Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Terminal w Porcie Północnym obsłuży megakontenerowce

Jacek Sieński
Tak wygląda kontenerowiec o pojemności 18 tys. TEU
Tak wygląda kontenerowiec o pojemności 18 tys. TEU Materiały prasowe
Gigantyczne statki kontenerowe, największe, jakie będą zbudowane, powinny zacząć wpływać za trzy lata do wielkiego terminalu kontenerowego DCT Gdańsk SA w gdańskim Porcie Północnym.

Duńska firma żeglugowa Maersk Line, utrzymująca stałe połączenia kontenerowe pomiędzy portami dalekowschodnimi a europejskimi, w tym z Gdańskiem, zamówiła w południowokoreańskiej stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. 20 kontenerowców o pojemności 18 tys. TEU, czyli kontenerów 20-stopowych.

Marko Mihajic z Maersk Line powiedział, że statki o pojemności 18 tys. TEU, zbudowane w latach 2013-2015, zwiększą efektywność przewozów morskich i wpłyną pozytywnie na ochronę środowiska naturalnego. Duża liczba przewożonych kontenerów oznacza, że koszt transportu jednego będzie mniejszy. Również mniejsze mają być zużycie paliwa oraz emisja związków siarki i dwutlenku węgla.
**

Gdańsk: DCT zbuduje drugi terminal kontenerowy

**

Megakontenerowce będą miały długość po 400 m, szerokość - po 59 m i wysokość boczną - 73 m.
Obecnie do DCT zawijają największe kontenerowce na świecie, o pojemności ponad 15 tys. TEU. W gdańskim terminalu mogłyby być już obsługiwane także giganty o pojemności 18 tys. TEU.

Dalszy, planowany rozwój terminalu i budowa kolejnego nabrzeża, w drugiej połowie bieżącej dekady, pozwolą na jeszcze sprawniejszą obsługę wielkich kontenerowców, a także - na równoczesne obsługiwanie kilku statków.

Boris Wenzel, dyrektor zarządzający DCT Gdańk SA, poinformował, że w bieżącym roku przeładunki w terminalu osiągną około 670 tys. TEU, a w przyszłym roku planowane jest załadowanie i wyładowanie ze statków 1 mln TEU. Stały wzrost liczby obsługiwanych kontenerów umożliwia stałe inwestowanie w urządzenia przeładunkowe.

DCT Gdańsk SA inwestuje w moce przeładunkowe

Do końca tego miesiąca mają zakończyć się testy dwóch nowych suwnic nabrzeżowych STS, produkcji firmy Liebherr Container Cranes Ltd. oraz modernizacja eksploatowanych, pozostałych trzech. W terminalu przybyło też innego sprzętu. Są to 3 samojezdne suwnice RTG, na kołach pneumatycznych, do składowania kontenerów na placach oraz 14 ciągników, przemieszczających kontenery na platformach kołowych.

Dzięki nowym urządzeniom i pojazdom oraz optymalizacji zagospodarowania placu roczna zdolność przeładunkowa terminalu wzrasta i w 2013 roku ma przekroczyć 1 mln TEU.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki