Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: autostrada wodna na Wiśle. Będzie nowe nabrzeże nad Martwą Wisłą

Jacek Sieński
Odbudowane nabrzeże nad Martwą Wisłą na Wyspie Sobieszewskiej
Odbudowane nabrzeże nad Martwą Wisłą na Wyspie Sobieszewskiej RZGW Gdańsk
Rozpoczęto drugi etap remontu nabrzeża nad Martwą Wisłą w Gdańsku Sobieszewie. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku, będący inwestorem, w piątek przekazał plac budowy Zakładowi Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych UW Service w Szczecinie, wykonawcy wybranemu na drodze przetargu.

Pierwszy etap odbudowy nabrzeża zakończono 31 stycznia. Wykonawcą tych prac był Zakład Projektowo - Wykonawczy "H - BUD" w Sopocie.

Bogusław Pinkiewicz, rzecznik prasowy gdańskiego RZGW, podkreślił, że inwestycja na Wyspie Sobieszewskiej ma szczególne znaczenie dla ochrony przeciwpowodziowej obszaru położonego nad doliną Dolnej Wisły i obejmującego Żuławy. Obszar ten, mający powierzchnię 197 tys. hektarów, zamieszkuje ponad 260 osób. W okresie zimowym nabrzeże sobieszewskie służy bazowaniu lodołamaczy, prowadzących akcje łamania lodów na Dolnej Wiśle, przeciwdziałające powodziom zatorowym. Z całego nabrzeża korzystają też statki inspekcyjne RZGW, techniczne i turystyczne oraz jachty. Koszt projektu "Remont nabrzeża w Gdańsku Sobieszewie Martwej Wisły. Etap I" wyniósł 2,8 mln zł, z czego 1,7 mln zł stanowiło dofinansowanie Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Nabrzeże na Wyspie Sobieszewskiej, zlokalizowane na prawym brzegu Martwej Wisły, zostało zbudowane w latach 1977 - 1979. Jego całkowita długość wynosi 430 m (przy linii brzegowej). Do nabrzeża przylega pirs w w formie kątownika o wymiarach 18 x 18 m, z koroną w postaci płyty żelbetowej. Szerokość jego ramienia prostopadłego do nabrzeża wynosi 3 m, a równoległego 3,5 m. Umocnienie brzegowe ma konstrukcję złożoną ze stalowej ścianki szczelnej, zakończonej oczepem żelbetowym o wysokości 1 m i szerokości 40 cm. Znajduje się w nim obniżenie z dwoma zejściami, przy którym mogą cumować łodzie, jachty i małe statki.

W pierwszym etapie remontu nabrzeża roboty hydrotechniczne objęły odbudowę jego odcinka o długości 255,5 m, licząc od mostu pontonowego w Sobieszewie. Ułożono wzdłuż niego chodnik ciągu pieszego. Nabrzeże zostało wyposażone w pachołki cumownicze i system odbojowy (chroniący przed uszkodzeniami jego ścianki i zarazem burty statków), złożony z odbojnic cylindrycznych na zawiesiach łańcuchowych. Zamontowano na nim również stalowe ratownicze drabinki wyjściowe i barierki zabezpieczające. Na nabrzeżu ustawiono znaki żeglugowe. Dodatkowo wykonano system odwodnienia jego części, pozwalający na odprowadzanie wód opadowych.

Drugi etap remontu sobieszewskiego nabrzeża, który się zaczyna, obejmie odbudowę jego odcinka o długości 175 m. Prace mają się zakończyć pod koniec tego roku.


[email protected]

 

Bądź z nami na Facebooku - KLIKNIJ I PRZYŁĄCZ SIĘ DO AKCJI!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki