Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PERN "Przyjaźń" inwestuje na Pomorzu

Jacek Sieński
PERN inwestuje także w Siarkopol
PERN inwestuje także w Siarkopol Grzegorz Mehring/Archiwum
Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" SA w Płocku (PERN) inwestuje na Pomorzu i w najbliższych latach zamierza zainwestować jeszcze więcej, bo około 900 mln zł.

- Kierunkiem naszych działań, jeśli chodzi o inwestycje, jest Pomorze, a przede wszystkim port gdański - zaznacza Robert Soszyński, prezes PERN. - Ostatnio podpisaliśmy umowę dotyczącą utworzenia z niemiecką firmą Oiltanking spółki mającej zbudować bazę magazynowo- przeładunkową w gdańskim Porcie Północnym. Szacunkowa wartość tej inwestycji wynosi 200 milionów euro.

Gdańsk: PERN "Przyjaźń" i Oiltanking wybudują terminal paliwowy

Jeszcze w tym roku powinniśmy zakończyć formalności związane z przejęciem od miasta gruntu przylegającego do Bazy Magazynowej w Górkach Zachodnich, którą chcemy rozbudować. Umożliwi to posadowienie dwóch dodatkowych zbiorników o pojemnościach po 100 tysięcy ton ropy. Koszty ich zbudowania będą wynosić około 100 milionów złotych. Nabyliśmy dwa stanowiska przeładunkowe w bazie obsługiwanej przez Naftoport. Planujemy zwiększenie jej rocznej zdolności przeładunkowej z 32 milionów ton do 50 milionów. Pozwoli na to między innymi instalacja nowych nalewaków ropy.

Inwestycją przyszłości na Pomorzu, wspólną z Grupą Lotos, będą kawerny, podziemne zbiorniki ropy w rejonie Kosakowa.

Gdańsk: Zbudują bazę paliwową w Porcie Północnym

- Inwestujemy też w gdańskim Siarkopolu, który znajdował się w fatalnej sytuacji finansowej. Po przejęciu przez nas jego sytuacja powoli się poprawia. Spółka odzyskuje również wiarygodność na rynku. Zapewne przyczynił się do tego szyld PERN. Chcemy, aby Siarkopol nadal zajmował się przeładunkami siarki i ładunków płynnych oraz oferował różne usługi. Będzie on też pełnił funkcję bazy logistycznej, powiązanej z nową bazą w Porcie Północnym. Zwłaszcza że Siarkopol posiada rozbudowaną bocznicę kolejową i dogodne położenie w porcie gdańskim. Na jego terenie zamierzamy zbudować budynek, mieszczący biura obu baz. Docelowo spółka powinna osiągnąć roczne przychody 30 milionów złotych i zysk od 8 do 10 milionów złotych - dodaje prezes Soszyński.

Co roku, poprzez system baz magazynowych i ropociągów PERN, prowadzących z kierunków wschodniego na zachód oraz na północ, z Płocka do Gdańska, tłoczonych jest łącznie od 40 do 50 mln ton ropy.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Odbiorcami płynnego surowca energetycznego są rafinerie Lotosu (10 mln ton) i Orlenu (15 - 17 mln ton) oraz rafinerie niemieckie - PCK Raffinerie GmbH i PCK Schwedt (20 mln ton). Dostawom tym nic nie zagraża. Jednakże alternatywą, w przypadku ich zakłócenia, jest import ropy drogą morską poprzez bazę Naftoportu. Ropociągiem Płock - Gdańsk, będącym rurociągiem rewersyjnym (mającym możliwość tłoczenia ropy w obu kierunkach), już dostarcza się rafineriom pewne ilości ropy importowanej. W razie potrzeby, przy przepustowości 30 mln ton rocznie, gwarantuje on także pełne pokrycie zapotrzebowania polskich i niemieckich rafinerii na surowiec. Tym bardziej iż duża część ropy dostarczanej drogą morską pozostawałaby w Gdańsku.

Gdańsk: W Porcie Północnym powstanie baza paliw

Zdaniem prezesa Soszyńskiego, ropa jest na rynku światowym towarem, który można by sprowadzać drogą morską nawet z rosyjskich portów. Choć koszty transportu morskiego są większe niż przesyłanie ropy rurociągami, a to mogłoby rzutować na jej ceny.

PERN spodziewa się znacznego zmniejszenia ilości ropy tranzytowej z kierunku wschodniego, przeładowywanej w Porcie Północnym. Przyczynia się do tego działalność wielkiego rosyjskiego portu naftowego w Primorsku, w którym przeładunki roczne dochodzą już do 80 mln ton i perspektywa uruchomienia w tym miesiącu portu w Ust-Łudze nad Zatoką Fińską, połączonego ropociągiem BTS - 2 z Bałtyckim Systemem Rurociągów. Spadek przeładunków rosyjskiej ropy tranzytowej nie oznacza być albo nie być dla Naftoportu.

- Po zbudowaniu bazy PERN w Porcie Północnym spółka będzie miała co robić. Należy też brać pod uwagę kontynuowanie przeładunków ropy tranzytowej pochodzącej z nadwyżek. Z drugiej strony baza Naftoportu pełni strategiczną rolę, jaką stanowi zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego państwa - dodaje Soszyński.

PERN jest obecne w Gdańsku od drugiej połowy lat 70., kiedy to zbudowano jego Bazę Magazynową w Gdańsku Górkach Zachodnich. Dziś do PERN należy także 66,6 proc. udziałów PPPP Naftoport i 85 proc. akcji firmy Siarkopol Gdańsk SA.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki