Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Invest in Pomerania będzie mocną stroną regionu

Jacek Klein
Wnioski płynące z analizy atrakcyjności Pomorza i plan wdrożenia zintegrowanego systemu obsługi żywo interesowały już działających w województwie inwestorów
Wnioski płynące z analizy atrakcyjności Pomorza i plan wdrożenia zintegrowanego systemu obsługi żywo interesowały już działających w województwie inwestorów Tomasz Bołt
Biznes nie lubi być osamotniony. Inwestorzy lokują swoje kapitały w miejscach, gdzie mogą liczyć na przyjazne otoczenie.

Województwo pomorskie ma być jeszcze bardziej przyjazne inwestorom niż dotychczas. Firma PricewaterhouseCoopers Polska i Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową przygotowały "Analizę atrakcyjności inwestycyjnej województwa pomorskiego". Prezentacja jej wyników w sopockim hotelu Sheraton spotkała się z dużym zainteresowaniem inwestorów, przedsiębiorców i samorządowców.

- Pomorze jest przygotowane do zmiany sposobu pozyskiwania inwestorów, my przygotowaliśmy ku temu rozwiązania - powiedział Jacek Socha, wiceprezes PwC Polska.

Analiza powstała na zlecenie Agencji Rozwoju Pomorza dzięki dofinansowaniu Unii Europejskiej. Jest częścią projektu Systemu Promocji i Informacji Gospodarczej Województwa Pomorskiego realizowanego z funduszy Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013. Analiza precyzyjnie nazwała mocne i słabe strony pomorskiej gospodarki, priorytetowe branże oraz nakreśliła zasady funkcjonowania systemu obsługi inwestorów zagranicznych.

- Nowa strategia pozyskiwania inwestorów zawiera się w haśle "Pomorskie lokalizacją dbającą o swoich inwestorów" - tłumaczył zebranym Adam Żołnowski, dyrektor PwC Polska. - Oznacza to, że lokalne władze udzielają wsparcia nie tylko na etapie przyciągania inwestora, ale także w trakcie jego późniejszej działalności. Z badań przez nas przeprowadzonych wynika, że ok. 40 proc. nowych inwestycji to przedsięwzięcia realizowane przez obecne już w danym regionie firmy. Koncentracja na już istniejących inwestorach jest jednym z kluczowych obszarów dobrej strategii proinwestycyjnej. Kolejnym jest intensyfikacja wsparcia dla inwestycji w kluczowych dla rozwoju województwa branżach.

Z analizy wynika, że Pomorze jest atrakcyjnym miejscem dla lokalizacji inwestycji w sektorach informatyczno-telekomunikacyjnym, usług dla biznesu (BPO), energetycznym, logistyce, motoryzacji i "lekkiej chemii" (np. farmaceutyka czy kosmetyka).

- W tych sektorach powinni być poszukiwani duzi inwestorzy - dodał Żołnowski. - Na tym kierunku powinno skupiać się 60 proc. zaangażowania instytucji odpowiadających za pozyskiwanie i obsługę inwestorów. Naszym celem jest nawiązanie kontaktów z 50 nowymi firmami każdego roku, pozyskanie 25 nowych inwestycji do 2015 r., w tym 3 dużych o nakładach netto 100 mln zł, stworzenie przynajmniej 5 tys. nowych miejsc pracy, podniesienie standardów obsługi inwestorów.

- Dla osiągnięcia tych celów zyskaliśmy nowe narzędzie - zintegrowany system obsługi inwestorów zagranicznych Invest in Pomerania - powiedział Piotr Ciechowicz, wiceprezes ARP SA. - Podmiot reprezentujący całe województwo i wszystkie kluczowe instytucje odpowiadające za obsługę inwestorów w sposób zasadniczy poprawi skuteczność naszego regionu w walce o kapitał.
Invest in Pomerania to pierwsza tego typu inicjatywa w kraju. W jej ramach biuro zatrudni sześciu project managerów, którzy będą odpowiedzialni za proces pozyskiwania inwestorów z kluczowych branż. Będą to osoby z doświadczeniem zdobytym w instytucjach obsługi biznesu. Wspomagać będzie ich sześciu zastępców. Powołany zostanie także rzecznik inwestora odpowiadający za kontakty z administracją publiczną i pomagający już działającym na Pomorzu inwestorom w kwestiach prawnych i formalnych. Biuro będzie miało siedzibę przy centrali ARP w Gdańsku.

- To bardzo dobra inicjatywa - stwierdził Michał Gryglewski, dyrektor zarządzający Global Business Services Sony Pictures International w Gdyni. - Pomoc przy pokonywaniu polskiej biurokracji ma ogromne znaczenie i zmienia na korzyść ogląd regionu przez potencjalnych inwestorów.

- Inwestorzy, których reprezentuję, zawsze uważali Pomorze za najlepszą lokalizację dla swojego projektu - powiedział Boris Wenzel, prezes Deepwater Container Terminal w Gdańsku. - Gdyby jednak wcześniej wiedzieli, jakie problemy napotkają, pewnie by zrezygnowali z budowy terminalu. Problemy jednak pokonaliśmy z pomocą lokalnych instytucji i są już historią. Inwestycja w jednej z priorytetowych branż dla regionu okazała się ogromnym sukcesem, generującym kolejne kluczowe dla województwa i kraju inwestycje. Wsparcie w działalności jest nam jednak wciąż potrzebne, dlatego cieszy nas inicjatywa powołania jednej instytucji odpowiadającej za kontakty z inwestorami.

Invest in Pomerania zostanie powołane dzięki porozumieniu samorządu województwa, Gdańska, Sopotu, Gdyni, Słupska, Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Pomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego i Agencji Rozwoju Pomorza. Porozumienie zostanie podpisane w najbliższych dniach.

Zintegrowana obsługa inwestorów

System Promocji i Informacji Gospodarczej Województwa Pomorskiego (SPiIG) to projekt europejski realizowany przez Agencję Rozwoju Pomorza SA, którego celem jest stworzenie, zaplanowanie, koordynacja i przeprowadzenie usystematyzowanych działań na rzecz promocji gospodarczej regionu.

SPiIG jest efektem wieloletnich doświadczeń ARP SA, która od 2004 roku pełni funkcję Centrum Obsługi Inwestora, regionalnego partnera Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Realizuje zadania z zakresu promocji gospodarczej, obsługi inwestorów zagranicznych oraz współpracy międzynarodowej.

"Analiza atrakcyjności inwestycyjnej województwa pomorskiego" wykazała konieczność położenia większego nacisku na opiekę poinwestycyjną, skierowaną do działających już na Pomorzu firm. Ponadto, analiza wskazała także na celowość wykreowania jednej, spójnej marki regionalnej. Ukierunkowanie promocji inwestycyjnej w kierunku wyspecyfikowanych branż pozwoli na optymalizację wydatkowanych środków oraz zwiększenie efektywności działań.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki