Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polsko - polska rywalizacja o tunel Dania - Niemcy?

Kazimierz Netka
Tereny Stoczni Marynarki Wojennej zostały zaproponowane jako miejsce budowy elementów tunelu
Tereny Stoczni Marynarki Wojennej zostały zaproponowane jako miejsce budowy elementów tunelu Tomasz Bołt
Firmy sektora stoczniowego i budownictwa przygotowują się do udziału w realizacji jednej z największych na naszym kontynencie inwestycji komunikacyjnej: podmorskiego tunelu drogowo-kolejowego, mającego połączyć duńskie wyspy z Niemcami. W grę wchodzi możliwość uzyskania kolosalnej wielkości zamówień.

Wstępnie koszt budowy tunelu Femern Sund Baelt szacowany jest na 5,2 miliarda euro. Choć na powstanie w Polsce zakładu, gdzie będą powstawać wielkogabarytowe elementy stalowe przyszłego tunelu, nie mamy szans, nasze firmy wciąż mogą być znaczącymi podwykonawcami. Pod warunkiem jednak, że połączą siły, by skuteczniej konkurować.

Na początku marca bieżącego roku zainteresowane firmy i instytucje, zachęcone przez marszałka województwa pomorskiego, podpisały w Gdańsku deklarację współpracy i poparcia podmiotów zaangażowanych w realizację projektu Femern Sund Baelt. Liderem został Patryk Michalak, prezes zarządów Stoczni Gdynia i Stoczni Gryfia w Szczecinie.

Pomorze: Deklarują współpracę na rzecz budowy tunelu niemiecko-duńskiego

Od tamtego czasu minęło zaledwie kilka miesięcy, a już pojawiły się pogłoski, że w Szczecinie zaczyna się tworzyć konkurencja dla porozumienia zawartego w Gdańsku.

- Zaniepokoiła mnie informacja, że stocznia Szczecin zamierza kooperować z innymi podmiotami w staraniach o udział w budowie tunelu Dania - Niemcy - powiedział Mieczysław Struk, pomorski marszałek. - Stocznia ta nie zgłosiła sama chęci udziału w tworzonym konsorcjum, ale wydzierżawia teren firmie, która może niepotrzebnie konkurować z innymi polskimi spółkami.

Ewentualny spór polsko-polski rozstrzygnęli sami Duńczycy. Zadecydowali bowiem, że zakład prefabrykacji elementów tunelu powstanie w Ronneby w Danii, mimo że polska oferta okazała się najlepsza i spełniała wszelkie oczekiwania Duńczyków. Polacy zaproponowali trzy miejsca na taki zakład: Stocznia Gryfia w Szczecinie, Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni oraz zaplecze DCT w Gdańsku - mówi prezes Patryk Michalak.

W Gdańsku ma powstać fabryka segmentów do tunelu łączącego Niemcy z Danią

Co dalej? O wszystkim decydować będą Duńczycy. Na przełomie września i października ma być przedstawiona koncepcja przetargu na realizację dostaw elementów dla tunelu. W przyszłym roku odbędzie się prekwalifikacja w postępowaniu przetargowym.

Zdaniem prezesa Patryka Michalaka, dopiero kiedy zostanie ogłoszona koncepcja przetargu, będzie można mówić o doborze partnerów w konsorcjum czy tworzeniu spółek celowych, mogących podjąć się realizacji projektu. W gotowości jest kilkanaście polskich firm, głównie z sektora przemysłu stoczniowego i budownictwa.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Polsko - polska rywalizacja o tunel Dania - Niemcy? - Dziennik Bałtycki

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki