Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DCT Gdańsk SA inwestuje w moce przeładunkowe

Jacek Sieński
Montaż suwnic nabrzeżowych STS na placach terminalu DCT Gdańsk SA idzie zgodnie z planem
Montaż suwnic nabrzeżowych STS na placach terminalu DCT Gdańsk SA idzie zgodnie z planem DCT Gdańsk SA
Około 650 tys. TEU, czyli kontenerów 20-stopowych, ma przeładować do końca tego roku terminal kontenerowy DCT Gdańsk SA w Porcie Północnym.

Załadunki i wyładunki kontenerów rosną z roku na rok. Boris Wenzel, dyrektor zarządzający spółką DCT, poinformował, że do połowy tego miesiąca w terminalu przeładowano już ponad 430 tys. TEU.
W terminalu realizowana jest właśnie inwestycja zwiększająca jego moce przeładunkowe, które mają osiągnąć rocznie 1 mln TEU. Na początku sierpnia statek Enchanter przywiózł w elementach dwie suwnice nabrzeżowe super-post- panamax STS (ship-to-shore), służące do rozładunków i załadunków największych kontenerowców. Suwnice montowane są od półtora miesiąca. Dotąd prace montażowe wykonano w 50 proc. Mają być one zakończone za ponad miesiąc. Nowe suwnice wejdą do eksploatacji, po odbiorze technicznym, w listopadzie. Dostarczyła je niemiecka firma Liebherr Container Cranes Ltd. z Grupy Liebherr. Oba urządzenia dźwigowe mają wysokość po 70,6 m, wysięg - po 53 m i unos - po 65 ton.

Niemal pół miliona kontenerów w gdańskim porcie

Oprócz suwnic nabrzeżowych, w DCT są montowane również trzy nowe samojezdne suwnice RTG (Rubber-Tyred Gantry), na kołach pneumatycznych, do składowania kontenerów na placach. Odebrano już 7 ciągników IMV, przemieszczających kontenery, a w październiku ma być dostarczonych kolejnych 7 takich pojazdów. Nowe urządzenia dźwigowe i pojazdy zwiększą zdolność przeładunkową terminalu o około 65 proc.

Inwestycje obejmą także infrastrukturę terminalu. Podwojone zostanie prowadzące do niego torowisko bocznicy kolejowej, mające długość 1000 m. Nowe tory umożliwią równoczesny wjazd dwóch lub większej liczby składów pociągów kontenerowych. W przyszłości ich obsługę usprawni suwnica kolejowa. Na razie operatorzy pociągów narzekają na wąskie gardło logistyczne, jakim jest stary, jednotorowy most kolejowy nad Martwą Wisłą. Niedługo ma nastąpić poprawa, bo są już pieniądze z funduszy Unii Europejskiej na zbudowanie nowego, dwutorowego mostu kolejowego i torowisk, wiodących do Portu Północnego i na wschodni obszar gdańskiego portu wewnętrznego.

Wicepremier Waldemar Pawlak wizytował terminal DCT Gdańsk

Pierwszego przeładunku kontenerów dokonano w terminalu 1 czerwca 2007 roku. Na mały statek dowozowy Götaland załadowano wtedy 51 pustych kontenerów, a tydzień później obsłużono kontenerowiec Cape Fulmar, pierwszy duży statek, na który załadowano kontenery wypełnione towarami. Pod koniec roku 2009 do terminalu DCT przeniosła obsługę swoich kontenerowców duńska firma żeglugowa Maersk Line, światowy lider w przewozach kontenerów. Przełomem w jego rozwoju było uruchomienie w ubiegłym roku przez Maersk Line bezpośredniego połączenia Gdańska z portami dalekowschodnimi (serwis Azja Europa 10).

Terminal stał się bałtyckim hubem, do którego przypływają największe na świecie kontenerowce, a przywiezione nimi kontenery rozwozi się do innych portów nadbałtyckich. Eleonora Maersk, jeden z ośmiu siostrzanych kontenerowców, największych na globie, o długości prawie 400 m i pojemności 15 550 TEU, zacumował w DCT 25 maja tego roku. Pierwszy milionowy kontener, przywieziony przez Emma Maersk, siostrzany statek Eleonora Maersk, przeładowano 29 czerwca.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki