Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Wreszcie nie będziemy się wstydzić lotniska

Kazimierz Netka
W ubiegłym roku zapowiadano: 1 kwietnia pierwszy pasażer zostanie odprawiony w nowym dworcu pasażerskim - Terminalu T2 gdańskiego lotniska. Wiele wskazuje na to, że odstępstwa od tej daty nie będzie. Dużego odstępstwa. Realizacja tych planów jest możliwa dzięki dotacji finansowej z Unii Europejskiej.

- Na 1 kwietnia bieżącego roku zaplanowane jest uroczyste oddanie Terminalu T2 do użytku - mówi Adam Skonieczny, kierownik działu w spółce Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Wkrótce potem, może nawet 2 kwietnia, zostaną tam powitani albo odprawieni pierwsi pasażerowie samolotów. Budowa obiektu już została ukończona. Teraz trwają odbiory prac. Nie wiadomo, jak długo potrwają. Jeżeli wszystko będzie w porządku, plany z poprzedniego roku się ziszczą.

- Dobre funkcjonowanie terminalu lotniczego gwarantuje dobrą obsługę kibiców i całego ruchu turystycznego podczas rozgrywek Euro 2012 - mówi Alan Aleksandrowicz, prezes zarządu InvestGDA - Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego. - Powstanie nowego dworca ma niebagatelny wpływ na powstanie strefy przylotniskowej, a w niej nowoczesnych usług i technologii. Przy dużych lotniskach na świecie powstają hotele, obiekty handlowe, duże wypożyczalnie samochodów, zaplecze logistyczne. U nas dotychczas lotnisko było zbyt małe, by strefa przylotniskowa tego typu mogła się rozwinąć.

Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy znajduje się w fazie realizacji największego w swojej historii programu inwestycyjnego przypadającego na lata 2009-2015 o wartości ponad 400 mln złotych - wynika z informacji, które przekazał nam Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Najważniejsze inwestycje z punktu widzenia obsługi ruchu wygenerowanego przez Euro 2012 to m.in. budowy: nowego terminalu pasażerskiego T2; przedterminalowej płyty postojowej dla samolotów i budowa drogi kołowania. Wymienione inwestycje pochłoną nakłady przeszło 300 milionów złotych. Należy jednak podkreślić, że organizacja mistrzostw wpłynęła jedynie na modyfikację (a dokładniej przyspieszenie) harmonogramów realizacji niektórych ze wspomnianych elementów infrastruktury. Każda z kilkunastu realizowanych inwestycji wynika z długookresowych założeń rozwoju infrastruktury lotniskowej Portu Lotniczego Gdańsk, niezależnych od organizacji zawodów.

Z parkowaniem przy lotnisku problemów nie będzie

Obecnie niemal wszystkie inwestycje zostały ukończone. Nowa droga kołowania oraz przedterminalowa płyta postojowa dla samolotów zgodnie z planami rozpoczęła funkcjonowanie już w sezonie zimowym 2011 roku. Pierwszy pasażer w nowym terminalu pasażerskim T2 ma zostać odprawiony na początku II kwartału 2012 roku.

Jedyną inwestycją będącą jeszcze w trakcie realizacji jest przebudowa istniejącego terminalu T1. To właśnie dzięki współdziałaniu z obecnym terminalem T1 nowy terminal T2 (obiekty połączone będą łącznikiem na poziomie I piętra) już w 2012 roku przepustowość Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy zwiększy się z 2,5 miliona do 5 milionów pasażerów rocznie.

Nowe inwestycje na lotnisku oglądał Lech Wałęsa

Całkowity koszt budowy drugiego terminalu pasażerskiego wraz z infrastrukturą (łącznie ze wszystkimi systemami) oszacowano na ponad 247 mln złotych. W tym dofinansowanie z Unii Europejskiej, z Funduszu Spójności - według Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" - przekroczyć może 87 mln złotych - wynika z informacji umieszczonej na tablicy na budowanym obiekcie. Gmach dworca został zaprojektowany w taki sposób, aby możliwa była jego rozbudowa w kolejnych etapach - w razie zwiększania się liczby podróżnych. Najbardziej charakterystycznym elementem konstrukcji nowego budynku jest dach, kształtem przypominający fale morskie. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum dwóch firm BUDIMEX i DORACO.

Według analiz zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy oraz ekspertów z UEFA, maksymalna liczba kibiców, jaka przyleci oraz odleci w trakcie rozegranych w Gdańsku czterech meczów, wyniesie 160 000 osób. Większość gości przewożona będzie z lotniska specjalnymi autokarami oraz środkami komunikacji miejskiej. Łącząca port lotniczy z centrum miasta (poszerzana obecnie) ulica w dniach meczowych ma być przeznaczona wyłącznie dla uczestników Euro 2012.

Miliony pasażerów przewiną się przez nasze lotnisko

Największym wyzwaniem dla Portu Lotniczego Gdańsk podczas mistrzostw będzie konieczność terminowej i sprawnej obsługi dużej liczby pasażerów - kibiców, którzy szczególnie po zakończeniu meczu mogą w tym samym czasie pojawić się na lotnisku.

- Aby zapewnić maksymalnie sprawną obsługę i zapobiec ewentualnym problemom, wspólnie z ekspertami UEFA opracowaliśmy specjalny plan operacyjny - informuje Michał Dargacz. - Projekt ten kompleksowo traktuje wszelkie aspekty obsługi ruchu podczas trwania Euro 2012 w obrębie Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. W swych wariantach plan operacyjny zakłada na przykład dodatkowe miejsca dla autokarów z kibicami, adaptację hangaru lotniczego celem odprawy kibiców w odseparowaniu od reszty pasażerów czy specjalne pozycjonowanie statków powietrznych na płytach postojowych celem zwiększenia ich pojemności (z 35 do aż 46 samolotów).

Gdańsk: Nowe inwestycje na lotnisku (ZDJĘCIA, FILM)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki