Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Saab wybuduje okręty podwodne A 26 dla Szwecji. Dla polskiej Marynarki Wojennej również?

Marcin Lange
W należącej do Saaba stoczni Kockums w Karlskronie mają powstać dwa pierwsze okręty podwodne nowej generacji - A 26
W należącej do Saaba stoczni Kockums w Karlskronie mają powstać dwa pierwsze okręty podwodne nowej generacji - A 26 Marcin Lange
Saab podpisał umowę na dostawę okrętów podwodnych A 26 dla szwedzkiej marynarki. Tych samych, które proponowane są Polsce.

Wreszcie doszło do podpisania umowy pomiędzy Saabem a Szwedzką Agencją Zamówień Obronnych (FMV), w ramach której szwedzka Marynarka Wojenna wzbogaci się m.in. o dwa okręty podwodne nowej generacji - A 26. Ich koszt to ok. 3,4 miliarda złotych. Dostawy rozpoczną się w 2022 roku i zostaną sfinalizowane dwa lata później.

Te same, nowej generacji okręty podwodne proponowane są przez Szwedów także polskiej Marynarce Wojennej w ramach programu Orka.

Program Orka to jeden z kluczowych programów zbrojeniowych. W jego ramach przewidziany jest zakup trzech ultranowoczesnych okrętów podwodnych, dzięki którym polska Marynarka Wojenna "wskoczyłaby" na zdecydowanie wyższy poziom. Pierwszy gotowy ma być do 2020 roku, kolejne w 2022 i 2025. Wartość programu szacuje się na 9 miliardów złotych.

W ramach Orki pod uwagę brane są okręty Scorpene proponowane przez francuską stocznię DCNS i właśnie szwedzkie A 26, które produkowane będą przez Saaba i jego stocznię Kockums. Szwedzi nie kryją determinacji, aby to właśnie ich oferta została wybrana.

Przedstawiciele Saab Kockums podkreślają, że już wcześniej współpracowali z Marynarką Wojenną, choćby przy okazji modernizacji okrętów rakietowych typu Orkan lub przy systemie kontroli transportu morskiego (AIS). Liczą, że właśnie to, wraz z propozycją współpracy z polskimi stoczniami, może przechylić szalę zwycięstwa właśnie na ich korzyść.

Okręt podwodny A 26

To jednostka nowej generacji. Ma być odporna na uderzenia, a zastosowane techniki stealth mają sprawić, iż będzie ona niezwykle trudna do wykrycia. Na dziobie znajdować się ma dok MMP (Multi Mission Portal) umożliwiający przenoszenie bezzałogowych pojazdów podwodnych oraz nurków bojowych, dzięki czemu jednostki specjalne mogłyby brać udział w misjach bez konieczności wynurzenia okrętu.

[email protected]

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki