Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pod Tczewem powstanie suchy port. Rocznie obsłuży milion kontenerów

Jacek Sieński
Podobny intermodalny terminal otwarty został w Kutnie
Podobny intermodalny terminal otwarty został w Kutnie
Milion kontenerów będzie mógł rocznie przeładować suchy port Intermodal Container Yard, który w Zajączkowie Tczewskim wybuduje spółka PCC Intermodal SA z Gdyni. Ma on pełnić funkcję zaplecza logistycznego portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Zatrudnienie w terminalu może znaleźć nawet 200 osób.

Suchy port, jakim będzie tczewski terminal, ma być jednym z głównych węzłów krajowej i europejskiej sieci połączeń intermodalnych (kolejowo-samochodowych) i zwieńczeniem strategii jej budowy. Będzie obsługiwać ładunki kontenerów przywożonych statkami do terminalu kontenerowego DCT Gdańsk SA i Gdańskiego Terminalu Kontenerowego oraz do BCT Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego Gdynia i Gdynia Container Terminal w porcie gdyńskim.

Z tych terminali kontenery mają przewozić do PCC ICY jeżdżące regularnie i wahadłowo pociągi kontenerowe. W Tczewie będą one przeładowywane z pociągów na pociągi albo z pociągów na samochody, a następnie ekspediowane do odbiorców w kraju lub za granicą.

- Lokalizacja w rejonie dużego węzła kolejowego i przy drodze krajowej doskonale umożliwia budowę w pełni funkcjonalnego suchego portu - nowoczesnego centrum logistycznego i zaplecza przeładunkowo-dystrybucyjnego dla portów morskich Trójmiasta - wyjaśnia wybór tczewskiej lokalizacji PCC Intermodal SA.

Czytaj również: Batalia o dotacje dla Wisły

Terminal ma być gotowy w 2014 roku. Obecnie inwestycja, warta według szacunków 80 mln zł, jest na etapie studium projektowego. W przyszłym roku powinna być gotowa koncepcja zagospodarowania terenu o powierzchni 63 hektarów.

Prowadzone są też rozmowy z partnerami i analizowane jest zapotrzebowanie na usługi logistyczno-dystrybucyjne, zarówno na dziś, jak i za 15 lat. Założenia inwestycji przewidują, że powierzchnia operacyjna terminalu będzie miała 150 tys. m kw., a roczna zdolność przeładunkowa wyniesie ponad 1 mln TEU (kontenerów 20-stopowych).

Place składowe mają pomieścić ponad 20 tys. TEU. Przewidziano także stanowiska z zasilającymi przyłączami elektrycznymi dla kontenerów chłodniczych. Na parkingach ma zmieścić się kilkaset zestawów samochodowych (ciągników z platformami kontenerowymi). Bocznica kolejowa będzie miała 6 torów o długości po 750 m.

Przeładunkom i składowaniu kontenerów mają służyć trzy bramowe suwnice kontenerowe oraz specjalistyczne pojazdy do ich przewożenia oraz układania. Na terenie terminalu będą też magazyny i warsztaty zajmujące się naprawami kontenerów. Zatrudnienie w terminalu może znaleźć nawet 200 osób.

Czytaj również: Gdańsk: Spór spółek portowych z miastem o miliony złotych

Inwestycja zawarta jest w strategii rozwoju spółki do roku 2015, przewidującej stworzenie w Polsce sieci regularnych połączeń intermodalnych. We wrześniu uruchomiono nowoczesny PCC Intermodal Terminal Kutno. Obsługiwane są w nim ładunki w kontenerach, transportowane w kierunkach zachodnim, wschodnim i południowym.

Dwa kolejne znajdują się w Brzegu Dolnym i w Gliwicach. Ten pierwszy utrzymuje połączenia z portami gdańskim i gdyńskim, a także - z portami w Hamburgu, Bremerhaven i Rotterdamie.

PCC Intermodal SA należy do grupy kapitałowej niemieckiej firmy PCC SE w Duisburgu, działającej na międzynarodowym rynku usług logistycznych. W 2009 roku gdyńska spółka, jako pierwsza z branży transportu intermodalnego, zadebiutowała na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki