Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: PERN szuka już wykonawcy terminalu naftowego

Jacek Klein
Inwestycja ma zagospodarować możliwości Naftoportu
Inwestycja ma zagospodarować możliwości Naftoportu Adam Warżawa/Archiwum
Coraz bliżej wielkiej naftowej inwestycji na zapleczu gdańskiego portu. Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych Przyjaźń SA rozpoczęło postępowanie zmierzające do wyłonienia generalnego wykonawcy terminalu naftowego w Gdańsku. Na oferty PERN czeka do 29 czerwca.

Inwestor postawił wysokie wymagania. Firmy ubiegające się o kontrakt muszą się legitymować rocznymi przychodami ze sprzedaży na poziomie co najmniej 1 mld zł i mieć zapewnione środki finansowe lub zdolność kredytową na minimum 150 mln zł. Muszą mieć także doświadczenie w budowie tego typu instalacji.

Zbudowanie bazy magazynowej w Porcie Północnym, będącej nowoczesnym terminalem naftowo-paliwowym, zalicza się do priorytetów inwestycyjnych zarządu PERN. Dzięki nowej inwestycji Naftoport będzie mógł lepiej wykorzystać duże możliwości przeładunkowe Bazy Paliw Płynnych, w której zmalały obroty rosyjską ropą tranzytową. Inwestycja ma dopasować możliwości Naftoportu do zmieniającej się sytuacji na rynku ropy i paliw.

Terminal naftowy w Gdańsku ma mieć łączną pojemność ponad 740 tys. metrów sześc. zbiorników na ropę i produkty naftowe. Będzie zlokalizowany na terenach należących do gdańskiego portu i pobliskiego Siarkopolu. Na obszarach portowych zbudowanych zostanie 12 zbiorników. Sześć z nich pomieści łącznie 375 tys. m sześc. ropy naftowej. Te, jak zastrzegło PERN, powstaną na pewno. Kolejnych sześć, które mają pomieścić 180 tys. metrów sześc. oleju napędowego, oraz kilka zbiorników na paliwa, m.in. lotnicze, i na inne produkty, zostanie zbudowanych w zależności od potrzeb rynku paliwowego. Terminal ma zostać sprzężony z instalacjami przesyłowymi z Naftoportem i z siecią istniejących rurociągów.

W drugim etapie planowana jest budowa na terenach Siarkopolu części spedycyjnej terminalu, składającej się z mniejszych zbiorników magazynowych, o pojemności 5 tys. metrów sześc. Przeładunki ropy i paliw zapewnią terminal kolejowy o wydajności przeładunkowej do 12 tys. m sześc. na dobę i stanowisko załadunku do 200 cystern samochodowych na dobę.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki