Linię transportową AE 10, z zawinięciem do DCT, zainaugurowano 4 stycznia ubiegłego roku, gdy do Portu Północnego wpłynął ogromny, oceaniczny kontenerowiec Maersk Taikung o pojemności 8,4 tys. TEU. Połączyła ona bezpośrednio Daleki Wschód z Europą, na trasie obejmującą m.in. porty chińskie Ningbo, Shanghai, Yantian i Hongkong, tajwański - Kaohsiung i europejskie -Zeebrugge, Gdańsk, Aarhus, Gothenburg i Rotterdam. W drodze powrotnej kontenerowce zawijają do Singapuru i Hong- kongu oraz do portów w Japonii. Terminal DCT stał się hubem kontenerowym, w którym m. in. wyładowuje się kontenery przywożone z Azji, a następnie załadowuje na małe kontenerowce dowozowe, rozwożące je do innych portów nadbałtyckich. W 2009 roku przeładowano w nim ponad 170 tys. TEU, a w zeszłym roku - już powyżej 444 tys. TEU. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku wielkość przeładunków w terminalu DCT wzrośnie.
Grzegorz Kołodziej, specjalista ds. marketingu z DCT Gdańsk SA, przekazał, że zgodnie z najnowszym rozkładem zawinięć do portów na regularnej linii AE 10, który opublikowano już na stronie internetowej Maersk Line, do Gdańska zawijać będą znacznie większe statki niż obecnie. Pierwszym ogromnym kontenerowcem w terminalu DCT, z pływających według nowego rozkładu, będzie Maersk Elba (ponad 13 tys. TEU). Przypłynie on 11 maja. W następnych tygodniach spodziewane są w terminalu kolejno Maersk Eubank i największy - Eleonora Maersk. Potem przypływać mają także inne duże statki, wszystkie o ładowności od 13 tys. do 15,5 tys. TEU.
Wśród statków, jakie mają obsługiwać linię AE 10 po zmianach, będą największe kontenerowce, przemierzające obecnie morza i oceany na naszym globie. Takim kontenerowcem jest Eleonora Maersk, należąca do serii ośmiu siostrzanych megastatków, zbudowanych w duńskiej stoczni Odense Steel Shipyard Ltd. w latach 2006 - 2007. Ma ona długość 397 m, szerokość - 56 m i zanurzenie - 15,5 m. Napędzana jest silnikiem Wartsila - Sulzer o mocy 109 tys. KM. Osiąga prędkość do 25,5 węzła. Ma pojemność 15, 5 tys. TEU.
Flota Maersk Line złożona jest z ponad 500 statków o łącznej pojemności powyżej 1,9 mln TEU. Duńska firma zamówiła w południowokoreańskiej stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co 10 statków większych od Eleonory Maersk. Będą one miały długość powyżej 400 m i szerokość po 60 m. Pojemność statków ma wynosić po 18 tys. TEU, co oznacza, że będą największymi kontenerowcami na świecie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?