Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Przystanek PKM w Rębiechowie został zmieniony

Anna Werońska
Pierwotna koncepcja przystanku przy lotnisku została zmieniona, by pasowała do terminalu
Pierwotna koncepcja przystanku przy lotnisku została zmieniona, by pasowała do terminalu PKM
Przystanek kolei metropolitalnej, który powstanie przy Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, okazał się wyzwaniem zarówno dla projektantów, jak i władz PKM oraz lotniska. Z jednej strony musi bowiem kształtem i kolorystyką pasować do pozostałych siedmiu stacji, z drugiej - współgrać z nowym terminalem, który lada moment będzie gotowy.

Ustalenia dotyczące wyglądu przystanku trwały kilka miesięcy, a ich efektem jest opracowana już nowa koncepcja przystanku "Port Lotniczy". To, co na pierwszy rzut oka najbardziej będzie wyróżniało stację przy lotnisku spośród innych przystanków, to czerwona wstążka w zmodyfikowanej formie. W tzw. wersji standardowej oplata ona stację oraz dojście do peronów i stanowi główny element przyciągający uwagę podróżnych. Przy lotnisku będzie jednak bardziej stonowana, owinięta tylko wokół stacji i usunięta z drogi biegnącej na terenie parkingu.

Czytaj także: Gdańsk. PKM na Niedźwiedniku będzie przebiegać wiaduktem łukowym

- Nie mogliśmy z niej zrezygnować, bo to właśnie wstążka jest symbolem przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale udało nam się pójść na taki kompromis, który zadowolił wszystkie strony, czyli zarówno nas, władze Portu Lotniczego oraz przedstawicieli Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, którzy są autorami idei czerwonej wstążki - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik PKM. - Dzięki zmianom przystanek zyskał też dłuższe zadaszenie i z pierwotnej wysokości 6-7 metrów został podniesiony wyżej, do blisko 8,5 metra - dodaje.

Zmiana wysokości stacji i peronów okazała się niezbędna ze względów bezpieczeństwa. Władze gdańskiego Portu Lotniczego zakupiły bowiem wóz strażacki, a dokładnie - największy i pierwszy w Polsce lotniskowy pojazd ratowniczo-gaśniczy, który zapewni bezpieczne odbywanie lotów większym jednostkom do 61 m długości, co jest szczególnie ważne w związku ze zbliżającymi się mistrzostwami Euro 2012. Aby samochód mógł swobodnie przejechać pod torami kolejowymi, między nimi a ziemią trzeba było udostępnić 4,5 metra prześwitu.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Wszystko o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Poza tym cała stacja została nieco przesunięta, aby nie przesłaniała nowego terminalu, którego pierwszy kompleks T1 będzie gotowy już w tym roku. Przesunięte zostały też zejścia z peronów wraz z windami oraz kładka, która połączona zostanie bezpośrednio z nowym terminalem T2, który ma być gotowy do 2015 roku.

Długość peronu podobnie jak na innych stacjach kolei metropolitalnej będzie wynosiła 150 metrów. Blisko połowa, czyli część, na której będą mieścić się dwu- i trójczłonowe szynobusy obsługujące tę trasę, będzie zadaszona. Na pozostałej planowane są mniejsze, plastikowe wiaty.
Opracowana obecnie koncepcja nie jest jeszcze ostateczna, bo ewentualne poprawki można będzie nanosić do marca tego roku, kiedy to powstanie ostateczny projekt budowlany, ale władze Portu Lotniczego zaznaczają, że wygląd stacji w takiej formie jak najbardziej im odpowiada.

- To, co do tej pory uzgodniliśmy, to już w zasadzie wszystkie najważniejsze elementy - mówi Marzenna Krefft, wiceprezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. - Sam projekt z czerwoną wstążką jako głównym elementem był oczywiście atrakcyjny, ale biorąc pod uwagę szaro-niebiesko-białą kolorystykę terminalu nie wpasowałby się w otoczenie. Oprócz tego najważniejsza była dla nas długość estakady, by nie przesłaniała budynków lotniska oraz zachowanie skrajni min. 4,5 m dla naszego wozu strażackiego. Teraz też estakadą będzie można suchą nogą dostać się do terminalu - dodaje Marzenna Krefft.

Czytaj także: Już niebawem decyzja lokalizacyjna dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Cały przystanek będzie szeroki na 21,5 metra, z czego każdy peron będzie miał 7 metrów, tory - 7,5 metra, a jego odległość od terminalu wyniesie 30 metrów. Możliwe, że pod torowiskiem powstaną miejsca do pozostawienia rowerów, wózków towarowych czy wyczekiwane przez kierowców parkingi typu kiss&ride, które pozwalają zatrzymać się na chwilę, wypakować bagaże, pożegnać się i odjechać.

Z drugiej jednak strony liczba tych, którzy zdecydują się przyjechać na lotnisko samochodem, powinna znacznie zmaleć, bo pod względem prędkości Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie miała konkurencji. Z Gdańska Wrzeszcza do lotniska podróż będzie trwała 18 minut, z centrum - 23 minuty.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE: Wszystko o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Przystanek "Port Lotniczy" będzie też najbardziej obleganą przez pasażerów stacją PKM (według prognoz tuż za nią znajdzie się Osowa i Kiełpinek). Obecnie port im. Lecha Wałęsy obsługuje blisko 3 mln pasażerów rocznie, a analitycy przewidują, że w 2015 roku, gdy powstanie kolej metropolitalna, liczba ta może się zwiększyć dwukrotnie.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki