Specjalnie dla ptaków budowniczowie zacumowali na rzece dwie barki lęgowe z piaskiem, a w trosce o minoga rzecznego, chronionego pasożyta, postawili ścianki szczelne w nurcie rzeki, co zapobiega mąceniu wody.
To wystarczy, żeby nie łamać zapisów decyzji środowiskowych. Dzięki temu od wielu miesięcy praca na budowie wre i inwestycja nie ma opóźnień.
Kwidzyn: Budowa mostu przez Wisłę przebiega zgodnie z planem
- Wszystko idzie po naszej myśli. Zgodnie z planem budowa mostu zakończy się w grudniu 2012 roku - zapewnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest inwestorem mostu.
Obecnie wykonawca inwestycji - firma Budimex - montuje podpory mostu w nurcie rzeki, a także ustrój nośny mostu oraz estakady. Trwa również formowanie nasypów, którymi kierowcy wjadą na most.
Mimo trwającego jeszcze do końca roku okresu ochronnego minoga rzecznego prace nie zwalniają.
- Zapewniam, że budowa nie wpływa negatywnie na siedliska minoga. Teren rzeki cały czas pozostaje bioróżnorodny - tłumaczy Michalski.
Kwidzyn: Most na Wiśle znów przegrał z ekologami
Podobnie jest z lęgowiskami rybitw. Po obu stronach rzeki zacumowane zostały barki z piaskiem, które mają imitować naturalne środowisko ptaków.
- Mamy bardzo dobre doświadczenia z tymi barkami. Warto też dodać, że te lęgowiska w zeszłym roku były najprawdopodobniej jedyne na Dolnym Powiślu. Powódź wymyła wszystkie łachy piasku w tym rejonie, co sprawiło, że lęgowiska zniknęły - przyznaje Michalski.
Most jest dziś jedną z kluczowych inwestycji. Korzyści płynące z jego budowy widzą nie tylko kwidzynianie, którzy teraz dojadą do Trójmiasta o wiele szybciej, ale też samorządowcy z okolicznych miejscowości, np. z Prabut, które od jakiegoś czasu przymierzają się do utworzenia na wybranym w gminie terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Kwidzyn: Ruszyła budowa mostu przez Wisłę
- Łatwy dojazd do naszej strefy może przyciągnąć potencjalnych inwestorów - twierdzi burmistrz Prabut Bogdan Pawłowski.
Most przez Wisłę, wraz ze wszystkimi drogami dojazdowymi, będzie kosztował 306 mln zł. Historia inwestycji sięga jeszcze 1993 roku, kiedy to po raz pierwszy wspomniano o potrzebie budowy stałej przeprawy. Ostatecznie udało się ją zrealizować dopiero 17 lat później.
Więcej zdjęć z budowy mostu na kwidzyn.naszemiasto.pl
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?