- Nową infolinię obsługiwać będzie firma z Koszalina, która świadczy już tego typu usługi na terenie dwóch innych województw - tłumaczy Mariusz Szymański, rzecznik prasowy pomorskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia. Umowa obowiązywać będzie na razie do końca roku, a miesięczny koszt to 1845 zł brutto.
By połączyć się z bezpłatną infolinią z telefonu komórkowego, trzeba wykręcić numer 94 340 67 12, z telefonu stacjonarnego - 800 133 773. Oba numery będą aktywne w godz. 16-8, w dni powszednie, a także przez całą dobę w soboty i niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy i święta. Dyżurować pod nimi będą ludzie, a nie "automatyczni" urzędnicy, których głos jest odtwarzany z taśmy.
Przeczytaj także: Pomorze: Szpitale nie chcą podpisać aneksów z NFZ
- Infolinia przeznaczona jest głównie dla osób niekorzystających z komputera - podkreśla Mariusz Szymański. - Informacje podobne do tych udzielanych telefonicznie można bowiem znaleźć na stronie pomorskiego NFZ.
Dzwoniąc pod powyższe numery, będzie można dowiedzieć się po pierwsze - jakie zasady obowiązują przy korzystaniu z bezpłatnych usług medycznych i w jakich placówkach wykonywane są świadczenia medyczne zakontraktowane przez pomorski NFZ. Po drugie - poznamy średni czas oczekiwania na udzielenie świadczenia oraz liczbę zapisanych już pacjentów.
Sprawdzimy też, jakie dokumenty trzeba mieć, by potwierdzić swoje ubezpieczenie i móc bez problemu skorzystać z leczenia. Osobom wyjeżdżającym za granicę przydadzą się na pewno wskazówki ułatwiające uzyskanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego oraz informacji o świadczeniach medycznych, jakie im na jej podstawie przysługują na obszarze Unii Europejskiej.
Nadal czynna będzie automatyczna infolinia (pod nr. 58 321 86 99) z informacjami o leczeniu uzdrowiskowym, świadczeniach medycznych w Unii Europejskiej oraz dobrowolnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Codziennie też, od godz. 8 do 16 (z wyjątkiem świąt i dni wolnych od pracy) informacji o leczeniu kontraktowanym przez NFZ udzielają pracownicy pomorskiego NFZ w punktach obsługi ubezpieczonych w Gdańsku (58 321 86 76 i 58 321 85 71), Gdyni (58 622 64 68), Chojnicach (52 397 46 81), Malborku (55 273 46 83) oraz Słupsku (59 840 29 86).
Przeczytaj także: Pomorze: Wymagania NFZ sprawią, że zniknie 300 specjalistycznych poradni?
Pacjenci nie mają jednak najlepszego zdania o tym sposobie informowania ich przez NFZ.
- Co z tego, że dowiem się, że średni czas oczekiwania na operację wynosi dwa lata, a w kolejce przede mną czeka 200 osób - pyta pani Janka z gdańskiej Moreny. - Miałam operowaną zaćmę i wszczepioną endoprotezę stawu kolanowego, kolejkowy system znam doskonale z autopsji. Przy pierwszym zabiegu ogromne pomogła mi pani Jadwiga Styczeń z biura rzecznika praw pacjenta w oddziale NFZ w Gdańsku przy Podwalu Staromiejskim. Sprawdziła, w którym szpitalu będę czekać najkrócej, doradziła, by zapisać się tam osobiście, a nie telefonicznie, bo rejestracja stara się tylko pozbyć pacjenta, co jest normą przy tak małych kontraktach z NFZ. Niestety, stanowisko rzecznika praw pacjenta w funduszu zlikwidowano i zastąpiono… infolinią.
Jolanta Gromadzka-Anzelewicz
tel. 58 30 03 353
[email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?