Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stocznia Gdańsk: Niezwykła operacja techniczna na pochylni

Jacek Sieński
Kadłub trawlera rybackiego w trakcie operacji
Kadłub trawlera rybackiego w trakcie operacji Stocznia Gdańska SA
Niezwykłą operację techniczną przeprowadzono w Stoczni Gdańsk SA. Na pochylni B 1, jedynej jaką dysponuje stocznia, przesunięto o 165 metrów kadłub trawlera rybackiego, aby obok niego zacząć montowanie kadłuba promu ro-pax, budowanego dla grupy stoczniowej Group Fosen ASA w Bergen. Operację przeprowadzono za pomocą tzw. semi-tandemu, urządzenia wykonanego w jeszcze w Stoczni Gdańskiej w 1978 roku.

- Nasza pochylnia ma długość 280 metrów - zaznacza dr Arkadiusz Aszyk, członek zarządu Stoczni Gdańsk SA. - Po zwodowaniu z niej w kwietniu statku PSV Vestland Insula, zrobiło się wolne miejsce, bo kadłub statku rybackiego ma długość 65 metrów. Zsunięcie trawlera niżej umożliwiło rozpoczęcie budowy kadłuba promu, który ma długość 170 metrów. Za trzy tygodnie ten pierwszy statek będzie zwodowany i wówczas zostanie dokończone montowanie statku ro-pax. Dzięki możliwości przesuwania kadłubów i ich elementów na pochylni jest ona racjonalniej wykorzystywana. Jednocześnie znacznie skracamy okres budowy statków. Semi-tandem był już testowany w ubiegłym roku. Ponieważ urządzenie sprawdziło się, postanowiono je ponownie wykorzystywać.

Gdańsk: W stoczni Remontowa budują prom Loadingen

Pochylnia wzdłużna B 1 jest największą z trzech, jakimi dysponowała niegdyś Stocznia Gdańska. Dwie mniejsze wyłączono z eksploatacji na skutek decyzji Komisji Europejskiej z 2009 roku o rekompensacie pomocy przyznanej stoczni w postaci ograniczenia jej możliwości produkcyjnych. Semi-tandem, zaprojektowany i wykonany w stoczni, jest urządzeniem hydraulicznym, złożonym z agregatu, instalacji oraz 8 siłowników hydraulicznych, służących do przemieszczania na płozach konstrukcji i 8 siłowników hydraulicznych pozycjonujących ją podczas operacji przesuwania. Urządzenie może przemieszczać kadłuby lub ich bloki osiągające masę po 6 tys. ton.

Gdańsk: Polski Rejestr Statków znów wśród firm klasyfikacyjnych

Obok trawlera dla norweskiej grupy stoczniowej Kleven Maritime AS, obecnie w stoczni budowany jest drugi statek serwisowy PSV, zamówiony przez norweską stocznię Hellesoy Verft, i dwa promy ro-pax. Budowa statków stanowi około 60 proc. produkcji gdańskiej stoczni. Pozostałe specjalności produkcyjne to wykonywanie elementów wielkogabarytowych konstrukcji stalowych i wież turbin elektrowni wiatrowych. Stocznia przekazała już budowniczym nowego terminalu gdańskiego lotniska konstrukcję dachową. Roczne zdolności produkcyjne, gdy chodzi o różne konstrukcje stalowe, wynosi 60 tys. ton. W stoczni wykonano już sekcje 10 wież wiatrowych dla niemieckiej firmy Nordex i podpisano kontrakt na dostarczenie na kolejne 10. Na razie możliwości produkcyjne pozwalają na montowanie rocznie elementów 100 wież.

Chrzest dwóch katamaranów

Dr Aszyk poinformował, że dobiega końca realizacja pierwszej części programu inwestycyjnego stoczni o wartości 12 mln euro. Będzie on oficjalnie zakończony w lipcu. W ramach tego programu m.in. zainstalowano zautomatyzowaną linię plazmowego cięcia blach, linię prefabrykacji mikropaneli czy kompresorownię, wytwarzającą sprężone powietrze wysokiej klasy. Przygotowywana jest następna duża inwestycja, jaką będzie budowa Fabryki Wież Wiatrowych o zdolności produkcyjnej 200 wież rocznie. Gotowy jest plac pod budowę i trwają uzgodnienia wymagane przepisami budowlanymi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki