Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Starym samochodem nie wjedziesz do centrum miasta. Wydzielone zostaną ekostrefy [WIDEO]

Paweł Durkiewicz
Starsze samochody (ponad 18-letnie z silnikiem Diesla i ponad 22-letnie z silnikiem benzynowym ) nie będą miały prawa wjazdu do żadnej z ekostref
Starsze samochody (ponad 18-letnie z silnikiem Diesla i ponad 22-letnie z silnikiem benzynowym ) nie będą miały prawa wjazdu do żadnej z ekostref Przemek Świderski
Już od 2016 roku najstarsze samochody mogą mieć zakaz wjazdu do centrów miast. Auta zostaną podzielone ze względu na typ homologacji, rodzaj silnika oraz czas, jaki upłynął od ich rejestracji. Nowy pomysł posłów PO na poprawę jakości powietrza mocno uderzy w kierowców.

Komisja Europejska zażądała od Polski zdecydowanych działań zmierzających do poprawy jakości powietrza w największych miastach. Najnowszy pomysł polityków to wydzielenie ekostref, które w praktyce zamkną centra miast dla starych samochodów. W najgorszej sytuacji będą właściciele aut z silnikami Diesla.

Wysunięta przez posłów PO propozycja nowelizacji ustawy prawo ochrony środowiska zakłada przekazanie władzom miast prawa do utworzenia stref, w których mogłyby się poruszać samochody o odpowiednio wysokiej klasie ekologicznej, określanej na podstawie daty rejestracji.

TVN Turbo/ x-news

Przed wjazdami do takich obszarów ustawione miałyby być nowe znaki "Ekostrefa", informujące o klasie aut dopuszczonych do przejazdu. Istniałyby cztery rodzaje stref - czerwona, żółta, zielona i niebieska.

  • Klasa 2 ("czerwona")
    Samochody z silnikiem o Diesla w wieku 15-18 lat
  • Klasa 3 ("żółta")
    Samochody z silnikiem Diesla w wieku 11-14 lat
  • Klasa 4 ("zielona")
    Samochody z silnikami benzynowymi w wieku 15-22 lat oraz samochody z silnikiem Diesla w wieku 6-10 lat
  • Klasa 5 ("błękitna")
    Samochody z silnikami benzynowymi w wieku 14 lat i młodsze oraz samochody z silnikiem Diesla w wieku 5 lat i młodsze - upoważnione do wjazdu do wszystkich stref.

Uwaga! Zwolnione z ograniczeń będą samochody na gaz oraz auta zabytkowe. Wolny wjazd będą mieli też inwalidzi i mieszkańcy obszarów objętych ekostrefą.

Czytaj również: Stare auta nie wjadą do centrum. Ekostrefa czy ekościema? [KOMENTARZ]

Czy obszary zamknięte dla starych aut zostaną wydzielone w Trójmieście? Według raportu NIK, pod względem jakości powietrza Gdańsk wypada lepiej niż inne duże polskie miasta. Przedstawiciele Urzędu Miejskiego uchylają się od jednoznacznych deklaracji w tej kwestii.

- Pamiętajmy, że przecież większość samochodów w naszym kraju to pojazdy kilku- albo nawet kilkunastoletnie - komentuje Maciej Lorek, dyrektor Wydziału Środowiska UM w Gdańsku. - Może więc lepiej zacząć od ograniczenia ruchu pojazdów ciężkich, czyli tirów?

Dość sceptycznie do pomysłu ekostref odnoszą się władze Gdyni. - Przed podjęciem ewentualnych uchwał konieczna będzie analiza - czy wprowadzenie takich ograniczeń jest zasadne ze względu na planowany do osiągnięcia cel - ocenia Bartosz Frankowski, naczelnik Wydziału Środowiska UM Gdyni. - Z pomiarów powietrza wynika, że stan jakości powietrza w Gdyni jest dobry.

Nawet jeśli zmiany w Trójmieście nie dojdą do skutku, kierowcy z naszego regionu będą musieli zaopatrzyć się w naklejki, aby wjechać do Krakowa czy Poznania, gdzie ekostrefy z pewnością zostaną wprowadzone.

Jeszcze w maju odbędzie się pierwsze czytanie projektu w Sejmie. Ustawodawca chce, by samorządy będą mogły zastosować nowe prawo już od 2016 roku.

[email protected]

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki