Polecamy
    plus.dziennikbaltycki.pl

    Magazyn Rejsy na plus.dziennikbaltycki.pl

    Rozwiń
    Po drugie: autostrada wodna na Wiśle. Kolejny krok do budowy...

    Po drugie: autostrada wodna na Wiśle. Kolejny krok do budowy drugiego stopnia na Wiśle

    Jacek Sieński

    Dziennik Bałtycki

    Dziennik Bałtycki

    Po drugie: autostrada wodna na Wiśle. Kolejny krok do budowy drugiego stopnia na Wiśle

    ©Wizualizacja - Arup

    Marek Wojtkowski, prezydent Włocławka i przedstawiciele Grupy Energa SA podpisali 26 lutego porozumienie dotyczące przygotowań do budowy drugiego stopnia wodnego na Wiśle i hydroelektrowni. Gotowy jest raport z oceną oddziaływania na środowisko tego stopnia, opracowany na zlecenie Grupy Energa. Umożliwi on prezydentowi Wojtkowskiemu złożenie w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach planowanej inwestycji.
    Po drugie: autostrada wodna na Wiśle. Kolejny krok do budowy drugiego stopnia na Wiśle

    ©Wizualizacja - Arup

    Mirosław Bieliński, prezes Energi SA, stwierdził, że projekt drugiego stopnia jest zgodny z nadrzędnym interesem publicznym, a jego część energetyczna stanowi dodatkową korzyść i wpisuje się w europejską politykę preferowania odnawialnych źródeł energii. Dlatego też, aby został on zrealizowany, muszą zaangażować się finansowo partnerzy publiczni, od których najbardziej zależy ostateczna decyzja o budowie. Optymalną formą realizacji projektu wydaje się partnerstwo publiczno-prywatne.


    Zdaniem prezydenta Wojtkowskiego, zbudowanie drugiego stopnia na Wiśle jest dla mieszkańców Włocławka i regionu kujawsko-pomorskiego jedną z najbardziej wypatrywanych inwestycji. Dziś, po wielu latach oczekiwania, można powiedzieć, że wzrosła szansa na skuteczne zabezpieczenie przeciwpowodziowe miasta.

    Stopień wodny w Sarzewie, zlokalizowany na 708 km Wisły, ma przede wszystkim zabezpieczyć Kujawy, Pomorze oraz obszar nad całym odcinkiem Dolnej Wisły przed powodziami i skutkami ewentualnej katastrofy, jaką byłoby przerwanie liczącej 40 lat zapory we Włocławku. Nowy stopień na Wiśle będzie trwale chronił włocławską tamę przed następstwami postępującej erozji dna i obniżania się poziomu wody na dolnym stanowisku. Jednocześnie jego budowa i dodatkowo hydroelektrowni, o planowanej mocy 80 MW, zwiększy potencjał energetyczny regionu. Hydroelektrownia ma wytwarzać rocznie do 400 GWh energii elektrycznej. Projekt stopnia obejmuje budowę zapory z jazem i śluzą żeglowną. Wartość całej inwestycji, wraz z infrastrukturą towarzyszącą, szacuje się na 3,5 mld zł, z czego koszty zbudowania elektrowni wodnej mają stanowić około 25 proc. tej kwoty.

    Beata Ostrowska, rzecznik prasowy Grupy Energa, przekazała, że trudno jest mówić o terminach realizacji inwestycji, bowiem nie wiadomo, jak długo potrwa procedura wydawania decyzji środowiskowej, a potem - decyzji o budowie. Nie zależy to od Grupy Energa. Natomiast, gdy chodzi o finansowanie inwestycji to grupa dysponuje środkami finansowymi na pokrycie swojej części kosztów będącej nakładami na zbudowanie elektrowni wodnej na stopniu.

    Zgodnie z intencją Grupy Energa i sporządzonym na jej zlecenie raportem, drugi stopień wodny na Wiśle, który jest zlokalizowany na obszarze Natura 2000, w jak najmniejszym stopniu ma oddziaływać na środowisko, a nawet zwiększać jego potencjał przyrodniczy. Nie utrudni on wędrówek ryb, bo przewidziano budowę kanału obejściowego, zbliżonego parametrami do naturalnych dopływów Wisły oraz dwóch przepławek dla ryb.
    Przygotowano też projekt kompensacji przyrodniczej, czyli odtworzenia siedlisk roślin i zwierząt.


    Mariusz Szmidka, redaktor naczelny "Dziennika Bałtyckiego": Rozpoczynamy batalię o odbudowanie drogi wodnej na Wiśle!


     

    Bądź z nami na Facebooku - KLIKNIJ I PRZYŁĄCZ SIĘ DO AKCJI!

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Śródlądowe drogi wodne a ochrona przyrody: nowe wytyczne .

      Alex . (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      „Transport wodny śródlądowy odgrywa ważną rolę w przewozie towarów w wielu częściach Europy” - powiedział Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji i komisarz ds. transportu. „Sektor ten uważa się za...rozwiń całość

      „Transport wodny śródlądowy odgrywa ważną rolę w przewozie towarów w wielu częściach Europy” - powiedział Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji i komisarz ds. transportu. „Sektor ten uważa się za bezpieczny, energooszczędny i bardziej przyjazny dla środowiska w porównaniu z innymi rodzajami transportu. Jednak z uwagi na to, że jest to jeden z wielu użytkowników naszych rzek, jego rozwój musi przebiegać w sposób zrównoważony pod względem ekologicznym.” Janez Potočnik, komisarz ds. środowiska, wyraził nadzieję, że dokument będzie „użytecznym narzędziem dla lepszego porozumienia między inwestorami, planistami, decydentami i osobami działającymi na rzecz ochrony przyrody, umożliwiając im opracowywanie projektów zrównoważonej żeglugi, które będą odpowiadać celom transportu śródlądowego przy jednoczesnym poszanowaniu walorów środowiskowych rzek .

      Link. : http://europa.eu/rapid/press-release_IP-12-1114_pl.htmzwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo