Krzysztof Rudziński, prezez PKM: To będzie...

    Krzysztof Rudziński, prezez PKM: To będzie najnowocześniejsza linia kolejowa w Polsce

    Paweł Durkiewicz

    Dziennik Bałtycki

    Dziennik Bałtycki

    Krzysztof Rudziński, prezez PKM: To będzie najnowocześniejsza linia kolejowa w Polsce
    1/2
    przejdź do galerii

    ©fot. PKM

    Z Krzysztofem Rudzińskim, prezesem spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, rozmawia Paweł Durkiewicz
    30 kwietnia nastąpiło oficjalne zakończenie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, jednak nie oznacza to dla Państwa końca pracy.
    Bynajmniej. Główne roboty budowlane zostały tego dnia zakończone, jednak wciąż trwają prace wykończeniowe i poprawki, a przede wszystkim wkroczyliśmy w kolejny etap projektu, który polega na przetestowaniu i uruchomieniu wszystkich systemów, a także ich certyfikacji. Po 20 czerwca rozpoczniemy próby eksploatacyjne, które pokażą nam, jak działa cała linia. Może się wydawać, że kolej to tylko tory i pociągi, jednak jest to wierzchołek góry lodowej. PKM to najnowocześniejsza linia kolejowa w Polsce, o najwyższym poziomie wyposażenia, którym kieruje bardzo skomplikowany system informatyczny, który de facto składa się z aż 18 różnych podsystemów, które odpowiedzialne są za różne dziedziny. Stworzyliśmy zupełnie nowy organizm, a teraz mamy czas, aby pobudzić go do życia. Oczywiście, w centrum sterowania trenuje też cały sztab ludzi - na razie "na sucho", a już niedługo w praktyce.

    Nieco mniej uwagi wzbudzają przygotowania prawno-organizacyjne. Na jakim są etapie?
    Wiadomo, że sama budowa jest dużo bardziej spektakularnym tematem, natomiast głównym zadaniem jest teraz dla nas to, o co pan pyta. Mało kto o tym wie, ale kolej to jedna z najbardziej sformalizowanych instytucji na świecie. Wszystkie dokumenty dotyczące nowej linii - a są ich setki, jeśli nie tysiące - muszą być przeanalizowane i zatwierdzone przez różne organy nadzorujące. Dokumenty są przygotowywane i dostarczane przez nas od dwóch lat. Urząd Transportu Kolejowego patrzy na nasze działania z życzliwością, ale z pewnością nam nie odpuści.

    Czego głównie dotyczą procedury?

    Istotą tej urzędniczej pracy jest wyśrubowanie do maksimum poziomu bezpieczeństwa linii. Pamiętajmy, że z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej korzystać będzie kilka milionów pasażerów rocznie. W przypadku dróg sprawa jest prostsza - wystarczy przeciąć wstęgę, a reszta jest po stronie kierowców, którzy zobowiązani są przestrzegać przepisów. W przypadku linii kolejowej za bezpieczeństwo odpowiada jej zarządca. Obecnie przechodzimy procedury odbiorowe. W efekcie pracy specjalnie powołanej do tego komisji powstały dwie grube księgi z wykazem wszystkich najdrobniejszych nawet usterek i niedociągnięć na linii. Są to głównie detale w rodzaju niedokręconej balustrady czy nieukrytego kabla, ale wykonawca musi uporać się z nimi do końca czerwca. Przez budowę przewinęło się kilkadziesiąt firm i ponad tysiąc ludzi, dlatego nie mogło obyć się bez drobnych niedoskonałości. Poważnych wad wykonawczych na szczęście nie stwierdziliśmy.

    Czytaj także

      Komentarze (4)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      operator SKM

      pasazer (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 2

      Nowoczesna kolej, ale... operator? Jeżdżę SKMką średnio 2razy w tygodniu w dwie strony. Na te cztery kursy przeciętnie w jednym prawidłowo działa system zapowiedzi przystanków i SIP (zakładając...rozwiń całość

      Nowoczesna kolej, ale... operator? Jeżdżę SKMką średnio 2razy w tygodniu w dwie strony. Na te cztery kursy przeciętnie w jednym prawidłowo działa system zapowiedzi przystanków i SIP (zakładając oczywiście tylko pociągi w nie wyposażone). O przyciskowym otwieraniu drzwi nie wspomnę. Coś nowego, już się gubimy. Jak ten, za przeproszeniem, beton, ma obsłużyć nowoczesne PESY, w dodatku spalinowe?! Czy możemy spodziewać się podejścia pasażera jak do klienta, eleganckich i kulturalnych, chętnych do pomocy (również w języku angielskim) konduktorów, czy raczej wizji straszydeł, które widzimy w pierwszych drzwiach przedziału służbowego jak krzyczą łodjazd i nie daj Boże musimy skorzystać z ich uprzejmości kupując bilet w "nowoczesny", jak przystało na XXI wiek, sposób... Nie tak dawno zrobiła na mnie wrażenie scena w Niemczech: jechałem z krewną, starszą kobietą, Stadtbahnem (tzw półmetrem). mieliśmy na styk przesiadkowy autobus, kolejny miał być pół godziny później. Znajoma jak gdyby nigdy nic podeszła do motorniczego, zagadała, ten połączył się przez radio z kier autobusu, zapewniono nas, że autobus na pewno zaczeka. Wszystko z uśmiechem na twarzy i wyraźną chęcią pomocy. To taka dygresja, nie tylko do SKM, ale ogólnie do całej "służby publicznej" w Polsce.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Perony wyzsze

      cep (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      od skladow POciagow Niepelnosprawni bez szans na POdroz

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Kolej na miarę naszych możliwości

      Kazimierz Zagórski (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      Jestem wielkim entuzjasta budowy tej linii czego dowodem jest założona przeze mnie https://www.facebook.com/groups/GOKBPKM/. Nie mniej jest to "miś na miarę naszych możliwości". Skala zapóźnień...rozwiń całość

      Jestem wielkim entuzjasta budowy tej linii czego dowodem jest założona przeze mnie https://www.facebook.com/groups/GOKBPKM/. Nie mniej jest to "miś na miarę naszych możliwości". Skala zapóźnień kolejowych w Polsce jest tak wielka i że ta znakomita lokalna inicjatywa relatywnie najnowocześniejsza, na krótkim w końcu odcinku, nie może robić piorunującego wrażenia w XXI w., jeśli odnieść to do tego co w tej dziedzinie robią rozwinięte kraje w innych częściach świata. Nie mniej nie warto stosować może zagranicznych punktów odniesień a nawet ogólnopolskich i cieszyć się z tego że jest i została tak brawurowo zbudowana choć 100 lat temu, tez budowano te linie kolejowe dość brawurowo, biorąc pod uwagę tamte możliwości techniczne.

      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      slabe przystanki

      kolejowy podroznik (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 2

      Jak chodzi o techniczne aspekty, sterowanie ruchem itp- byc moze najnowoczesniejsza, nie znam sie. Natomiast jak chodzi o infrastrukture przystankowa... chyba jedyna zaleta (zaleta wg niektorych)...rozwiń całość

      Jak chodzi o techniczne aspekty, sterowanie ruchem itp- byc moze najnowoczesniejsza, nie znam sie. Natomiast jak chodzi o infrastrukture przystankowa... chyba jedyna zaleta (zaleta wg niektorych) to czerwony kolor i ledowe oswietlenie. Fatalnie osloniete przystanki, brak ruchomych schodow nawet na wiekszych stacjach, w tym przy porcie lotniczym, skapa ilosc lawek, w dodatku umieszczonych glownie na nieoslonietych lub slabo oslonietych fragmentach peronow. Calosc bylaby moze i najnowoczesniejsza, ale... w latach 90tych. Slyszac o budowie PKM wyobrazalem sobie bardziej cos nawiazujacego do naziemnego metra niz do powiatowej kolejki. zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo