POMOC DLA OFIAR NAWAŁNICY
    PCK: 11 1160 2202 0000 0003 0286 5549 | CARITAS: 77 1160 2202 0000 0000 3436 4384 Z DOPISKIEM "WICHURA" LUB SMS "WICHURA" NA NR 72052

    Czarny piątek na Pomorzu. Skutki nawałnicy nadal odczuwalne

    Rozwiń

    Czarny piątek na Pomorzu. Skutki nawałnicy nadal odczuwalne

    Nikt nie był w stanie wyobrazić sobie, jakiego spustoszenia przez zaledwie kilkadziesiąt minut będzie w stanie dokonać wiatr. Pięć ofiar śmiertelnych, setki budynków i tysiące hektarów lasu dosłownie zmiecionych z powierzchni ziemi.

    Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Projekt ustawy wodnej...

    Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Projekt ustawy wodnej trafił do konsultacji

    Jacek Sieński

    Dziennik Bałtycki

    Dziennik Bałtycki

    Zapoczątkowano konsultacje umożliwiające zgłaszanie uwag do projektu nowej ustawy Prawo wodne. Projekt ustawy dostępny jest do wglądu oraz dla zgłaszających uwagi i opinie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów.
    Nowa ustawa ma zmienić nieprecyzyjny podział między resortami

    Nowa ustawa ma zmienić nieprecyzyjny podział między resortami ©P. Świderski

    Stanisław Gawłowski, wiceminister środowiska, stwierdził, że zakończono opracowywanie projektu ustawy Prawo wodne i został on przekazany do konsultacji społecznych. Jest on propozycją takiego zreformowania gospodarki wodnej, aby uporządkowana została struktura organizacyjna administracji wodnej i było wiadomo, kto i za co odpowiada. Reforma powinna pozwolić na stworzenie efektywnego systemu finansowania zarządzania wodami.
    Ma być on oparty na opłatach za korzystanie ze środowiska, przy wprowadzeniu pełnej polityki zlewniowej w gospodarowaniu wodami. Musi zmienić się podejście do zasobów wodnych. Nie można kierować się jedynie potrzebami sektorów, np. ochrony przeciwpowodziowej, żeglugi, energetyki, rybactwa czy ochrony przyrody. Na problemy gospodarki wodnej należy patrzeć całościowo, uwzględniając jej wszystkie aspekty.

    - Takie całościowe podejście trzeba wziąć pod uwagę w trakcie konstruowania dokumentów strategicznych, jak też przy ich realizacji. Potrzebne są do tego odpowiednie narzędzia, a te są w zapisane w nowym Prawie wodnym. Zapraszam wszystkich do zapoznania się z projektem ustawy i przesyłania nam uwag i opinii - dodał Gawłowski.

    Michał Milewski, główny specjalista z Zespołu ds. Komunikacji i Promocji Ministerstwa Środowiska, przekazał, że najważniejszymi celami nowej ustawy są uporządkowanie kompetencji organów administracji wodnej, rozdzielenie zarządzania infrastrukturą wodną od gospodarowania wodami i zlewniowa polityka wodna. W tym miesiącu mija 13 lat od wejścia w życie ustawy Prawo wodne. Od tego czasu wiele się zmieniło. Do naszego ustawodawstwa wprowadzono przepisy Unii Europejskiej oraz dostosowano je także do zmieniających się warunków społecznych i gospodarczych. W efekcie ustawa była ponad pięćdziesiąt razy nowelizowana. Stała się ona jednak nieprzejrzysta i straciła wewnętrzną spójność. Dlatego też ministerstwo przygotowało projekt całkowicie nowego Prawa wodnego.

    Nowa ustawa ma zlikwidować w gospodarce wodnej niejasny i nieprecyzyjny podział kompetencji między organami administracji rządowej i samorządowej, co dotyczy zarówno administrowania wodami, jak i utrzymania infrastruktury wodnej. Obecny podział zadań i odpowiedzialności ponoszonej za ich realizacje powodują liczne napięcia oraz problemy. Stąd w nowym Prawie wodnym zarządzanie gospodarką wodną będzie przejrzyste i efektywne. Za całą rzekę, od źródła do ujścia, ma odpowiadać jeden gospodarz w myśl zasady: "jedna rzeka jeden gospodarz".

    Zgodnie z zapisami nowej ustawy, rozdzielone będą kompetencje, gdy chodzi o inwestycje i utrzymanie infrastruktury wodnej, funkcji administracyjnych i planistycznych. Zmniejszy się liczba organów i urzędów z 15 (8 urzędów żeglugi śródlądowej i 7 regionalnych zarządów gospodarki wodnej) do 6 urzędów gospodarki wodnej (administracji rządowej). Poza tym funkcjonować mają państwowe osoby prawne - oddzielne zarządy dorzeczy Wisły i Odry. Natomiast pozostałe, mniejsze rzeki, o znaczeniu regionalnym lub lokalnym, mają być przypisane marszałkom województw, w imieniu których ich utrzymaniem zajmować się będą wojewódzkie zarządy melioracji i urządzeń wodnych. W każdym urzędzie gospodarki wodnej będzie funkcjonował pion odpowiedzialny za realizację zadań związanych z sektorem żeglugi śródlądowej. Jednym z wielu zadań wykonywanych przez zarząd gospodarki wodnej będzie wydawanie pozwoleń wodnoprawnych, z wyłączeniem pozwoleń wydawanych przez starostę.
    Projekt nowej ustawy zakłada stworzenie odmiennego do dzisiejszego systemu finansowania gospodarki wodnej.

    Nierozwiązany problem stanowił niedostatek środków finansowych na gospodarkę wodną. Nie ma pieniędzy na utrzymanie infrastruktury wodnej, co sprawia, że wykonuje się tylko doraźnie niezbędne prace, gdy ich zaniechanie grozi katastrofą. Z analiz ministerstwa wynika, że zaniedbania wynikają wprost z braku odpowiednich środków.
    Można temu zaradzić poprzez powstanie racjonalnego, spójnego i efektywnego systemu finansowania gospodarki wodnej, opartego na pobieranych już opłatach za korzystanie ze środowiska. Chodzi o to, że pieniądze pozyskiwane z gospodarowania wodami będą przeznaczone na inwestycje wodne czy utrzymanie wód.

    Z kolei działalność zarządów dorzeczy oraz marszałków województw, poprzez wojewódzkie zarządy melioracji i urządzeń wodnych, mają być finansowane z opłat za pobór wód. Obecnie opłaty te stanowią przychód narodowego oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

    KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WSZYSTKIEGO O NASZEJ AKCJI!






    Czytaj także

      Komentarze (3)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bubel

      Mariusz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Jedyny m celem ustawy jest tak podniesc oplaty aby juz nikt nie plywa po wodach i wszystko sie zamknie ... NIkt nie bedzie przeszkadzal urzednikom w pracy
      Gratulacje dla Ministrestwa - tam tez...rozwiń całość

      Jedyny m celem ustawy jest tak podniesc oplaty aby juz nikt nie plywa po wodach i wszystko sie zamknie ... NIkt nie bedzie przeszkadzal urzednikom w pracy
      Gratulacje dla Ministrestwa - tam tez trzeba tak podniesc oplaty za wejscie do budynku aby nikogo nie bylo stacna wejscie i spokojnie sie ministerstwo zamniknie - same oszczednosci

      Proponuje aby p.Stanisław Gawłowski - spojrzal na ministerstwo takze w sposob całościowo, uwzględniając jego wszystkie aspekty np. wyskokich plac i riznych wydumanych zespołow : Zespołu ds. Komunikacji i Promocji Ministerstwa Środowiska

      Prosze pisac protesty :

      MINISTERSTWO ŚRODOWISKA
      ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa
      info@mos.gov.pl

      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wszystkie grzechy polskich rzek cz. 1 i cz. 2

      Alex . (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 1

      Ministerstwo Ochrony Środowiska nie posiada ani fachowców, ani pieniędzy, ani ochoty do zadbania [o budowle hydrotechniczne na rzekach – red.]. Ta struktura nie jest zainteresowana uprawianiem...rozwiń całość

      Ministerstwo Ochrony Środowiska nie posiada ani fachowców, ani pieniędzy, ani ochoty do zadbania [o budowle hydrotechniczne na rzekach – red.]. Ta struktura nie jest zainteresowana uprawianiem żeglugi. Wielokrotnie to demonstrowali urzędnicy z KZGW i niektórych RZGW – komentował dla portalu RynekInfrastruktury.pl Zbigniew Antonowicz z Rady Interesantów Portu Szczecin problem, jaki pojawił się na początku grudnia, związany z zamknięciem śluzy w Brzegu Dolnym. Śluzę zamknięto po dwukrotnej kontroli nadzoru budowlanego: po pierwszej kontroli stwierdzono bardzo zły stan techniczny wrót i nakazał prace remontowe. Po kilku tygodniach, gdy druga kontrola stwierdziła, że nic nie zostało zrobione – wydany został zakaz użytkowania śluzy.

      Sparaliżowało to ruch statków na Odrze i jeszcze bardziej utwierdziło w przekonaniu tych, którzy uważają, że resort środowiska wraz z podległymi mu instytucjami (KZGW, RZGW) nie nadają się do zarządzania transportem na rzekach. A nowelizacja Prawa wodnego tylko ten problem pogłębi.

      Link .: http://www.portalmorski.pl/zegluga/zegluga-srodladowa/39570-wszystkie-grzechy-polskich-rzek-cz-1

      Link .: http://www.portalmorski.pl/zegluga/zegluga-srodladowa/39578-wszystkie-grzechy-polskich-rzek-cz-2zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Uwagi do projektu prawa wodnego

      Alex . (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 2

      Uwagi do projektu prawa wodnego
      i proponowane zmiany służące zatrzymaniu regresu w transporcie rzecznym .

      Link. : http://www.zegluga.wroclaw.pl/doc/Uwagi_do_proj_prawo_wodne.doc

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama