Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sposób karmienia dzieci może wpływać na wady wymowy

Edyta Okoniewska
Rozmowa z Lucyną Cieszyńską, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kościerzynie.

Dlaczego tak wiele dzieci ma obecnie problemy logopedyczne i czego one najczęściej dotyczą?
Rzeczywiście obserwuje się ostatnio zwiększenie liczby dzieci, które mają problemy z mówieniem. Wpływ na taką sytuację może mieć nasilenie się różnego rodzaju alergii, niska odporność dzieci, a w związku z tym częste infekcje górnych dróg oddechowych występujące już u niemowląt. Przedłużające się katary powodują powstawanie nawyku oddychania ustami, tym samym utrwalenie płaskiego położenia języka i nieprawidłowej pracy warg. Kolejną ważną sprawą dotyczącą małych dzieci jest sposób ich karmienia. Ssanie, gryzienie i żucie to doskonały trening dla artykulatorów. Nieprawidłowe karmienie dzieci, przedłużanie używania butelki (nawet tylko wieczorem), nadmierne używanie smoczka, powoduje przetrwanie połykania niemowlęcego, a to z kolei powoduje powstawanie głosek międzyzębowych lub przyzębowych.

Jak rozpoznać, że nasze dziecko powinno skorzystać z pomocy logopedy?
Warto skorzystać z konsultacji logopedycznej, gdy dziecko dwuletnie nie mówi, a także, gdy przedszkolak mówi bardzo niewyraźnie lub realizuje głoski w „dziwny” sposób np. z językiem miedzy zębami. Logopeda pomoże także, gdy małe dziecko mówi niepłynnie powtarzając głoski i sylaby.

Co mogą zrobić rodzice, aby wspierać rozwój mowy?
Ważne jest przestrzeganie kilku zasad pielęgnacji małego dziecka: kontrolowanie sposobu oddychania (szczególnie po infekcji), odstawienie wszelkich smoczków i butelki po ukończeniu roku, szybkie wprowadzenie picia z kubeczka i nowych pokarmów wymagających gryzienia i żucia.

Czy istnieją jakieś proste ćwiczenia, które wspomagają rozwój mowy?
Ogromne znaczenie dla rozwoju mowy przedszkolaka ma wspólne spędzanie czasu, zabawy paluszkowe, czytanie książeczek, opowiadanie bajek, tworzenie historii do ilustracji, wsłuchiwanie się i naśladowanie odgłosów otoczenia, uczenie się wierszyków np. Brzechwy i Tuwima, ponieważ rymowanki znakomicie wpadają do głowy. Warto też śpiewać małym dzieciom.
Artykulatory usprawniają proste ćwiczenia np. dmuchanie na lekkie przedmioty, liczenie językiem zębów, malowanie nim podniebienia czy po prostu dokładne oblizywanie warg.

Czy już z niemowlakami można ćwiczyć?
Ćwiczenie z niemowlakiem to mówienie do niego jak najczęściej, opowiadanie co się robi np. „ubiorę ci teraz pieluszkę, potem rajstopki”, nie mówmy jednak zbyt dużo, pozwólmy dziecku zareagować gruchaniem lub śmiechem, nakłaniajmy je do dialogu powtarzając dźwięki, które wydaje, zawsze zwracajmy się do dziecka twarzą, naśladujmy czynność dmuchania wargami podczas podawania ciepłej kaszki.

Jakie zaburzenia mowy są najtrudniejsze do skorygowania i czy wszystkie można skorygować?
Niestety istnieją zaburzenia mowy, których skutki mogą być odczuwane nawet przez dorosłych. Ciężkie wady anatomiczne, uszkodzenie słuchu, zaburzenia neurologiczne są przyczyną głębokich zaburzeń mowy.
Także problem jąkania ma tendencję do powracania. Ale logopedzi nie są wobec nich bezsilni. Systematyczna, w odpowiednim czasie podjęta praca pozwala złagodzić trudności, a często również je zniwelować.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki