Syrena Mikrobus z FSO. Dlaczego nie rozpoczęto jej...

    Syrena Mikrobus z FSO. Dlaczego nie rozpoczęto jej produkcji? [ZDJĘCIA]

    Marek Ponikowski

    Dziennik Bałtycki

    Dziennik Bałtycki

    To zdjęcie Zbyszko Siemaszko zrobił prawdopodobnie w roku 1960. Dwa prototypy z FSO i dwie świetne kreacje nadwoziowe Cezarego Nawrota - oraz tor prób
    1/5

    Przejdź do
    galerii zdjęć

    ©z archiwum rodzinnego Jakuba Szadaja

    Syrena Mikrobus z FSO była odległym przodkiem dzisiejszych vanów takich jak Volkswagen Sharan czy Ford S-Max. A właściwie - byłaby, gdyby podjęto decyzję o jej produkcji.
    Na początku marca zmarł Zbyszko Siemaszko, znakomity fotografik i fotoreporter, przez wiele lat związany z tygodnikiem "Stolica", autor tysięcy świetnych zdjęć dokumentujących życie Warszawy i jej powojenną odbudowę. Poznałem go na początku lat 70., gdy obaj pracowaliśmy w tygodniku "Perspektywy". Wiedząc o moich motoryzacyjnych zainteresowaniach, dał kiedyś odbitkę jednej ze swych fotografii z sesji zdjęciowej w FSO na początku lat 60.
    Gorączkowe poszukiwanie w wielkim kartonie - jest! Na fabrycznym torze prób na Żeraniu Zbyszko uwiecznił legendarną Syrenę Sport i jeszcze jeden prototyp, dziś niemal zapomniany. W tamtych czasach widywałem go na swoim osiedlu Praga II. Jeździł nim często inżynier Karol Pionnier, ojciec Krzysztofa, mojego kolegi z klasy, wówczas główny konstruktor FSO. Do krótkiej historii powojennej polskiej motoryzacji samochód ten przeszedł jako Syrena Mikrobus.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo