Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostrada wodna na Wiśle. Najpierw trzeba zagospodarować Dolną Wisłę [LIST CZYTELNIKA]

Stanisław Cicholski
Podjęta przez Redakcję "Dziennika Bałtyckiego" akcja "Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle" jest jak najbardziej słuszna. Jednak obrana droga do tego celu nie jest dostatecznie skuteczna - napisał nasz Czytelnik.

Już krótko po jej podjęciu zwracałem uwagę, że jest to zagadnienie bardzo złożone, wielozadaniowe, wymagające pokonania wielu trudnych przeszkód i zaszłości prawnych, a więc i oporów.
Przede wszystkim możliwości osiągnięcia korzyści w dziedzinie transportu (i nie tylko) uwarunkowane są hydrotechniczną zabudową Wisły, czyli zależą od wybudowania szeregu piętrzących stopni wodnych, zapewniających wymaganą przez transport wodny głębokość toru wodnego przez nawet cały rok, by można było mówić, że jest to droga wodna zasługująca na miano wodnej autostrady.
Z dotychczasowych badań, studiów i opracowań wynika, że najbardziej korzystna jest zabudowa odcinka Wisły od Warszawy do ujścia do Bałtyku, zwanego Dolną Wisłą.
W oparciu o te wyniki po II wojnie światowej opracowano, z udziałem ekspertów z Organizacji Narodów Zjednoczonych, koncepcję Kaskady Dolnej Wisły i w latach 60. został zbudowany stopień Włocławek.
W 1979 roku zdecydowano o kontynuacji zabudowy Dolnej Wisły budową stopnia Ciechocinek i rozpoczęto przygotowania do jego budowy: wykup gruntów, przygotowanie placu budowy, głębokie wiercenia w nurcie Wisły w osiach głównych obiektów hydrotechnicznych stopnia, opracowanie dokumentacji technicznej, rozbudowa stacji kolejowej w Czernikowie, opracowanie założeń techniczno-ekonomicznych następnego stopnia Solec Kujawski.
Działanie te, znacznie zaawansowane, zostały przerwane w 1982 roku, wskutek kryzysu ekonomicznego i zmian ustrojowych kraju.
Uważam, że obecnie przewodnim hasłem kontynuacji akcji powinna być nie rewitalizacja żeglugi na Wiśle, lecz kompleksowe zagospodarowanie Dolnej Wisły, a celem powołanie na szczeblu państwowym zespołu ekspertów do opracowania programu niezbędnych zmian prawnych i wskaźnikowego określenia nakładów i korzyści finansowych realizacji zabudowy Dolnej Wisły. Potwierdzenie ekonomicznej efektywności tego przedsięwzięcia jest niezbędne do podjęcia decyzji i zainteresowania tą inwestycją kapitału. Wniosek w tej sprawie może złożyć np. odpowiednio liczna grupa obywateli, w zorganizowaniu której doniosłą rolę mogłaby spełnić prasa.
Bez takiego opracowania i przyjęcia go przez władze państwa wszelkie inne propozycje, wysiłki i działania, nawet resortowe i samorządowe, są bezcelowe.
Pożądana jest natomiast ścisła współpraca z powołanym zespołem terenowych organów władz państwowych i samorządowych.

Stanisław Cicholski

KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WSZYSTKIEGO O NASZEJ AKCJI!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki