Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Chrzest statku ratowniczego SAR 3000

Jacek Sieński
Każdy ze statków SAR 3000 może zabrać na pokład maksymalnie 120 rozbitków
Każdy ze statków SAR 3000 może zabrać na pokład maksymalnie 120 rozbitków Materiały prasowe
Trzeci i ostatni z serii siostrzanych statków ratowniczych typu SAR 3000, zamówiony przez Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa SAR w Gdyni, został zwodowany w piątek w stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku. Jego matką chrzestną była Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Nadała ona statkowi nazwę Sztorm.

Nowy statek powinien być przekazany służbom SAR 18 marca 2012 roku. Jest on budowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 -2013. Wartość kontraktu wynosi 38,9 mln zł, a dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej - 33,1 mln zł. Pierwsze dwa statki SAR 3000, noszące nazwy Passat i Orkan, zbudowane zostały w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni.

Ich zakupienie, ujęte w rządowym "Programie rozwoju służb ratownictwa morskiego w latach 2007-2010", sfinansowano z budżetu państwa. Program ten dostosowuje nasze służby SAR do międzynarodowych wymogów, dotyczących zabezpieczenia ratowniczego polskiej strefy odpowiedzialności na Bałtyku.

Nowe łodzie dla ratowników

- Budowa Sztormu kończy wymianę naszej floty - zaznacza Marek Długosz , dyrektor MSPiR SAR. - Do sprzedania pozostał nam jeszcze ostatni wysłużony statek ratowniczy typu R - 17. Miejscem bazowania nowych statków SAR 3000 będą Hel, Ustka i Świnoujście. W ramach programu rządowego zmodernizowaliśmy większość naszych baz i brzegowych stacji ratowniczych. Zakupiliśmy też nowy sprzęt. Pozostała nam budowa stacji brzegowych w Sztutowie i w Tolkmicku, nad Zalewem Wiślanym, w którym bazuje już duża motorowa łódź ratownicza RIB.

Obok dwóch statków SAR 3000, obecnie służby SAR dysponują siedmioma szybkimi, nowoczesnym kutrami ratowniczymi typu SAR - 1500. Są one rozlokowane w portach leżących na polskim Wybrzeżu, od Górek Zachodnich do Świnoujścia. Poza tym posiadają one duży, wielozadaniowy statek ratowniczy Kapitan Poinc i mniejszy - Czesław II, oba do zwalczania rozlewów olejowych na morzu, oraz szybkie pneumatyczne łodzie motorowe RIB, stanowiące wyposażenie brzegowych stacji ratowniczych.

Gdynia: ORP "Zbyszko" na największych w Europie morskich ćwiczeniach ratowniczych
Statki SAR 3000 przeznaczone są do prowadzenia działań związanych z ratowaniem życia ludzkiego na morzu w każdych warunkach pogodowych i o każdej porze poprzez ewakuację ludzi ze statków, łodzi i tratew ratunkowych oraz bezpośrednio z wody.

Na wykonywanie tych zadań pozwala m.in. system podnoszenia rozbitków z wody i pneumatyczna łódź ratownicza RIB, umieszczona we wnęce na pokładzie rufowym. Poszukiwanie rozbitków w nocy umożliwiają im trzy projektory światła o mocy po 1000 W i kamery termowizyjne, wykrywające i namierzające rozbitków w wodzie.

Statki SAR 3000 mogą również zwalczać zanieczyszczenia i pożary na morzu oraz holować kutry, jachty i inne nieduże statki o długości do 25 m.

Remontowa SA zaprasza na wodowanie statku Sztorm mieszkańców Trójmiasta i turystów. Odbędzie się ono w piątek o godz. 16. Wejście na teren stoczni Remontowa Shipbuilding SA, które zostanie otwarte o godz. 15.30, bramą od ul. Marynarki Polskiej.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki