POMOC DLA OFIAR NAWAŁNICY
    PCK: 11 1160 2202 0000 0003 0286 5549 | CARITAS: 77 1160 2202 0000 0000 3436 4384 Z DOPISKIEM "WICHURA" LUB SMS "WICHURA" NA NR 72052

    Czarny piątek na Pomorzu. Skutki nawałnicy nadal odczuwalne

    Rozwiń

    Czarny piątek na Pomorzu. Skutki nawałnicy nadal odczuwalne

    Nikt nie był w stanie wyobrazić sobie, jakiego spustoszenia przez zaledwie kilkadziesiąt minut będzie w stanie dokonać wiatr. Pięć ofiar śmiertelnych, setki budynków i tysiące hektarów lasu dosłownie zmiecionych z powierzchni ziemi.

    Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Na Żuławach będzie...

    Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Na Żuławach będzie teraz bezpieczniej

    Jacek Sieński

    Dziennik Bałtycki

    Dziennik Bałtycki

    Odbudowane koryto Motławy.

    Odbudowane koryto Motławy. ©RZWG Gdańsk

    Zakończono cztery inwestycje mające wpływ na bezpieczeństwo powodziowe na Żuławach, należą do nich odbudowa ostróg na Wiśle oraz przebudowa koryt rzek Wąskiej, Dzierzgoń i Motławy, będącej dopływem Martwej Wisły.
    Odbudowane koryto Motławy.

    Odbudowane koryto Motławy. ©RZWG Gdańsk

    Zakończono cztery inwestycje ujęte w projekcie "Kompleksowe Zabezpieczenie Przeciwpowodziowe Żuław - Etap I, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku". Projekt, realizowany przez gdański RZGW, jest dofinansowany z Funduszu Spójności Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

    Bogusław Pinkiewicz, rzecznik prasowy RZGW w Gdańsku, przekazał, że do zakończonych właśnie zadań projektu, mających wpływ na bezpieczeństwo powodziowe na Żuławach, należą odbudowa ostróg na Wiśle oraz przebudowa koryt rzek Wąskiej, Dzierzgoń i Motławy, będącej dopływem Martwej Wisły.


    Na Wiśle odbudowano 10 ostróg, które są zlokalizowane w gminach Subkowy i Tczew. Prace hydrotechniczne objęły położenie fundamentów pod ostrogi z materacy faszynowych, umocowanie ich w skarpach brzegowych, odtworzenie korpusów i głowic oraz wykonanie umocnień brzegowych - poniżej i powyżej ostróg. Okładziny budowli zostały wykonane z koszy gabionowych wypełnionych kamieniem. Korony skarp brzegowych przy ostrogach obsiano mieszanką traw, na ułożonej wcześniej warstwie humusu.

    Pinkiewicz zaznacza, że celem rekonstrukcji ostróg wiślanych jest zapobieganie powstawaniu powodzi zatorowych, czyli spiętrzaniu wód rzeki zimą spowodowanemu przez zatory lodowe. Zmniejszają one ryzyko występowania powodzi o zasięgu regionalnym. Efekt odbudowy ostróg stanowi odsunięcie nurtu rzeki od brzegów i jego koncentracja pośrodku cieku. Redukuje to zjawisko erozji brzegowej i chroni wał przed uszkodzeniem, a szczególnie w miejscach, w których stopa wału znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie linii brzegowej. Jednocześnie zimą ostrogi zapewniają zachowanie takich głębokości Wisły, jakie umożliwiają lodołamaczom łamanie lodów. Koszt ich odbudowy wyniósł prawie 6 mln zł.

    Przebudowa koryta Motławy trwała od sierpnia 2012 roku do grudnia 2014 ubiegłego roku. Przed przystąpieniem do prac, zgodnie z wymogami ochrony przyrody, z obszaru inwestycji przesadzono część roślin objętych ochroną, do jakich zaliczają się grążel żółty i włosienicznik wodny, zwany też jaskrem wodnym. Roboty hydrotechniczne wykonywano na terenach powiatu gdańskiego (gmina Suchy Dąb) i powiatu tczewskiego (gmina Tczew i miasto Tczew) na odcinku rzeki między 22 a 42 km. Rezultatem tych robót było nadanie dnu Motławy, na całym odcinku, właściwego spadku i zwiększenie jej przekroju hydraulicznego. Pozwala to na swobodny spływ wód powodziowych, minimalizując zagrożenie podtapianiem nadrzecznych terenów.

    Prace nie objęły poszerzenia koryta rzeki. Natomiast z materiałów naturalnych (faszyny, kamieni i drewna) zbudowano umocnienia brzegowe mające postać tzw. opaski palowo-kiszkowej. Dzięki temu umocniony już brzeg harmonizuje z otoczeniem. Poza tym dno przebudowanego odcinka rzeki zostało pokryte kamieniami mającymi ułatwić bytowanie roślinom wodnym i rybom. Cel inwestycji stanowiła poprawa bezpieczeństwa przeciwpowodziowego przyległego do niej obszaru żuławskiego. Kosztowała ona 6,6 mln zł.

    Prace na Wąskiej zabezpieczyły przed zalaniem poldery Żuław Elbląskich. Przebudowa zniszczonych umocnień i budowa nowych zwiększyła przepustowość koryta i ułatwia spływ wielkich wód oraz lodów. Wartość tej inwestycji wyniosła 3,3 mln zł. Z kolei przebudowa koryta Dzierzgoni, na odcinku od granicy rezerwatu Jeziora Drużno do małej elektrowni wodnej w Dzierzgoniu, ułatwia swobodny spływ lodów oraz wód roztopowych, powodziowych i polderowych. Uregulowała też ona stosunki wodne, chroniąc tereny przyległe do rzeki przed podtapianiem.

    Pinkiewicz dodał, iż realizowana jest jeszcze największa inwestycja projektu żuławskiego. Stanowi ją przebudowa ujścia Przekopu Wisły do Zatoki Gdańskiej.

    Wykonano już większość robót związanych z odbudową i wydłużeniem o 200 m kierownicy wschodniej mającej długość całkowitą 600 m i jej głowicy. Trwa także remont 550-metrowej kierownicy zachodniej i budowa jej głowicy.

    KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WSZYSTKIEGO O NASZEJ AKCJI!


    Czytaj także

      Komentarze (3)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dolna Wisla .

      Alex . (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      Na Dolnej Wiśle, tj. od zapory we Włocławku do ujście Wisły do Zatoki Gdańskiej, jest zinwentaryzowanych 2912 ostróg . Czekamy na odbudowe nastepnych ostrog na Wisle .


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Autostrada na Wiśle, im. Lola Pindola Nowaka zostanie oddana już w XXIV wieku?

      AJB (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      W tym iście imponującym tempie to odbudowa zajmie ZGW cuś tak około ... 300 lat? Toż tego to nawet progenitura Krula Ojropy, Donalda T. nie dożyje! Słusznom linię ma nasza Pałtia!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Troche danych .

      Alex (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Odbudowa ostróg na rzece Wiśle

      Odbudowa ostróg z zastosowaniem okładzin na korpusie i głowicy wykonanych z koszów gabionowych wypełnionych kamieniem polnym na podbudowie z materacy faszynowych i...rozwiń całość

      Odbudowa ostróg na rzece Wiśle

      Odbudowa ostróg z zastosowaniem okładzin na korpusie i głowicy wykonanych z koszów gabionowych wypełnionych kamieniem polnym na podbudowie z materacy faszynowych i fa­szy­na­dy. Zadanie obejmuje 10 ostróg, spośród około 700 ostróg zlokalizowanych na odcinku Wisły objętym planowanym przedsięwzięciem inwestycyjnym.

      Ilość ostróg w gminach:

      – Tczew 1 szt.

      – Subkowy 9 szt.
      Odbudowa ostróg na rzece Wiśle

      Odbudowa ostróg z zastosowaniem okładzin na korpusie i głowicy wykonanych z koszów gabionowych wypełnionych kamieniem polnym na podbudowie z materacy faszynowych i fa­szy­na­dy. Zadanie obejmuje 10 ostróg, spośród około 700 ostróg zlokalizowanych na odcinku Wisły objętym planowanym przedsięwzięciem inwestycyjnym.

      Ilość ostróg w gminach:

      – Tczew 1 szt.

      – Subkowy 9 szt.

      Odbudowa ostróg na rzece Wiśle

      Odbudowa ostróg z zastosowaniem okładzin na korpusie i głowicy wykonanych z koszów gabionowych wypełnionych kamieniem polnym na podbudowie z materacy faszynowych i fa­szy­na­dy. Zadanie obejmuje 10 ostróg, spośród około 700 ostróg zlokalizowanych na odcinku Wisły objętym planowanym przedsięwzięciem inwestycyjnym.

      Ilość ostróg w gminach:

      – Tczew 1 szt.

      – Subkowy 9 szt.
      Odbudowa ostróg na rzece Wiśle

      Odbudowa ostróg z zastosowaniem okładzin na korpusie i głowicy wykonanych z koszów gabionowych wypełnionych kamieniem polnym na podbudowie z materacy faszynowych i fa­szy­na­dy. Zadanie obejmuje 10 ostróg, spośród około 700 ostróg zlokalizowanych na odcinku Wisły objętym planowanym przedsięwzięciem inwestycyjnym.

      Ilość ostróg w gminach:

      – Tczew 1 szt.

      – Subkowy 9 szt.
      zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama