Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprawdzian szóstoklasisty 2015. Diagnoza IBE pokazuje problemy uczniów z matematyką! INFOGRAFIKA

Monika Jankowska
Szóstoklasiści kiepsko radzą sobie z umiejętnością rozumowania, trudności sprawiają im też działania na ułamkach dziesiętnych, a dwóch na trzech uczniów w sytuacji praktycznej nie potrafi zaplanować i wykonać obliczeń procentu z danej liczby. Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił właśnie wstępne wyniki Diagnozy Umiejętności Szóstoklasistów przeprowadzonej podczas próbnego sprawdzianu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Sprawdzian szóstoklasisty 2016. Język polski i matematyka-ODPOWIEDZI




Sprawdzian szóstoklasisty 2016. Język angielski- ODPOWIEDZI

W badaniu wzięło udział blisko 2,5 tys. uczniów z 60 szkół podstawowych w całym kraju, w tym z Pomorza. Szóstoklasiści spróbowali swoich sił w sprawdzianie w nowej formule, bo właśnie do takiego przystąpią już niedługo. Za rozwiązanie wszystkich zadań mogli uzyskać 20 punktów. Jednak średnia zdawalność wyniosła dokładnie 47 procent, czyli zaledwie 9,35 pkt.

| Create infographics

Diagnoza Umiejętności Szóstoklasistów - ZADANIA MATEMATYCZNE Z KOMENTARZAMI EKSPERTÓW IBE - sprawdźcie w galerii powyżej!

Sprawdzian szóstoklasisty odbędzie się pierwszego kwietnia. Tymczasem nauczyciele obawiają się, że mogą nie zdążyć z przygotowaniem swoich podopiecznych.

- Ogólnikowo powiem, że wyniki próbnego testu z matematyki nie były jakieś super - opowiada Aleksandra Potrykus-Boyke, nauczycielka matematyki w Kostkowie k. Wejherowa. - Czasu do ostatecznego sprawdzianu zostało już niewiele, staram się zrealizować cały materiał, ale przez to mniej czasu, niestety, muszę poświęcić na to, by dzieci utrwaliły nową nabytą wiedzę - zaznacza nauczycielka.

Według IBE, najgorzej szóstoklasistom poszły zadania sprawdzające umiejętność rozumowania i tworzenia strategii - uczniowie zdobyli średnio tylko 31 proc. punktów.

- Jest to zdecydowanie najsłabiej opanowana umiejętność - komentuje Agnieszka Sułowska z Pracowni Matematyki IBE. - Problemy uczniów, które dały się zauważyć, to brak wyobraźni przestrzennej i brak umiejętności wyciągnięcia wniosków z przeprowadzonych obliczeń.

Dzieci nie radziły sobie również z zadaniami sprawdzającymi sprawność rachunkową. Tu aż 58 proc. uczniów otrzymało 0 lub 1 punkt na 3 możliwe. To oznacza, że jedna z podstawowych umiejętności używanych w codziennym życiu oraz podstawa do uczenia się matematyki na dalszych etapach kształcenia nie jest jeszcze przez nich opanowana.

Z matematyką sporo problemów mają też tegoroczni maturzyści. W grudniu część z nich zdawała próbny egzamin przygotowany przez wydawnictwo Operon. Maturę z matematyki na poziomie podstawowym w naszym województwie zdało 69 proc. uczniów liceów i 41 proc. uczniów techników. Znacznie gorzej poszło im na poziomie rozszerzonym - w tym przypadku maturę zdało zaledwie 37 proc. licealistów i 20 proc. uczniów techników.

Rektor Politechniki Gdańskiej prof. Henryk Krawczyk zauważa, że odkąd wprowadzono obowiązkową maturę z matematyki, studenci z tym przedmiotem radzą sobie nieco lepiej. - Dla tych, którzy powinni uzupełnić braki, przygotowaliśmy studium nauczania matematyki. Powiem tak: gdyby studenci nie mieli problemów z matematyką, nie musielibyśmy tego robić.

Program nauczania matematyki jest źle przygotowany? Zapraszamy do komentowania!

Warto wiedzieć - sprawdź to!
EGZAMINY, ARKUSZE, ODPOWIEDZI


Sprawdź nasze serwisy: EDUKACJA, SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY, SZKOŁA PODSTAWOWA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki