Opracował go, w ramach dyplomowej pracy inżynierskiej, Marcin Piłat. Projekt jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie morskich terminali kontenerowych na wywożenie i przywożenie do nich kontenerów, które obecnie transportuje się samochodami, po zatłoczonych drogach, i pociągami.
W rejonie Trójmiasta terminalami morskimi zainteresowanymi wykorzystaniem kontenerowej żeglugi śródlądowej są przede wszystkim gdańskie DCT i GTK. Oba bezpośrednio sąsiadują z Wiślaną Drogą Wodą. Terminal GTK, w wewnętrznym porcie gdańskim, leży nad Martwą Wisłą i mógłby obsługiwać statki rzeczne. Z uwagi na położenie Gdyni nie dotyczy to terminali BCT i GCT.
Projekt śródlądowego terminalu kontenerowego w Gdańsku zakłada uzyskanie klasy III przez Wiślaną Drogę Wodną, na odcinku Gdańsk - Warszawa, co umożliwi pływanie nią statkom rzecznym (zestawom pchanym) o ładowności do 1200 t i zanurzeniu do 2 m. Z obliczeń wynika, że port z terminalem śródlądowym będzie otwarty przez 300 dni w roku, a jego zdolność przeładunkowa wyniesie 110 875 TEU (kontenerów 20-stopowych). Zatem dziennie obsługiwanych w nim będzie sześć zestawów. Terminal powinien być zlokalizowany w pobliżu DCT, co zapewnia mu dobre skomunikowanie kolejowe i małą ingerencję w strukturę miasta poprzez odsunięcie strumienia kontenerów od rejonów o natężonym ruchu samochodowym. Wariant I lokalizacji terminalu przewiduje wykorzystanie basenu Górniczego w wewnętrznym porcie gdańskim, z istniejącą bocznicą kolejową i drogami dojazdowymi.
Bądź z nami na Facebooku - KLIKNIJ I PRZYŁĄCZ SIĘ DO AKCJI!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?