Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin trzecioklasisty 2011 [ARKUSZE I ODPOWIEDZI]

Agata Cymanowska
Niewykluczone, że w przyszłym roku sprawdzian umiejętności napiszą wszyscy trzecioklasiści
Niewykluczone, że w przyszłym roku sprawdzian umiejętności napiszą wszyscy trzecioklasiści Marlena Klepacz
Napisanie ogłoszenia o znalezionym parasolu, przyporządkowanie części mowy, ułożenie zdania z trzech wyrazów, obliczenie, ile litrów wody zużywa się podczas 5-minutowej kąpieli pod prysznicem - m.in. z takimi zadaniami musiało się zmierzyć ponad 16 tys. uczniów klas trzecich z 412 pomorskich szkół podstawowych, którzy wzięli udział w ogólnopolskim badaniu umiejętności trzecioklasistów OBUT 2011.

ZOBACZ ARKUSZE I ODPOWIEDZI

To pierwszy taki test przeprowadzany przez Centralną Komisje Egzaminacyjną. Jego celem jest sprawdzenie umiejętności językowych i matematycznych trzecioklasistów. Wyniki badania, po zestawieniu z wynikami sprawdzianu, który uczniowie napiszą w 2014 r., kiedy będą już w szóstej klasie, mają pozwolić ocenić efektywność nauczania na tym etapie kształcenia.

- Bardziej niż ja denerwowała się moja mama - zapewnia Kacper z III D w gdańskiej "50", któremu przytakuje połowa klasy. Za to już cała klasa odpowiada zgodnie, że test nie należał do trudnych.
Zdania nauczycieli podzielone. Jedni uważają, że zdania były raczej łatwe, a polecenia czytelne, inni, że uczniowie mogli mieć kłopot z prawidłowymi odpowiedziami.

- Nauczyciele zauważyli, że w zadaniu, gdzie trzeba było wskazać wyrazy podobne, wielu uczniów wskazało wyrazy... przeciwstawne - mówi Hanna Sawa, dyrektor SP nr 45 w Gdańsku. - Uczniowie często nie czytają całych poleceń i potem pojawiają się złe odpowiedzi.

- Przy pisaniu ogłoszenia niektórzy uczniowie zapominali napisać, gdzie znaleźli parasol i opisać, jak on wygląda - dodaje Jolanta Falbin, nauczycielka z SP nr 50 w Gdańsku. - Dużo było zadań testowych, sprawdzających rozumienie tekstu.

Na swoich miejscach w klasie dziesięciolatkowie najpierw przez 4o minut rozwiązywali zadania z języka polskiego, a po przerwie - z matematyki. Do klas trafiły dwie wersje testów.

- Zadania były te same, tylko w innej kolejności i na innych liczbach - zauważają uczniowie.
Teraz nauczyciele mają siedem dni na sprawdzenie prac i przesłanie ich do CKE. Testy i rozwiązania zadań pojawią się na stronie: trzecioklasista.cke-efs.pl/obut 26 maja, wyniki szkół (z ogólnopolskim raportem z badania) - 13 czerwca.

- Badanie we wszystkich trzech zaplanowanych edycjach (2011, 2012, 2013) będzie badaniem dobrowolnym - zaznacza Romuald Zieliński z zespołu ds. realizacji projektów współfinansowanych z EFS w CKE.

ZESTAW P1 JĘZYK POLSKI

ZADANIE 1
Żółw zgodził się rywalizować z zającem, bo
C. czuł, że jest sprytniejszy

ZADANIE 2
Zając został pokonany, ponieważ
C. żółw był bardziej pomysłowy

ZADANIE 3
Zając był pewny, że pokona żółwia, ponieważ
D. zające biegają dużo szybciej niż żółwie.

ZADANIE 4
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
Moim zdaniem żółwiowi było przykro, że zając chce go pokonać w wyścigach. Postanowił być sprytniejszy. Wymyślił sposób, żeby być na mecie przed zającem, który szybciej biega.

ZADANIE 5
Które przysłowie pasuje do bajki "Zając i żółw"? Zaznacz właściwą odpowiedź.
A. Kto pod kim dołki kopie, ten sam w nie wpada

ZADANIE 6
Wczoraj w zoo, obok klatki lwa zgubiłam parasol. Był czerwony z czarną rączką. Proszę oddać go. Podaję swój adres: ulica Poznańska 7/5. Telefon: 61 811 22 333 Dla znalazcy przewidziana nagroda. Dziękuję za pomoc w odzyskaniu parasola. Anna Kowalska.

ZADANIE 7
a) Mieć głowę na karku
A. być zaradnym, pomysłowym

b) Nie mieć zielonego pojęcia o czymś
C. nic nie wiedzieć o czymś

ZADANIE 8
RZECZOWNIKI: morze, kaktus, tęcza, pingwin
PRZYMIOTNIKI: kolorowa, smutna, miły
CZASOWNIKI: wącha, szedł, tańczyć

ZADANIE 9
PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI:
a) Janek zbudował piękny zamek z piasku.
b) Nie możemy wejść do sali, bo ktoś uszkodził zamek w drzwiach.

ZADANIE 10
PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI:
a) Wczoraj czytałam interesującą książkę.
b) Kiedy pływałem łódką po jeziorze, nagle na niebie pojawiła się ogromna chmura.
c) Zdenerwowaną Kasię niespodziewanie spotkała miła niespodzianka.

ZADANIE 11
a) szybko - prędko
b) miły - sympatyczny
c) stukać - pukać
d) kolorowy - barwny
e) smaczna - pyszna
f) awantura - kłótnia
g) wielki - ogromny, olbrzymi
h) mądry - roztropny
i) mokry - zmoczony, przemoczony
j)smutny - przygnębiony

ZESTAW P2 - JĘZYK POLSKI

ZADANIE 1
PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI:
a) Wczoraj czytałam interesującą książkę.
b) Kiedy pływałem łódką po jeziorze, nagle na niebie pojawiła się ogromna chmura.
c) Zdenerwowaną Kasię niespodziewanie spotkała miła niespodzianka.

ZADANIE 2
a) Mieć głowę na karku
A. być zaradnym, pomysłowym

b) Nie mieć zielonego pojęcia o czymś
C. nic nie wiedzieć o czymś

ZADANIE 3
RZECZOWNIKI: morze, kaktus, tęcza, pingwin
PRZYMIOTNIKI: kolorowa, smutna, miły
CZASOWNIKI: wącha, szedł, tańczyć

ZADANIE 4
Żółw zgodził się rywalizować z zającem, bo
C. czuł, że jest sprytniejszy

ZADANIE 5
Zając został pokonany, ponieważ
C. żółw był bardziej pomysłowy

ZADANIE 6
Zając był pewny, że pokona żółwia, ponieważ
D. zające biegają dużo szybciej niż żółwie.

ZADANIE 7
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
Moim zdaniem żółwiowi było przykro, że zając chce go pokonać w wyścigach. Postanowił być sprytniejszy. Wymyślił sposób, żeby być na mecie przed zającem, który szybciej biega.

ZADANIE 8
Które przysłowie pasuje do bajki "Zając i żółw"? Zaznacz właściwą odpowiedź.
A. Kto pod kim dołki kopie, ten sam w nie wpada

ZADANIE 9
Wczoraj w zoo, obok klatki lwa zgubiłam parasol. Był czerwony z czarną rączką. Proszę oddać go. Podaję swój adres: ulica Poznańska 7/5. Telefon: 61 811 22 333 Dla znalazcy przewidziana nagroda. Dziękuję za pomoc w odzyskaniu parasola. Anna Kowalska.

ZADANIE 10
PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI:
a) Janek zbudował piękny zamek z piasku.
b) Nie możemy wejść do sali, bo ktoś uszkodził zamek w drzwiach.

ZADANIE 11
a) szybko - prędko
b) miły - sympatyczny
c) stukać - pukać
d) kolorowy - barwny
e) smaczna - pyszna
f) awantura - kłótnia
g) wielki - ogromny, olbrzymi
h) mądry - roztropny
i) mokry - zmoczony, przemoczony
j)smutny - przygnębiony

MATEMATYKA - ZESTAW M1

ZADANIE 1
99 + 86 = 185
107 - 99 = 8
31 x 8 = 248
88 : 22 = 4

ZADANIE 2
Ewa i Piotrek zbierali w parku kasztany. Ewa zebrała ich 30, a Piotrek o 6 mniej. Ile kasztanów zebrał Piotrek?
A. 24

ZADANIE 3
Prostokątna działka ma 40 metrów długości i 25 metrów szerokości. Ile metrów siatki potrzeba do ogrodzenia tej działki?
D. 130

ZADANIE 4
W kinie są dwie sale. W pierwszej są 122 miejsca, a w drugiej jest o 35 miejsc więcej. Ile łącznie miejsc jest w kinie?
C. 279

ZADANIE 5
Maciek zaczął odrabiać lekcje o 14.25, a skończył o 15.17. Ile czasu mu to zajęło?
B. 52 minuty

ZADANIE 6
Na drzewie siedziało 30 wróbli. Nagle większość z nich, oprócz sześciu, odleciała. Ile wróbli zostało na tym drzewie?
C. 6

ZADANIE 7
Adam narysował szlaczek złożony z kółek, trójkątów i kwadratów. Kółek narysował 50. Trójkątów było o 7 więcej, a kwadratów o 14 mniej niż kółek. Ile kwadratów narysował Adam?
D. 36

ZADANIE 8
Jaki jest obwód prostokąta o bokach 4 cm i 7 cm?
B. 22 cm

ZADANIE 9
a) 120 litrów
b) 50 litrów
c) 12 minut
d) 240 groszy = 2 złote i 40 groszy
e) 100 groszy = 1 złoty
f) 240 groszy - 100 groszy = 140 groszy = 1 złoty 40 groszy

MATEMATYKA - ZESTAW M2

ZADANIE 1
99 + 78 = 177
105 - 99 = 6
41 x 8 = 328
84 : 14 = 6

ZADANIE 2
Ewa i Piotrek zbierali w parku kasztany. Ewa zebrała ich 40, a Piotrek o 5 mniej. Ile kasztanów zebrał Piotrek?
D. 35

ZADANIE 3
Prostokątna działka ma 45 metrów długości i 40 metrów szerokości. Ile metrów siatki potrzeba do ogrodzenia tej działki?
C. 170

ZADANIE 4
W kinie są dwie sale. W pierwszej są 132 miejsca, a w drugiej jest o 35 miejsc więcej. Ile łącznie miejsc jest w kinie?
B. 299

ZADANIE 5
a) 130 litrów
b) 50 litrów
c) 13 minut
d) 260 groszy = 2 złote i 60 groszy
e) 100 groszy = 1 złoty
f) 260 groszy - 100 groszy = 160 groszy = 1 złoty 60 groszy

ZADANIE 6
Maciek zaczął odrabiać lekcje o 12.25, a skończył o 13.16. Ile czasu mu to zajęło?
A. 51 minut

ZADANIE 7
Na drzewie siedziało 30 wróbli. Nagle większość z nich, oprócz pięciu, odleciała. Ile wróbli zostało na tym drzewie?
B. 5

ZADANIE 8
Adam narysował szlaczek złożony z kółek, trójkątów i kwadratów. Kółek narysował 60. Trójkątów było o 9 więcej, a kwadratów o 12 mniej niż kółek. Ile kwadratów narysował Adam?
C. 48

ZADANIE 9
Jaki jest obwód prostokąta o bokach 4 cm i 9 cm?
D. 26 cm

- Celem przeprowadzonego badania powszechnego jest sprawdzenie umiejętności językowych i matematycznych uczniów kończących klasę trzecią - wyjaśnia Romuald Zieliński, z zespołu ds. realizacji projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Sprawdzian trzecioklasistów z Operonem w 2010 r.

Najpierw przez 40 minut uczniowie będą rozwiązywać zadania z języka polskiego, a następnie, po 15-minutowej przerwie, przez tyle samo czasu mierzyć się będą z zadaniami z matematyki.

Z zadaniami testowymi już od godz. 9 próbować się będzie m.in. kilkudziesięciu uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 45 w Gdańsku.

- Uczniowie z dwóch klas trzecich przystąpią do testu na swoich miejscach w salach lekcyjnych - tłumaczy Ewa Kulińska, wicedyrektor placówki. - Zdecydowaliśmy się na udział w badaniu, ponieważ chcemy zobaczyć, jak będzie wyglądał taki test i jakie pytania przygotuje CKE, a także - czy stres dzieci będzie duży. To pomoże nam w późniejszej pracy z uczniami - dodaje.

Na Pomorzu uczniowie najgorzej radzą sobie z pisaniem

Badanie kompetencyjne we wszystkich trzech kolejnych edycjach (w latach 2011, 2012 i 2013) będzie badaniem dobrowolnym. Wszyscy, którzy do niego przystąpią, otrzymają jednakowe testy - nie będzie arkuszy dla uczniów z trudnościami w uczeniu się. Dzieci z dysfunkcjami mogą jednak liczyć na ułatwienia, np. wydłużony czas pisania czy pomoc nauczyciela wspomagającego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki