Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorze: Przybywa masowców i miejsc pracy dla marynarzy

Jacek Sieński
PŻM Szczecin
Bardzo dobry wynik finansowy, bo zysk wynoszący 490 mln zł netto, uzyskała w ubiegłym roku grupa kapitałowa Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie. Rada pracownicza szczecińskiego przedsiębiorstwa przyjęła jej bilans skonsolidowany.

Rok 2009 PŻM zakończyła z zyskiem 105 mln zł netto. Zarobione pieniądze będą przeznaczone na inwestycje związane z kontynuacją programu wymiany floty, przewidzianego do zrealizowania w latach 2005-2015.

- Na naszym dobrym wyniku finansowym zaważył korzystny rynek frachtowy - nie ukrywa Krzysztof Gogol, doradca ds. mediów dyrektora PŻM. - Ten rok może być gorszy pod względem przychodów uzyskiwanych z przewozów morskich. Świadczy o tym mniejsza ilość towarów przetransportowanych przez nasze statki od stycznia do czerwca, w porównaniu z pierwszym półroczem 2010 roku. Łącznie przewiozły one 9,6 miliona ton ładunków. Powodami zmniejszonych przychodów są niższe stawki frachtowe i wysokie ceny paliw okrętowych. Obniżka opłat za przewozy wynika z mniejszego zapotrzebowania na transport towarów do Chin i z tego kraju, który odnotowuje spowolnienie gospodarcze. Z drugiej strony do eksploatacji wchodzi duża liczba nowych statków, zamawianych przez armatorów jeszcze w roku 2008, kiedy stawki frachtowe były wysokie. W transporcie morskim rośnie więc konkurencja, co rzutuje na sytuację na rynku frachtowym.

Pieniądze wypracowane w ubiegłym roku PŻM przeznaczyła na finansowanie swojego programu wymiany floty. W jego ramach ze stoczni chińskich odebrano już 19 nowych statków, w tym 10 masowców o nośności 38 tys. ton ze stoczni Xingang, cztery duże masowce o nośności 80 tys. ton ze stoczni New Times Shipyard i pięć jeziorowców o nośności 30 tys. ton ze stoczni Mingde. Do 2015 roku flota szczecińskiego armatora powiększy się o 34 nowe masowce o różnym tonażu.

Gogol zaznacza, że w tym roku PŻM ma przejąć z chińskich stoczni w sumie osiem statków, a kolejne są już w budowie. Do tych drugich należy masowiec o nośności 38 tys. ton, który będzie nosić nazwę Gdynia. Na morskie szlaki handlowe wypłynie 20 kwietnia 2012 roku.

Na statkach PŻM pracuje 2539 polskich marynarzy. Około 50 proc. z nich jest mieszkańcami Pomorza Zachodniego, 30 proc. - Pomorza i 20 proc. - pozostałych regionów kraju. W bieżącym roku, na nowych statkach zatrudnienie znajdzie 300 osób.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki