Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sześciolatki w pierwszej klasie...Pomóż uczniom złagodzić stres [PORADNIK]

Kinga Furtak
123rf.com
Za kilka dni dotychczasowe przedszkolaki usiądą w szkolnych ławkach. Nie będzie wokół tych samych koleżanek i kolegów. Znajomą panią zastąpi inna wychowawczyni. Ta zmiana może się wiązać ze stresem. W takich sytuacjach szczególną rolę pełnią osoby dorosłe - rodzice i nauczyciele.

- Osobami powołanymi, z ramienia szkoły, do interwencji w takich przypadkach są psycholodzy i pedagodzy szkolni, których rola polega na rozpoznaniu sytuacji problemowej, określeniu indywidualnych potrzeb dziecka oraz podjęciu działań wspierających i redukujących poziom stresu - wyjaśnia Monika Sengerska, pedagog szkolny z PSP nr 4 w Starogardzie Gdańskim, i przypomina, że niezmiernie ważnym aspektem w pracy z dzieckiem jest podmiotowe traktowanie młodego człowieka - jako partnera w relacji, który jest szczególnym odbiorcą naszych działań.

Tłok w pomorskich szkołach. Sześciolatki czeka nauczanie na dwie zmiany

W procesie interwencyjnym nie wolno pominąć rodzica - on najlepiej potrafi określić stan emocjonalny swojego dziecka, jak również sam bardzo często ma prawo poszukiwać pomocy w nieznanej dla siebie sytuacji.
- Również udzielanie porad ułatwiających przezwyciężanie napotykanych przez rodziców w pracy opiekuńczo-wychowawczej trudności, wpisuje się w zakres zadań pedagoga szkolnego - dodaje ekspert.

Niestety nadal panuje przekonanie, że do pedagoga szkolnego trafiają jedynie "niegrzeczne dzieci" i to ich rodzice są wzywani do specjalistów szkolnych. Natomiast jednym z naczelnych zadań pedagoga jest udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych. Gdy tylko jest taka potrzeba, warto z tej pomocy korzystać.

Aby stres nie dominował

Stres u dzieci w wieku szkolnym często wpływa na ich funkcjonowanie w szkole. Dotyczy to sfery edukacyjnej, jak i nawiązywania i utrzymywania relacji rówieśniczych. Patrząc z perspektywy ludzi dorosłych, okres dzieciństwa jawi się jako zdecydowanie pozytywny, bezproblemowy. Natomiast w rzeczywistości każdy młody człowiek narażony jest na stres, rozczarowania czy niepowodzenia. Wymagania edukacyjne, jakim musi sprostać dziecko, rywalizacja rówieśnicza, oczekiwania rodziców u bardziej wrażliwego ucznia mogą wywołać negatywne emocje, których często nie potrafi nazwać, a w konsekwencji konstruktywnie sobie z nimi poradzić. Może to mieć bezpośrednie przełożenie na osiągnięcia edukacyjne ucznia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki