Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdynia: Żaglowiec Stad Amsterdam w piątek można zwiedzić za darmo

Ksenia Pisera
Żaglowiec wypłynie z Gdyni 20 sierpnia. Zimę spędzi na Morzu Śródziemnym i Karaibach
Żaglowiec wypłynie z Gdyni 20 sierpnia. Zimę spędzi na Morzu Śródziemnym i Karaibach Ksenia Pisera
Pierwowzór tego statku w XIX wieku służył do transportu herbaty i owoców, poczty, a także poszukiwaczy złota z Kalifornii i Australii. Stad Amsterdam, replika najszybszego typu żaglowców, cumuje w Gdyni. To pierwsza i być może jedyna okazja, by wejść na pokład holenderskiej fregaty. Na wrześniowym zlocie żaglowców w Gdyni klipra nie będzie.

Stad Amsterdam będzie można bezpłatnie zwiedzić dziś, od godz. 17.30 do 20.30. Statek cumuje przy nabrzeżu Pomorskim, naprzeciwko Akwarium Gdyńskiego.

- Załoga pokaże zwiedzającym przykładowe sprzęty na statku i wytłumaczy zasady ich działania - mówi Katarzyna Gurszyńska z agencji zatrudnienia Randstad. - Dzięki obecności tłumaczy goście będą mogli porozmawiać z kapitanem.

Ponadto pierwsze sto osób, które się zarejestrowało na stronie internetowej http://www.randstad.pl otrzyma upominki niespodzianki. Rejestracja gości wciąż jest otwarta.

- Wizyta na pokładzie klipra, stanowiącego wierny historycznie model, to podróż do przeszłości - mówi Gurszyńska. - To niesamowite doświadczenie. Czasy dawnej chwały kliprów, gdy transportowały delikatną herbatę, pocztę czy natchnionych gorączką złota pasażerów z Kalifornii i Australii, powracają tu w nowoczesnej formie.

Fregata Sorlandet: 85 lat żeglugi po morzach i oceanach świata

Żagle mają powierzchnię 2200 metrów kw., natomiast pokład 60 metrów długości.
- Maszt mierzy zaś 46 metrów i 25 centymetrów - mówi Gurszyńska. - Jest wyższy niż ten na Darze Pomorza. Żeby zapanować nad żaglami, potrzebne jest 25 kilometrów liny.

Na żaglowcu jest 14 kabin pasażerskich, salon pod pokładem oraz bar. Stad Amsterdam zbudowano z myślą o osiąganiu dużych prędkości. Poza rejsami turystycznymi, statek bierze udział w regatach.

- Kliper może osiągnąć maksymalną prędkość 16,5 węzła - mówi Gurszyńska. - Brał udział w regatach STI Tall Ships' Races, w których zajął drugie miejsce w klasie A i był częścią Hanse Sail Rostock - dodaje.

Gdynia: The Culture 2011 Tall Ships Regatta już we wrześniu

Regularnie organizowane są na pokładzie jednostki specjalne wyprawy szkoleniowe, których celem jest przyuczenie młodych entuzjastów do fachu marynarza. Także młodzi ludzie zbudowali statek.

- 138 zatrudnionych przez Randstad młodych bezrobotnych pracowników przywróciło zapomniane tradycje rzemieślnicze portowego miasta, zyskując zarazem nowe doświadczenie zawodowe - opowiada Katarzyna Gurszyńska. - Dzięki współpracy agencji z miastem Amsterdam żaglowiec wypłynął na podbój mórz i oceanów ponad sto lat po tym, jak w Amsterdamie zbudowano ostatni żaglowiec pasażerski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki