Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKP obiecują poprawę

Paweł Rydzyński
17 500 podkładów zostanie wymienionych na stacji Gdynia Główna
17 500 podkładów zostanie wymienionych na stacji Gdynia Główna Tomasz Bołt
Będą nowe pociągi i remonty dworców. Pociągiem z Trójmiasta do Warszawy będziemy jeździć z prędkością nawet 200 km na godzinę.

Nowoczesne składy dalekobieżne zabierające podróżnych z pięknych, wyremontowanych dworców. SKM-ki jak z bajki.

Do Warszawy z prędkością nawet 200 na godzinę. Takie wizje snuli w piątek podczas odbywającej się w Gdyni konferencji przedstawiciele spółek z Grupy PKP.

- Przewozy rosną, kolej znów staje się modna - cieszył się Benedykt Plotta, wicedyrektor Pomorskiego Zakładu PKP Przewozów Regionalnych. PKP PR chwaliły się przede wszystkim promocyjnymi taryfami (tanie bilety do Łeby i Ustki). Inne spółki przedstawiały plany inwestycyjne.

Andrzej Osipów, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej, poinformował iż SKM otrzyma z Unii Europejskiej (m.in. dzięki programowi Infrastruktura i Środowisko) pieniądze na zakup nowego sprzętu i na modernizację około 20 obecnie używanych składów.

Wspomniał też o instalowaniu Lokalnego Centrum Sterowania. Gdyńskie LCS pozwoli na zdalne kierowanie ruchem pociągów na całej linii SKM między Gdańskiem a Rumią. Dzięki temu (docelowo ma to nastąpić przed 2012 r.) kolejki będą mogły w szczycie kursować co 4-5 min.

Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Pomorskiego Oddziału spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, mówił m.in. o modernizacji stacji w Gdyni Gł. (szczegóły w ramce). Bartłomiej Buczek z PKP Intercity dodał, że w dalekosiężnych planach jest kursowanie pociągów PKP IC pomiędzy Trójmiastem i Warszawą z prędkością 200 km/h.

- Do tego potrzebny jest jednak zakup specjalnych składów (z tzw. wychylnym pudłem). Na razie, przed Euro 2012, linia będzie dostosowana do prędkości 160 km/h. - Z myślą o takiej prędkości kupujemy i modernizujemy tabor - dodał Buczek.

Konferencja była częścią Dni Techniki Kolejowej, które trwać będą jeszcze w sobotę. Szczegółowy program gdyńskiej imprezy na stronie www.skm.pkp.pl.

Gdynia będzie jak nowa
Modernizacja stacji Gdynia Główna Osobowa ma się zakończyć wiosną 2010 r.
Prace rozpoczęły się 10 miesięcy temu. Od tej pory wykonano wszystkie prace związane z przebudową torów i sieci trakcyjnej od strony wyjazdu w kierunku Wejherowa. Zamontowano m.in. trzy nowe rozjazdy i wymieniono w sumie prawie dwa km torów. Rozpoczęto identyczne prace w rejonie wyjazdu ze stacji w kierunku Gdańska. Na koniec robotnikom zostanie wymiana torów i systemów sterowania przy peronach. Do wymiany pójdzie prawie 4 km torów, blisko 11 km sieci trakcyjnej i 51 rozjazdów.

Z punktu widzenia podróżnych dotychczasowe prace nie mają wielkiego znaczenia (nie licząc faktu, że pomiędzy Orłowem i Gdynią Gł. pociągi dalekobieżne kursują teraz po jednym torze, co wymusiło zmiany w rozkładzie). Dla pasażerów ważną informacją jest ta, iż jeszcze w tym roku ma się rozpocząć przebudowa peronów dalekobieżnych. Zostaną wybudowane windy dla niepełnosprawnych, kapitalny remont przejdzie tunel prowadzący z holu dworca na perony dalekobieżne i do ul. Morskiej. Projekt przebudowy gdyńskiej stacji jest w 84 proc. finansowany z Funduszu Spójności, w 16 proc. z budżetu państwa. Całość inwestycji to ponad 38 mln euro.

Równolegle z pracami w dalekobieżnej części Gdyni Gł. prowadzony jest remont peronu SKM. Tu prace mają zakończyć się do 31 lipca. Być może wcześniej uda się oddać do użytku pochylnię, która zastąpi schody do holu dalekobieżnego
oraz windę.


Kto odpowiada za remonty?

Pasażera nie interesują parametry techniczne nowych peronów i rozjazdów, lecz to, by pociągi jeździły szybciej, a dworce były czyste.
Jeśli chodzi o dworce, to nasze obawy o powodzenie remontów wynikają z tego, że na większości przystanków i stacji (zwłaszcza tych gdzie oprócz SKM-ek zatrzymują się też pociągi dalekobieżne) infrastrukturą kolejową zarządza kilka podmiotów. Częścią włada np. SKM, częścią PKP PLK, a częścią PKP SA - Dworce.
- Zapewniam, że przy planowaniu remontów nie będzie przerzucania się odpowiedzialnością - zapowiada Marcin Matyszkiewicz z PKP SA/Dworce Kolejowe.
Leszek Lewiński z PKP PLK dodaje, iż dokonano wyraźnego podziału remontowych kompetencji. SKM odpowiedzialna jest za remonty "swoich" peronów i dojść do nich. Z kolei perony dalekobieżne będą remontowane - pod nadzorem PKP PLK - w ramach przebudowy linii E-65 Warszawa - Gdynia.
A co z dworcami?
- W ramach planów remontowych samorządy szukają nowych sposobów wykorzystania dworcowych powierzchni do celów komercyjnych - powiedział Lewiński.
Informowaliśmy już, że być może jeszcze w czerwcu rozpisany zostanie przetarg na studium wykonalności przebudowy budynku (przez niektórych złośliwie nazywanego barakiem) dworcowego we Wrzeszczu.

Czekamy na Państwa propozycje poprawy wizerunku trójmiejskich stacji i przystanków.
Prosimy dzwonić pod nr 058 300 33 67 lub pisać na adres [email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki