Okazało się bowiem, że osoby na wózkach inwalidzkich bardzo często mają problem z dostaniem się do pociągu, a nawet, jeśli już to zrobią, nie są w stanie wyegzekwować przysługującego im prawa do zajęcia miejsca w przedziałach przeznaczonych dla matek z dziećmi.
Obowiązkiem drużyn konduktorskich jest im w tym pomóc, w praktyce jednak zdarza się, iż pracownicy kolei pozostawiają niepełnosprawnych bez opieki.
Co więcej, w niektórych przypadkach konduktorzy nie posiadają przy sobie spisu i wzorów dokumentów, które uprawniają inwalidów do bezpłatnych przejazdów, bądź - co gorsza - odmawiają im zwolnienia z opłaty za wystawienie biletu w pociągu, do czego niepełnosprawni mają prawo. Dodatkowo kontrole w okresie świąteczno-noworocznym wykazały, iż osoby na wózkach inwalidzkich często nie mogą nawet dostać się na perony dalekobieżne.
Czytaj również: Pomorze: Pociągi nadal nie są dostępne dla niepełnosprawnych
- Dalsze postępowanie wobec przewoźników uzależnione jest od odpowiedzi na pytania, skierowane przez prezesa UTK - informuje Grzegorz Mazur, główny specjalista Departamentu Praw Pasażerów w UTK. - Nie wykluczamy też podjęcia odrębnych kontroli.
Jeśli przewoźnicy nie będą realizowali zaleceń UTK i zostaną przyłapani na nieodpowiednim traktowaniu osób niepełnosprawnych, grożą im wysokie kary finansowe.
Uwagami prezesa UTK, sformułowanymi w wysłanym liście, zdziwieni są przedstawiciele PKP Intercity.
- Zawarte w tym liście wytyczne są na co dzień realizowane w strukturach spółki - zapewnia Beata Czemerajda z Biura Komunikacji i Promocji PKP Intercity.
Dodaje ona, iż PKP Intercity uwzględnia potrzeby niepełnosprawnych, kupując nowe wagony.
Czytaj również: Pomorze: Wyremontują tabory, przedłużą torowisko SKM
Udogodnienia dla inwalidów zamierza wprowadzić także trójmiejska SKM. - Pomyślnie zakończyliśmy testowanie stosunkowo prostej, a co najważniejsze niedrogiej konstrukcji, która umożliwia swobodny dostęp wózka inwalidzkiego do pociągu - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM. - Jest to coś w rodzaju trapu okrętowego. Jedną jego część opuszczamy na peron, druga jest zamocowana na stałe w pociągu. Rozwiązania umożliwiające wjazd wózka inwalidzkiego pojawią się też we wszystkich 21 modernizowanych składach SKM.
Marcin Głuszek podkreśla też, iż pracownicy SKM wysłani zostaną w tym roku na szkolenia, podczas których uczulani będą na konieczność pomagania niepełnosprawnym.
Czytaj również: Niepełnosprawni kibice mają obawy przed Euro
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?