Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Terminal naftowy w Gdańsku. To będzie jeden z największych portów paliwowych w Polsce!

Kazimierz Netka
Za tydzień, 20 lipca, spółka PERN otworzy oferty dotyczące budowy 20 zbiorników mających tworzyć terminal naftowy, tuż obok gdańskiego Naftoportu. W piątek przedstawiono plany budowy oraz harmonogram realizacji inwestycji.

Znacząco zmieni ona w Pomorskiem przemysł paliwowy oparty na surowcach importowanych. Znacząco mają się też poprawić możliwości przechowywania i przeładowywania surowców oraz gotowych wyrobów na styku ląd - morze.

- Magazyny te mają być zbudowane w ciągu 485 dni od chwili wejścia wykonawcy na plac budowy - zapewnił w piątek w Gdańsku Marcin Moskalewicz, prezes zarządu PERN "Przyjaźń".

W Gdańsku powstaną kompletne instalacje technologiczne umożliwiające obsługę zbiorników, a także przeciwpożarowe, wodociągowe i elektryczne. Zbudowana zostanie sieć teleinformatyczna oraz systemy automatyki i ochrony. Powstanie niezbędna infrastruktura towarzysząca: drogi, parkingi, rurociągi zewnętrzne łączące terminal z Naftoportem oraz bazą PERN w Gdańsku.

Sprawdź także: Port Gdańsk: Wmurowanie kamienia węgielnego pod terminal Towarów Masowych Sypkich [ZDJĘCIA]
Prezes Moskalewicz wyliczał też inne korzyści: uzyskanie znaczącej pozycji w zakresie przeładunku ropy i paliw w basenie Morza Bałtyckiego, stworzenie elastycznych warunków zaopatrzenia w paliwa silnikowe na wypadek ich deficytu, uzyskanie dla PERN dodatkowych zysków, uzupełnienie oferty spółki o dodatkowe usługi - w tym kumulacja ropy naftowej, komponowanie paliw, lepsze wykorzystanie Naftoportu.

Ryszard Stachurski, wojewoda pomorski, zapewnił, że Pomorski Urząd Wojewódzki dołoży wszelkich starań, by decyzje dotyczące realizacji inwestycji były wydawane jak najprędzej. Jeżeli przedsięwzięcie PERN ma być zakończone w czerwcu 2015 roku, w czerwcu 2013 r. powinny być już wskazania lokalizacyjne i pozwolenie na budowę.

Jedyny w kraju tak duży terminal morski będzie służył przeładunkom ropy naftowej oraz jej produktów. Możliwe stanie się oferowanie innych usług, np. blendowanie, uszlachetnianie czy podgrzewanie.

Budowa zbiorników w pobliżu Naftoportu to nie wszystkie zamierzenia PERN "Przyjaźń". Kilka magazynów powstanie na terenie Siarkopolu, a ich projekt w pełni uwzględni wymagania wojewódzkiego konserwatora zabytków - zapewnił prezes Marcin Moskalewicz. Jest to konieczne ze względu na bliskość Twierdzy Wisłoujście. Ponadto, niedaleko magazynów PERN w Gdańsku Górkach Zachodnich zostaną postawione dwa zbiorniki o pojemności 100 tysięcy metrów sześciennych każdy. Teraz w kraju są zaledwie dwa tak wielkie magazyny PERN tego typu.

Rola gdańskiej rafinerii ma być kluczowa w wykorzystywaniu nowych warunków stworzonych dzięki powiększaniu zdolności magazynowania paliw i surowców do ich produkcji. Według Pawła Olechnowicza, prezesa zarządu Grupy LOTOS, przedsięwzięcia związane z przygotowaniem rafinerii do przyjmowania ropy i gazu bezpośrednio z morza, rurociągami, a także inne przedsięwzięcia, będą najintensywniej realizowane w ciągu najbliższych trzech lat. Spodziewać się można dalszej ekspansji tej spółki na rynkach krajowych i zagranicznych. Rafineria Gdańska zostanie rozbudowana o instalacje do produkcji substancji chemicznych i petrochemicznych.

Trójmiejskie porty szykują się do inwestycji. Miliardy na nowe terminale i modernizację

Znacznie powiększą się możliwości magazynowania ropy i paliw w Gdańsku, ale też zostaną zintensyfikowane poszukiwania oraz badania niekonwencjonalnych złóż na lądzie - poinformował wczoraj Mikołaj Budzanowski, minister skarbu. LOTOS przystąpi do realizacji projektu badawczo-rozwojowego mającego na celu opracowanie polskiej technologii pozyskiwania ropy i gazu z łupków.

- Skończył się pewien etap rozbudowy i modernizacji rafinerii - mówił minister Budzanowski. - Teraz czas na kolejne wyzwania, jak rozbudowa portfela własnych aktywów wydobywczych, jak też i segmentu retail. Jednocześnie LOTOS powinien wykorzystać atuty w postaci lokalizacji, bycia właścicielem nowoczesnej rafinerii i coraz szerszego dostępu do własnych złóż. Program 10+ postrzegam jako sukces, ale jednocześnie jako wstęp do budowy silnego koncernu naftowego.

Poprzez spółki LOTOS Petrobaltic i LOTOS Norge koncern obecny jest również na polskim i norweskim szelfie kontynentalnym, gdzie prowadzi prace poszukiwawczo-wydobywcze w zakresie eksploatacji złóż ropy naftowej.

Dzięki przejęciu 100 proc. udziałów w spółce LOTOS Geonafta koncern zyskał dostęp do lądowych złóż ropy naftowej, zlokalizowanych na terytorium Litwy. Zgodnie z zapisami strategii na lata 2011-2015 LOTOS planuje wydobywać 1,2 mln ton ropy naftowej rocznie do 2015 r.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Ile zyska na tej inwestycji Gdańsk i Pomorze? Sprawdź na kolejnej stronie!

Do kasy miasta wpłyną miliony

Budowa terminalu naftowego i jego funkcjonowanie zaowocują dużymi korzyściami ekonomicznymi dla państwa, Gdańska i regionu - szacują fachowcy z PERN "Przyjaźń".

Nastąpi wzrost przychodów: do budżetu państwa trafi około 14 mln złotych z tytułu podatku dochodowego. Do kasy Gdańska wpłynąć może rocznie około 14 mln zł z tytułu podatku od nieruchomości, do Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz innych spółek obsługujących ruch statków - do około 40 mln zł rocznie. Naftoport będzie miał korzyści w kwocie około 40 mln zł na rok. Łączny wzrost przychodów dla budżetu państwa oraz firm portowych szacuje się na 70- 100 mln zł rocznie.

LOTOS już zaczął nową produkcję

10 lipca Grupa LOTOS uruchomiła w Gdańsku kolejną nowoczesną instalację rafineryjną.
Chodzi o urządzenia do produkcji ksylenów. Zdolności produkcyjne wynoszą ponad 120 tys. ton ksylenów rocznie. Możliwość wykorzystania ksylenów (nieobojętnych dla naszego zdrowia) oznacza, że mniej będzie ich w komponentach benzyn motorowych. To realizacja unijnych wymogów, które nakazują stopniową redukcję zawartości tego typu związków aromatycznych w benzynach.

Ksyleny będą z Gdańska eksportowane. Ich odbiorcą jest spółka japońsko-niemiecka Mitsubishi. Podpisała z LOTOSEM umowę na dostawy w ciągu kilku lat.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki