Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorze: Wyremontują tabory, przedłużą torowisko SKM

Ksenia Pisera
Przedstawiciele spółki PKP SKM Trójmiasto podpisali już umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie kwotą 167 mln zł planu rozwoju swojej sieci, wartego łącznie 351 mln zł. Oznacza to, że ambitny plan modernizacji torowisk i taborów powinien pójść łatwiej.

Najpilniejszym punktem do realizacji jest remont 21 składów pociągów dla obsługi relacji Tczew - Słupsk. Montaż nowych siedzeń i zmiana ich układu, wymiana okien, czujników w drzwiach był już blisko. Przetarg został ogłoszony i zakończony wyłonieniem zwycięzcy prawie rok temu, ale wtedy spółka nie miała funduszy i umowa nie została podpisana.

- Nowy przetarg na remont pociągów zostanie wkrótce ogłoszony - zapewnia Sławomir Pijet ze spółki SKM. - Umowy chcemy podpisać w drugim kwartale tego roku.

Ostatni przetarg, jaki ogłosiła spółka, dotyczy dostawy i montażu 22 ramp dla osób niepełnosprawnych. W teorii podjazdy mają być stopniowo instalowane w siedmiu pociągach po dwa oraz w dwóch kolejkach po cztery. Te części ramp, po których będą zjeżdżać osoby niepełnosprawne, mają być wykonane z wodoodpornej, antypoślizgowej sklejki. Podjazdy mają być montowane od marca do maja. Ale te terminy mogą się zmienić, ponieważ umowa sporządzona przez SKM zawiera błędy i być może przetarg trzeba będzie ogłosić jeszcze raz.

Czytaj również: Trójmiasto. SKM dostała miliony z UE, ale koniec remontów dopiero w 2013

- W Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia jest błąd - mówi Pijet. - Jest tam napisane, że rampa powinna mieć dziewięć metrów długości i dziesięć szerokości. Niestety, tak nie może być. Podjazd ma mieć wymiary około metr na metr. Dlatego poprawimy te nieścisłości.

Rampy mają być obsługiwane ręcznie przez kierownika pociągu. Obecnie pasażerom poruszającym się na wózkach inwalidzkich również pomaga kierownik pociągu, ale tylko gdy zgłosi się taką potrzebę na 48 godzin przed podróżą. Być może instalacja ramp pozwoli SKM zmniejszyć ramowy czas zgłoszeń.

Modernizacja taboru to część zmian, na jakie przygotowuje się SKM. Następną jest przedłużenie torów w okolice wiaduktu Biskupia Górka w Gdańsku i budowa stacji SKM Gdańsk Śródmieście. Ta ma mieścić się pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej. Koszt tych prac to ok. 80 milionów zł.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki