Pomorze: Droga krajowa nr 91 będzie płatna dla tirów

Pomorze: Droga krajowa nr 91 będzie płatna dla tirów

Anna Szałkowska

Dziennik Bałtycki

Dziennik Bałtycki

Pomorze: Droga krajowa nr 91 będzie płatna dla tirów

©Zbigniew Brucki

Z końcem czerwca br. skończą się bezpłatne przejazdy pojazdów powyżej 3,5 tony po drodze krajowej nr 91. To oznacza koniec sznurów pędzących ciężarówek, które obecnie uciekają z płatnej autostrady A1. Na odcinku od Pruszcza Gd. do Nowych Marzów montowane są właśnie bramownice w ramach elektronicznego systemu poboru opłat viaTOLL .
Pomorze: Droga krajowa nr 91 będzie płatna dla tirów

©Zbigniew Brucki

Na pomorskim odcinku drogi nr 91 urządzenia stoją już m.in. w okolicy Skowarcza i Miłobądza, w innych miejscach przygotowywane są już wykopy pod bramownice. Prace postępują bardzo szybko. - Obecnie na drodze 91 zamontowanych jest pięć bramownic z planowanych 30 - informuje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj także: Przez ViaTOLL na drodze krajowej nr 91 podwyższą ceny biletów?

Wprowadzenie opłat na drodze krajowej z Pruszcza Gd. do Nowych Marzów z pewnością sprawi, że część przewoźników opuści ją i skieruje swoje pojazdy na płatną autostradę. Koncesjonariusz odcinka A1 z Gdańska do Torunia - firma Gdańsk Transport Company - planuje nawet na czerwiec akcję informacyjno- promocyjną, skierowaną do kierowców ciężarówek. Badania natężenia ruchu prowadzone na zlecenie GDDKiA pokazały bowiem, że wprowadzenie systemu, który obowiązuje już na kilku innych trasach Pomorza, nie zmieniło natężenia ruchu na drodze krajowej nr 6, drodze ekspresowej S6 obwodnicy Trójmiasta i na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska. Natomiast znacząco wzrósł ruch samochodów ciężarowych na drodze krajowej nr 91, które zjechały z autostrady A1, by uniknąć opłat. Obrazują to liczby. Według pomiarów przeprowadzonych przez GDDKiA, średnio każdej doby drogą krajową nr 91 w okolicy miejscowości Nowe (kujawsko-pomorskie) przejeżdża ok. 700 ciężarówek.

Czytaj także: Ciężarówki zapłacą za przejazd drogą krajową nr 91

Dlatego z zapowiadanych zmian cieszą się przede wszystkim mieszkańcy miejscowości położonych wzdłuż drogi krajowej 91. - Chcemy żyć w spokoju. Nie możemy się doczekać chwili, kiedy tiry przeniosą się na autostradę A1 - mówi Helena Linda, mieszkanka osiedla Prątnica w Tczewie.

Czytaj także: Pomorze: Bramki dla tirów na obwodnicy i "szóstce"

Elektroniczny System Poboru Opłat viaTOLL
Wykorzystuje technologię komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. Aby mógł on funkcjonować na wybranych odcinkach dróg, nad jezdniami muszą stanąć specjalne bramownice: lekkie, stalowe konstrukcje, wyposażone w anteny umożliwiające komunikację z urządzeniami pokładowymi viaBOX, które są montowane w każdym pojeździe o wadze powyżej 3,5 t, poruszającym się po drogach włączonych do viaTOLL. Kiedy taki pojazd będzie mijał bramownicę, każdorazowo zostanie naliczona opłata za przejazd. System jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 3,5 t i autobusów posiadających powyżej 9 miejsc siedzących.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!




Komentarze (2)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Spokojnie

Kierowcy samochodow o masie pow 3,5T juz (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 73 / 81

znalezli objazdy przez wioski Wiec po co bramownice ? Gdańsk Transport Company i GDDKiA znow pomarza o kasie ktora przejdzie kolo nosa

A moze czas pomyslec o obnizeniu ceny za przejazd A1 ?

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Jest jeszcze kilka innych

woy (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 77 / 66

też bezpłatnych.
Jedyne,co trzeba było zrobić kiedyś zrobić to system winietowy jak w krajach południowych.Teraz sznur na szyję.

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

NASZE AKCJE

Wideo