Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2015. WIEDZA O TAŃCU poziom podstawowy [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]

KAEF, AB, KS
Matura 2015. WIEDZA O TAŃCU poziom podstawowy [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]
Matura 2015. WIEDZA O TAŃCU poziom podstawowy [ODPOWIEDZI, ARKUSZE] Waldemar Wylegalski
W poniedziałek rozpoczęła się matura 2015. WIEDZA O TAŃCU poziom podstawowy to kolejny egzamin (obok języka polskiego na poziomie podstawowym), z którym licealiści musieli się zmierzyć pierwszego dnia egzaminu. Czy matura 2015 z wiedzy o tańcu była trudna? Sprawdźcie odpowiedzi i arkusze CKE.

Zobacz również:

Matura 2015

Matura 2015. WIEDZA O TAŃCU poziom podstawowy [ODPOWIEDZI, ARKUSZE]

Około godziny 19 pojawią się tutaj arkusze CKE, które otrzymali dzisiaj maturzyści zdający egzamin z wiedzy o tańcu. Później szukajcie u nas również odpowiedzi.

ZADANIE 1
Podaj tytuł baletu przedstawionego na ilustracji, nazwę epoki, w której ten balet powstał, oraz nazwisko choreografa pierwszej wersji tego dzieła.

Tytuł baletu: Sylfida (La Sylphide)
Epoka: romantyzm
Nazwisko choreografa: Filippo Taglioni

ZADANIE 2
Uzupełnij tabelę. Przyporządkuj każdemu z określeń dotyczących tańca klasycznego właściwy termin wybrany spośród podanych poniżej.
A. arabesque
B. corps de ballet
C. exercices
D. cabriole
E. adagio
F. fouetté

1. Duet dwojga solistów utrzymany w wolnym tempie, w którym tancerz i tancerka pokazują wirtuozerię i piękno swojego tańca.
2. Skomplikowane obroty solistki, wykonywane na jednej nodze, na czubku pointy. W liczbie 32 są popisowym elementem tańca
baleriny w finale pas de deux.
3. Jedna z zasadniczych póz tańca klasycznego, której harmonia polega na zrównoważeniu linii poziomych i pionowych ciała.
Zasadą jest ustawienie na jednej nodze, z drugą nogą wysuniętą z tyłu i wyprostowaną.
4. Nazwa zestawu ćwiczeń w technice tańca klasycznego, wykonywanych przy drążku i na środku sali baletowej.

ODPOWIEDZI
1 - E
2 - F
3 - A
4 - C

ZADANIE 3
Wybierz spośród podanych i wpisz we właściwe miejsca litery, którymi oznaczono imiona pary bohaterów każdego z baletów wymienionych w tabeli.

A. Franz
B. wdowa Simone
C. Gennaro
D. Swanilda
E. Teresina
F. Lise
G. Kitri
H. James

Tytuł baletu (wpisz po dwie litery)
1. Córka źle strzeżona - F, B
2. Coppelia - A, D
3. Napoli - C,E

ZADANIE 4
Uzupełnij tabelę. Obok każdego opisu działalności choreografa wpisz literę, którą oznaczono jego imię i nazwisko.

A. George Balanchine
B. Kurt Jooss
C. Martha Graham
D. Mary Wigman
E. Maurice Béjart
F. John Cranko

1.Tematami jej choreografii były stany niepokoju i napięcia duchowego. Jej choreografie cechowały przejaskrawione ruchy i gesty oraz wyrazista mimika. Kładła największy nacisk na rytm i ścisły związek akompaniamentu z ruchem.
2. Stworzył wzór nowej koncepcji teatru tańca jako autonomicznego spektaklu z wyraźną, niezwykle ekspresyjną akcją dramatyczną,
tematyką społeczną oraz uwypukleniem w choreografii ruchów wziętych z życia codziennego.
3. Jako choreograf rozwijał język tańca akademickiego w kierunku neoekspresjonizmu. Po wielkich widowiskach stał się ideologiem
gatunku baletu mistycznego, inspirowanego wpływami kultur dalekowschodnich.

ODPOWIEDZI
1 - D
2 - B
3 - E

ZADANIE 5
Oceń, czy poniższe informacje są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, lub F ‒ jeśli jest fałszywa.

1. Hans van Manen w swojej twórczości choreograficznej wykorzystuje między innymi technikę tańca klasycznego. Prawda
2. Czas, przestrzeń, energia, przepływ to podstawowe składniki ruchu tanecznego zdefiniowane przez Mary Wigman. Fałsz
3. Polirytmia, polimetria, przeciwstawność, izolacja, zwielokrotnienie to cechy charakterystyczne stylu Merce’a Cunninghama. Fałsz
4. Wśród technik tańca, które ukształtowały styl choreograficzny Birgit Cullberg, należy wymienić technikę modern dance. Prawda

ZADANIE 6
Podaj imię i nazwisko tancerki opisanej poniżej oraz literę oznaczającą ilustrację,na której przedstawiono tę tancerkę.

Kurtyna idzie w górę. Na scenie przez cały wieczór występuje tylko jedna osoba, tancerka w krótkiej, lekkiej tunice. Dekoracji nie ma, tło stanowią granatowo-szare kotary. Tancerka ta porwie tłumy młodzieży w wielu miastach Europy i Ameryki, samego Rodina, tłumy robotników w Rosji i samego Stanisławskiego. Sztuka jej wywoła namiętne dyskusje, porwie artystów tej miary, co Craig i Duse, zainspiruje baletmistrzów, z najbardziej twórczym wśród nich Michaiłem Fokinem.

Imię i nazwisko tancerki Isadora Duncan
Fotografia (wpisz literę) A

ZADANIE 7
Zaznacz literę, którą oznaczono poprawne dokończenie każdego z poniższych zdań.

7.1. Swoją wersję XIX-wiecznego baletu Dziadek do orzechów przedstawił
A. Maurice Béjart.
B. Merce Cunningham.
C. Jiří Kylián.
D. Vim Vandekeybus.

7.2. Twórcą współczesnej adaptacji choreograficznej baśni Perraulta Kopciuszek jest
A. John Neumeier.
B. Angelin Preljocaj.
C. Pina Bausch.
D. Maguy Marin.

7.3. Nową interpretację baletu divertissement Śpiąca królewna stworzył
A. Kurt Jooss.
B. Maurice Béjart.
C. John Cranko.
D. Mats Ek.

ZADANIE 8
Uzupełnij tabelę. Przyporządkuj tańcom ludowym litery, którymi oznaczono pary taneczne z różnych regionów.

1. powolniak D
2. trojak - B
3. wiwat - A
4. koseder - C

ZADANIE 9
Uzupełnij tabelę. Obok każdej informacji o słynnych tancerkach XVII i XVIII w. wpisz literę, którą oznaczono jej nazwisko wybrane spośród podanych poniżej.

A. Marie Camargo
B. Marie Sallé
C. La Fontaine
D. La Barberina
E. Anna Heinel

1. Uważana za pierwszą zawodową tancerkę. Pojawiła się w 1681 roku w balecie Triumf miłości.
2.Tancerka słynąca z wprowadzenia na scenę kroków baletowych dostępnych dotychczas tancerzom. Skróciła suknię o kilkanaście centymetrów i wprowadziła pantofelki na niższym obcasie.
3. Znakomita mimiczka, tancerka pełna wdzięku i ekspresji, w balecie Pigmalion własnego autorstwa tradycyjny kostium zastąpiła, zgodnie z tematem, grecką tuniką.

ODPOWIEDZI
1 - C
2 - A
3 - B

ZADANIE 10
Uzupełnij tabelę. Obok każdego z zamieszczonych w tabeli opisów tańca wpisz literę,którą oznaczono jego nazwę wybraną spośród podanych poniżej.

A. pawana
B. allemande
C. gaillarde
D. gawot
E. volta
F. gigue

1.Renesansowy taniec pochodzenia włoskiego. Charakter tańca był skoczny, wesoły i żywy. Zasadniczy pięciokrok urozmaicano
wyrzucaniem nogi w przód, w bok, do tyłu i dotykaniem podłogi palcami stopy.
2. Męski taniec solowy, w takcie trójdzielnym, bardzo skoczny i żywy, pełen podskoków, przytupywania i krzyżowania nóg. Był tańczony najczęściej solo lub w jednej parze, w której tancerze nie trzymali się za ręce.
3. Taniec pochodzenia niemieckiego należący do grupy basses-danses. Był tańcem dworskim o charakterze poważnym z charakterystycznymi obrotami pod splecionymi rękami partnerów.
4. Jego podstawowe kroki wzorowane były na krokach menuetowych. Miał również swe odrębne, ozdobione skrzyżowanie nóg
z dotykaniem palcami na przemian prawej i lewej stopy o podłogęoraz szereg małych jetés.

ODPOWIEDZI
1 - E
2 - F
3 - B
4 - D

ZADANIE 11
Na podstawie przedstawionych ilustracji podaj tytuł baletu, nazwisko choreografa oraz nazwę tańca wykonywanego przez głównego bohatera.

Tytuł baletu: Trójkątny kapelusz lub Trójgraniasty kapelusz (El sombrero de tres picos, Le Tricorne)
Nazwisko choreografa: Leonid Miasin
Nazwa tańca: farucca

ZADANIE 12
Uzupełnij tabelę. Obok każdej informacji o polskich artystach wpisz literę, którą oznaczono jego nazwisko wybrane spośród podanych poniżej.

A. Roman Turczynowicz
B. Barbara Bittnerówna
C. Leon Wójcikowski
D. Ewa Głowacka
E. Wojciech Wiesiołłowski
F. Andrzej Marek Stasiewicz
Lp. Informacja Artysta

1. Partnerował Marii Taglioni w Teatrze Wielkim w Warszawie.
2. Był solistą Baletów Rosyjskich i znakomitym wykonawcą partii Corregidora w balecie Trójkątny kapelusz.
3. Była niezapomnianą Julią w balecie Romeo i Julia w choreografii Jerzego Gogóła.
4. Przez 5 lat był solistą w zespole Balet XX wieku Maurice’a Béjarta.

ODPOWIEDZI
1 - A
2 - C
3 - B
4 - E

ZADANIE 13
Na podstawie zamieszczonej ilustracji dokonaj analizy domyślnego ruchu. Uwzględnij następujące elementy:

  • kraj, z którego pochodzi taniec (1 pkt)
  • Formę ruchu (6 pkt)
  • kompozycję ruchu (1 pkt)
  • charakter ruchu (1 pkt)
  • kostium tancerki (1 pkt)

Matura 2015. Wiedza o tańcu na poziomie rozszerzonym to nie wszystko. Uczniowie zdawali dzisiaj również język polski na poziomie podstawowym. Arkusze i odpowiedzi znajdziesz tutaj:

Matura 2015:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski