Nowy statek powinien być przekazany służbom SAR 18 marca 2012 roku. Jest on budowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 -2013. Wartość kontraktu wynosi 38,9 mln zł, a dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej - 33,1 mln zł. Pierwsze dwa statki SAR 3000, noszące nazwy Passat i Orkan, zbudowane zostały w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni.
Ich zakupienie, ujęte w rządowym "Programie rozwoju służb ratownictwa morskiego w latach 2007-2010", sfinansowano z budżetu państwa. Program ten dostosowuje nasze służby SAR do międzynarodowych wymogów, dotyczących zabezpieczenia ratowniczego polskiej strefy odpowiedzialności na Bałtyku.
- Budowa Sztormu kończy wymianę naszej floty - zaznacza Marek Długosz , dyrektor MSPiR SAR. - Do sprzedania pozostał nam jeszcze ostatni wysłużony statek ratowniczy typu R - 17. Miejscem bazowania nowych statków SAR 3000 będą Hel, Ustka i Świnoujście. W ramach programu rządowego zmodernizowaliśmy większość naszych baz i brzegowych stacji ratowniczych. Zakupiliśmy też nowy sprzęt. Pozostała nam budowa stacji brzegowych w Sztutowie i w Tolkmicku, nad Zalewem Wiślanym, w którym bazuje już duża motorowa łódź ratownicza RIB.
Obok dwóch statków SAR 3000, obecnie służby SAR dysponują siedmioma szybkimi, nowoczesnym kutrami ratowniczymi typu SAR - 1500. Są one rozlokowane w portach leżących na polskim Wybrzeżu, od Górek Zachodnich do Świnoujścia. Poza tym posiadają one duży, wielozadaniowy statek ratowniczy Kapitan Poinc i mniejszy - Czesław II, oba do zwalczania rozlewów olejowych na morzu, oraz szybkie pneumatyczne łodzie motorowe RIB, stanowiące wyposażenie brzegowych stacji ratowniczych.
Gdynia: ORP "Zbyszko" na największych w Europie morskich ćwiczeniach ratowniczych
Statki SAR 3000 przeznaczone są do prowadzenia działań związanych z ratowaniem życia ludzkiego na morzu w każdych warunkach pogodowych i o każdej porze poprzez ewakuację ludzi ze statków, łodzi i tratew ratunkowych oraz bezpośrednio z wody.
Na wykonywanie tych zadań pozwala m.in. system podnoszenia rozbitków z wody i pneumatyczna łódź ratownicza RIB, umieszczona we wnęce na pokładzie rufowym. Poszukiwanie rozbitków w nocy umożliwiają im trzy projektory światła o mocy po 1000 W i kamery termowizyjne, wykrywające i namierzające rozbitków w wodzie.
Statki SAR 3000 mogą również zwalczać zanieczyszczenia i pożary na morzu oraz holować kutry, jachty i inne nieduże statki o długości do 25 m.
Remontowa SA zaprasza na wodowanie statku Sztorm mieszkańców Trójmiasta i turystów. Odbędzie się ono w piątek o godz. 16. Wejście na teren stoczni Remontowa Shipbuilding SA, które zostanie otwarte o godz. 15.30, bramą od ul. Marynarki Polskiej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?