Golbergowskiego odbyły się i będą się jeszcze odbywać także inne ciekawe koncerty. Już we wtorek w kościele św. Trójcy zagra w Gdańsku European Union Baroque Orchestra, a w następnych dniach wystąpią m. in. Andreas Staier i Les Traversées Baroques.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij, zarejestruj się i w sierpniu korzystaj za darmo: www.dziennikbaltycki.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki